Изминаха 3 години, откакто General Motors най-накрая се отърва от Opel и Vauxhall. След като в продължение на 17 години натрупа загуби на стойност 20 млрд. долара от европейското си подразделение американския концерн продаде европейското си подразделение на PSA Group.
Това, че PSA направи двете марки печеливши, показва две неща - колко брилянтен стратег е Карлос Тавареш и как американските производители трудно превръщат Европа в успешен аванпост за своите империи. И GM не е единственият. Неговият конкурент Ford записа финансови загуби през 12 от общо 20 години преди 2018-та, което подказва, че може би ще му се наложи да вземе подобно решение.
През януари миналата година шефът на Ford - Джим Хакет, обяви своя глобален план за преструктуриране на компанията, което включваше съкращения на 12 000 от общо 51 000 служители в Европа, а също така затваряне на заводи и обновяване на моделната гама, която включва повече SUV-модели.
Пандемията от коронавирус удари силно всички компании, в това число и Ford. Оперативната загуба за първото тримесечие е 500 млн. британски паунда, а прогнозите са, че през второто тримесечие тя може да достигне 4 млрд. паунда. Компанията прави опити да спести пари, като отложи замрази на нов модел на пазара, отказа се от съвместен проект със собствената си премиум-марка Lincoln и от стартиране на електрическите автомобили Rivian.
В крайна сметка обаче всички погледи са насочени към Европа, а експертите си задават въпроса дали Ford ще последва GM? “Все още е рано да се каже, въпреки че има подобни признаци, защото автомобилната индустрия работи по този начин. Вероятно ще видим споразумения, съюзи и дори сливания с други производители“, смята Фелипе Муньос, глобален анализатор на Jato Dynamics.
През 2018 г. Ford обяви съюз с Volkswagen, който трябва да създаде нови лекотоварни автомобили (CV). В този сегмент Ford е най-силен в Европа, като маржовете тук са най-големи и носят солидни печалби. Освен това, компанията пусна на пазара и новата Puma, която е доказателство за способностите на Ford of Europe да прави страхотни автомобили. Така че именно Puma, както и печелившият бизнес с CV би трябвало да помогнат на марката да избегне съдбата на General Motors и да остане на континента, при това със солидно присъствие.
Решаващо значение за бъдещето ще има и заводът на Ford в Дагенъм, където сега се произвеждат само дизелови двигатели. Търсенето на подобни агрегати спада непрекъснато, така че това би трябвало да послужи като сигнал за ръководството на компанията. В Дагенъм се правят по 650 000 мотора за Transit и Mondeo на година, но във Ford смятат, че тези агрегати ще продължат да се търсят в обозримо бъдеще, така че няма място за притеснения.
Въпросът обаче е в по-далечното бъдеще, което е по-притеснително, освен ако във Ford не решат да преоборудват предприятието, за да може то да произвежда мотори за електрически превозни средства. Ако се наложи заводът да бъде затворен, това ще има доста сериозни последствия за марката и съответно ще окаже сериозно влияние върху бъдещите и планове за Европа.
Снимки: Autocar