fallback

Защо трябва да се сбогуваме с вълшебния V10?

Дълго време тези мотори бяха връх на автомобилната технология. Но днес е оцелял само един

В зората на 90-те години, когато електрическата революция още не се мяркаше дори в мокрите сънища на Илон Мъск, несъмненият връх на автомобилната технология бяха V10 двигателите. Тъкмо те задвижваха Формула 1 от 1989 до 2006, и неслучайно всевъзможни автомобилни производители - от Ford до Lamborghini - се стараеха да ги предложат и в серийните си коли, за да вдигнат реномето.

051BC - V10 двигател на Ferrari за Формула 1, развиващ 900 конски сили максимална мощност

Но днес, уви, този забележителен от инженерна гледна точка двигател е почти покойник: на пазара е останал само един негов представител, а и той се среща само в доста редки екзотични автомобили, продавани за шестцифрени суми в евро.

V10 двигателите са доста по-сложни и скъпи от обикновените V8, и в същото време не са чак толкова добре балансирани като V12. Но те си имаха своя естествен чар, и то в изобилие. Повечето бяха с атмосферно пълнене и раждаха чудесен звук; много от тях бяха истински звезди по пистите.

Това не ги спаси от двойната атака: от една страна, на затягащите се екологични стандарти, и от друга, на счетоводителите, копнеещи да понижат разходите и съответно да разширят маржа на печалбата.

Ползваният от Audi и Lamborghini 5.2-литров V-10 е последният двигател от този тип на пазара. Произвежда до 631 конски сили

Лека-полека дори най-големите емблеми на "десетката" се отказаха от нея. Dodge Viper ползваше V10 през 90-те, който в един момент порасна до 8.4 литра работен обем и 645 коня. Днес наследник му е Hellcat V-8, с обем 6.2 литра, но с цели 797 конски сили. Същото е и при Ford, където новият 7.3-литров V8 има повече мощност и въртящ момент от гигантския Triton V-10, който преди задвижваше сериите Super Duty и Excursion. BMW също се принуди да изостави легендарния V-10 от М5 за сметка на по-малък, но по-мощен V8 с туин турбо. Lexus също зачеркна V10 двигателя след края на LFA и ще използва "осмак" с туин турбо в следващия си върхов модел, LC F.

 

Дори и групата Volkswagen, която бе най-големият почитател на V10 моторите, постепенно ги подмени с V8. Новият осемцилиндров "осмак" с хибридна система в Porsche 918 Spyder е доста по-способен от десетцилиндровия агрегат в Carrera GT. Audi също замени "десетаците" в своите S6 и S8 с шест- и осемцилиндрови мотори. Последният V10 живее само в суперавтомобилите Audi R8 и Lamborghini Huracаn.

Изобщо старата поговорка, че няма заместване на изместването (no replacement for displacement), се оказа дълбоко погрешна. Но това не ни пречи да тъгуваме по мъжествените, надеждни и верни атмосферни чудовища с по 10 цилиндъра, чиито звук никакво турбо и никаква хибридна система не могат да наподобят.

Най-паметните автомобили с V10 двигатели (ГАЛЕРИЯ):

 

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    е кво толкова го възхвалявате това дърто ауди s6. в сайтовете е пълно с такива за 10-12.000 лева. двг на ламборджини , ама и живота му е изчислен като за ламборджини- 40~50 хил.км макс.
  • #8
    ЮТубата ( преди 4 години )
    Тук в Англия има доста компании които отдават суперколи под наем. Мой колега миналата година се разкарваше една седмица с цлс амг и е платил 400 паунда. Това включва застраховки и евентуални ремонти. Явно отложи идеята за амг на старо и още кара воксхола
  • #7
    ЮТубата ( преди 4 години )
    Здрав, здрав... колко да е здрав? В ютуб точно за тоя v-10 казват че е с ПЛАСТМАСОВИ чарколяци и естествено бързат да сдадат багажа като всичко друго от ВАГ. А че цените на S-6 по мотор, окачване и скорости са х4 си е така..или поне х3. Верно кеф цена няма, ама вместо да се набута човек с десетки хилядарки за 13-14 годишен умиращ лебед заради 500-те коня не е ли по добре да си наеме такава за седмица и да си начеше крастата.
  • #6
    анонимен ( преди 4 години )
    най евтиния вариант за V10 5.2 от ламбо е ауди S6 за 15 бона... и още толкова за ремонти за 1 година. казвам го от опит (на брат ми) . чупи се както всяко ауди , а всичко по тази кола е на четворни цени сравнение с нормалното А6. як звук вади, няма спор
  • #5
    ( преди 4 години )
  • #4
    .. ( преди 4 години )
    Аз мисля, че такива мощни возила не бива да бъдат спирани принудително от производство.Като искат хората нека си ги купуват, но да плащат солено. *** пример, за всеки 1 цилиндър над 4 цената на автомобила да се завишава (например такса кеф) с 10 000 евро и готово. За всеки 1 цилиндър над 6 да се завишава с подобна такса двоен кеф и т.н. Все ще се намери кой да даде толкова пари, но това ще са единични случаи, които няма да повлияят на екологията.
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    Какво вълшебство, бе брато! Тежи няколко стотин килограма тоя кютук, едни железа се движат и бълва токсичен пушек,... Това е антитехнология. По-скоро е повод за срам.
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    Тъкмо прочетох в друга статия какво казвал Ники Лауда: Как щеше да изглежда животът, ако вършехме само нужните неща...
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    А днес: 3 цилиндъра, електрокарчета, хибриди и т.н. За много от изискуемите в съвремието показатели са по-добри, но им липсва най-важното - радостта от живота... :-(
fallback
Последни