fallback

Чудната история на най-великата италианска кола

Джуджаро смяташе Fiat Panda за най-добрата си творба, а италианците я оцениха по-високо от Ferrari и Lamborghini

Коя е най-великата италианска кола? Понеже говорим за нацията, която даде на света Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, Maserati и Lancia, отговорът на този въпрос изглежда доста труден. Но миналата година изданието Panorama направи една анкета със същия въпрос, и се оказа, че за самите италианци най-забележителният продукт на тяхното автомобилостроене е съвсем друг - и доста по-скромен.

Произвеждан в продължение на 23 години без съществени промени, и продаден в над 4.5 милиона екземпляра: моделите, които могат да се похвалят с такива постижения, се броят на пръстите на едната ръка. Един от тях е оригиналният Fiat Panda, който тази пролет чества 40-ия си юбилей. При това тук говорим не просто за автомобил, а за един от най-добрите образци на гения на Джорджето Джуджаро, и за един от ярките символи на Made in Italy.

При спортните машини на конструкторите се поставят задачи, свързани с динамика, повратливост и пътно поведение. При малките градски коли целите обикновено са други. Спомнете си Citroen 2CV, при който поръчката за инженерите била колата да превози кора яйца през нива, без да ги изпочупи. При Panda е нещо подобно: една от задачите в списъка на Джуджаро била автомобилът да има достатъчно място за две 50-литрови дамаджани вино. С 280 литра багажно пространство, оригиналната Panda e изумително практична за размерите си - Ford Fiesta, представен 30 години по-късно и с почти 70 см по-дълъг, разполагаше с 292 лира.

Джуджаро се справя със задачата, просто като убеждава инженерите да зачеркнат дотогавашната практика на Fiat най-компактните модели да са със задно разположен двигател и с въздушно охлаждане. Fiat 126, предшественикът на Panda, е точно такъв, и мнозина от нас пазят топли детски спомени как пътуването до морето трябваше да се прекъсва поне два пъти, за да изстине моторът.

Panda е с двигател отпред, което освобождава пространство и в купето, и в багажника. Ъгловатите, квадратести форми не изглеждат кой знае колко динамично, но всъщност колата е с по-добра аеродинамика от Fiat 126, когото наследява.

Но същинският гений на Джуджаро проличава в интериора, който няма нищо общо с традицията. Дизайнерът превръща долната част на таблото в едно цяло пространство за вещи. Седалките са захванати чрез много хитра система, която позволява пълното им смъкване - на практика цялата вътрешност може да се превърне в едно равно легло. Джуджаро съзнателно търси практичност и бяга от всякаква показност, за да се хареса на младата публика.

 "Panda е като чифт дънки: семпла, практична и без претенции", казва самият Джорджето, който и до днес смята това за най-добрия си дизайн. Сериозно признание от устата на човека, който ни даде Ferrari 250 GT Berlinetta, Alfa Romeo Brera, BMW M1, Lotus Esprit, Audi 80 и оригиналния VW Golf.

10 ключови момента в историята на Fiat Panda (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #33
    Горянин ( преди 3 години )
    Аз имах Уно 1,9 D 99 и 5години не ме оставяло никъде тогава търсех панда,но не намерих подходяща но мога да ви кажа че щом Уното беше такава Оса и съм минавал през бая гадни улици натоварен целият освен шофьорската седалка с 500к мед си представям пандата 4х4 дизел както и е по висока какво прави ,ако не търсиш лукс ставаха,а сега новите са страшни и отвътре
  • #32
    goran.goranov@yahoo. ( преди 4 години )
    Карам такава и за нищо не я сменям.само да добавя,на входа на завода кудето се пройзвежда има следния надпис.ДОБРЕ ЧЕ ТЕ ИМА ИНАЧЕ , ТРЯБВАШЕ ДА ТЕ ИЗМИСЛИМ.
  • #31
    анонимен ( преди 4 години )
    достатъчно. Насочете се към някой форум за хора с вашите проблеми
  • #30
    Стефан1 ( преди 4 години )
    Аз карам Фиат Панда 4x4 1992г. до ден днешен. Ползвам я за работна кола. Теглила е много пъти с теглич ремарке с 1т. товар на разстояния по-големи от 20км. без проблеми.Теглила е ремарке с тонпясък.Натоварена с ремарке около тон грозде е излизала без проблеми от лозето, където почвата е изорана. Дори ме е спасявала преминавайки през орана почва в дъжд. Между гумите и подкалниците е било плътно напълнено с кал и пръчки, а колелетата са продължавали да се въртят и ме е довеждала до асфалтов път.
  • #29
    анонимен ( преди 4 години )
    хахаха, и си си нацъкал сам по шест лайка на всеки мъдър коментар. Можеше тук-там да сложиш пет, или седем, да не е толкова очевидно какъв смота.н.як си
  • #28
    анонимен ( преди 4 години )
    голяма обсесия с тоя квартален пияница. Може би татко ти е бил такъв, и те е побийвал, като се накваси? Съвременната психиатрия може да помогне. А иначе моята кола вероятно е по-скъпа от твоето жилище. Това не ми пречи да харесвам и уважавам Фиат Панда, като бях студент първа година, си мечтаех да имам такава. Отдавна беше...
  • #27
    анонимен ( преди 4 години )
    О, интересуваш се и още как. Всеки квартален пияница е най-големият специалист. Специалист по всичко, при това! Знаеш, кой, каква кола кара, къде я кара, как я кара. На такива най-важно ви е да е евтинко. Цената да е ниска, та да има за парцуцка, да се наливаш от сутрин до вечер. И ако може от заплатката да остава и по 20 лв. за бензин, че да подкараш веднъж-дваж в месеца барутарника на който дори и гражданската не си му платил, че ти е скъпо!
  • #26
    анонимен ( преди 4 години )
    Ти продължаваш да смяташ, че ме интересува какво правиш :D може би е разбираемо, ако няма на кого да си споделяш в живота. Но въпреки това няма нужда
  • #25
    анонимен ( преди 4 години )
  • #24
    анонимен ( преди 4 години )
    всички много се кефим, когато такъв пишман турист като теб се появи в планината с големия си, "комфортен" джип. Или го паркира на плажа. Даже толкова се кефим, че дано не се срещнем...
fallback
Последни