fallback

Alfa Romeo 6C - историята на една легенда

През 30-те години цената й е колкото 84 средни работни заплати в Италия

В една ранна тиха сутрин на 13 април 1930 година мъгливите околности на езерото Гарда са разтърсени от грохота на Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider Zagato, което лети със 140 км/ч и изключени фарове. Зад волана на автомобила е Тацио Нуволари, а до него - Джовани Батиста Гуидоти, главен изпитател на Alfa Romeo във фабриката в Портело, Милано. Двамата са втори, след лидера и почти сигурен победител Ахил Варци. Трудно е да го настигнат, затова Нуволари и Гуидоти прибягват до трик - изключват фаровете, за да се промъкнат незабелязано. Идеята сработва: Варци и навигаторът му Канавези чуват шум от двигател, но преди да разберат какво се случва, са изпреварени от автомобил, идентичен на техния.

Нуволари печели състезанието. Втори финишира Варци, а трети - Джузепе Кампари. И всички те са зад волана на Alfa Romeo 6C 1750 - случай, когато можете да се говори за абсолютно превъзходство. Да, по онова време моделите на младата италианска компания блестят на множество състезателни трасета. А 6C 1750 е един от най-бързите автомобили на своята епоха.

Технологиите в Alfa Romeo 6С

Младият инженер Виторио Яно, който е примамен в Alfa Romeo от не кой да е, а от Енцо Ферари, идва в компанията през 1923 година. По това време Ферари е много успешен състезател, който кара модели на Alfa Romeo - по-късно той ще направи отбор от звезди, ще го нарече Scuderia Ferrari и по този начин ще постави основата на Ferrari. Въпреки че до първите автомобили под това име ще минат над десетина години. Като главен инженер на компанията Яно разработва 8-цилиндров двигател, който през 1925 г. помага на Alfa Romeo успешно да се представи в много състезания.

След това се заема с разработката на модела 6C с 6-цилиндров двигател (откъдето идва и името на модела), с намерението да направи автомобил, който не само да печели състезания, но и да завладее нови пазари. В резултат на това моделът комбинира простота на дизайна и голямата мощност. Двигателите не са големи по обем (1-3 литра), но развиват добра мощност за времето си. Пътните версии от втората половина на 20-те години са с по 40-50 к.с., докато спортните, с два горни разпределителни вала, развиват до 80 коня, дори повече.

Втората цифра в името е работният обем на двигателя, който, както се вижда, е много малък. Първо е 1.5 литра, после 1.75, а след 10 години е увеличен до 2.3 литра. В същото време конструктивните особености, заложени от Яно, остават за дълго време: два горни разпределителни вала, четири клапана на цилиндър и двойно запалване на горивната смес. Моделът блести и с други нововъведения като независимо окачване и шаси със заварени (а не занитени) компоненти за повишаване на твърдостта. Мощността и маневреността се превръщат в ключова част от ДНК-то на Alfa Romeo 6С.

6C 1750

Alfa Romeo 6C 1750, представен през януари 1929 година на автомобилното изложение в Рим, демонстрира пълната зрялост на формулата 6С. Двигателят е разработка на предишния 1500-цилиндров редови. Произвежда се в различни версии - с един и с два горни разпределителни вала, с обемен компресор и без него, а мощността му варира от 46 к.с. във версията Turismo до 102 к.с. в Gran Sport, който може да развие до 170 км/ч. Показателите за скоростта на другите модификации (Sport, Gran Turismo, Super Sport и др.) са малко по-скромни, но също на ниво от 120-150 км/ч.

Двигателят е единственият фактор, който качва 6C 1750 на върха на автомобилните иновации на онова време. Моделът използва механична спирачна система с големи барабани, пресованата стоманена рама е перфектно балансирана и изключително твърда, с подсилени оси. Листовите ресори са монтирани извън корпуса, а не под надлъжните греди. Резервоарът за гориво е изтласкан назад за по-добро разпределение на теглото. В резултат на това ниският център на тежестта позволява по-бързо преминаване на завоите. Интересно е, че в съответствие с философията на марката, всички иновативни решения са приложени както за състезателните, така и за пътническите автомобили.

И колкото повече състезания са спечелени, толкова репутацията на модела се увеличава. От момента на появата си 6C 1750 веднага постигна значително увеличение на продажбите. Между 1929 и 1933 година 2579 модела напускат фабриката Портело за реализация в Италия, а също така и в чужбина, особено във Великобритания.  Изключителен резултат, защото това са автомобили от премиум клас, които в Италия струват от 40 000 до 60 000 лири, или средната работна заплата в страна по онова време за седем години.

Каросерията

Alfa Romeo 6C е не само невероятно бърз, но и много красив автомобил. Успехът му се дължи до голяма степен на създателите на каросерията, на майсторите, оставили своя отпечатък в епохата. До 30-те години от цеха излизат обикновени рами, оборудвани само с двигател, скоростна кутия и окачване. Клиентът купува колата и след това поръчва на някоя работилница за каросерии да му направи такава, често много уникална.

А 6C 1750 предлага изключителни възможности за много майсторска изработка на каросерията. Необичайната механична и инженерна база на Alfa Romeo прави възможно изграждането на някои от най-елегантните каросерии, създавани някога. Разработени от най-добрите дизайнери и купувани от най-прочутите ВИП личности на онова време.

Alfa Romeo 6C 1750 GS "Flying Star"

Един такъв автомобил е Alfa Romeo "Flying Star". Той е създаден да изглежда толкова неустоимо, колкото и собственика му - Жозете Поцо, милионерка, модел и светска лъвица. "Звездата" е замислена специално за участие в Concorso d'Eleganza Villa d'Este през 1931 г., организиран от Carrozzeria Touring на Карло Феличе Бианки Андерлони.

6C 1750 Spider е уникално творение: перла на оригиналността, елегантността и вниманието към детайла. Този модел е напълно бял, включително дъното му, спиците на колелата, волана и интериора, с едно изключение - контрастно черен приборен панел.

Carrozzeria Touring дава на 1750 г. нови пропорции, като добавя редица елегантни естетически детайли в стил Ар Нуво (Модерн), като окачените предни и задни степенки, които се простират от арките на колелата и се пресичат под вратите, без да се допират една до друга. 6C 1750 GS Touring печели Златната купа за най-красив автомобил на събитието във Villa d'Este.

Снимки: Alfa Romeo

fallback
fallback
Последни