fallback

Как се правеха най-бързите Жигули за КГБ

Всичко започва през 70-те с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.

Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изчакаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.

 

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век немският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата, в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.

По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха, работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.

Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра. Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.

fallback
  • #12
    анонимен ( преди 4 години )
    Жигулата като конструкция не е пригодена за повече от 70-80 коня. За повече ще трябва да правиш промени по окачване и други възли.
  • #11
    анонимен ( преди 4 години )
    На тема "повишаване мощност" на Жигули, познавам хора, които могат да напишат учебник - като се почне от наварване върху гърбиците на разпределителния вал, па разпределителен вал от Фиат 131 Абарт, карбуратори Вебер и ред подобни "нововъведения" ! При добър майстор се стигаха теоретични 110-120 коня!
  • #10
    Оху-Боху ( преди 4 години )
    200 не е цифра, а число. С цифрите от 0 до 9 се изписват всички числа, които могат да бъдат едноцифрени или с повече цифри.А ванкеловият двигател наистина е революция в техниката, но като идея по-скоро, тъй като не успя да се наложи. Вероятно заради това, че е сложен като изпълнение и изисква използване на скъпи материали - метали и сплави. Има голям потенциал, но не му е дошло времето. След време някой може да си спомни за него, да го пипне малко и да му даде живот. Който е жив, ще види.
  • #9
    112 ( преди 4 години )
    Само да ви светна че младите се интересуват от електродвигатели, това тук за тях е остаряла технология...
  • #8
    Щирлиц ( преди 4 години )
    #4 Та кое му е "буталното" на един ротационен двигател?Аа,буталото в главата ти,сетих се.
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    само с 60 коня
  • #6
    анонимен ( преди 4 години )
    а той вартбурга вдигаше до 100 за около 10 сек
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    съветските болни най-болните на света,най-големия нож за нашия вожд и т.н. голям смях ,а пък по това време посланика им в Бг се возеше на мерцедес както и тукашните му дружки
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    #3 Виждам, че си от тези, които са много зле, та пусни си търсачката да се ограмотиш малко! Да бутален ротационен е двигателят, колкото и да ти се струва странно, ама ти откъде да знаеш!
  • #3
    Щирлиц ( преди 4 години )
    През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател.Това ще да е ново чудо на техниката-хем бутален,хем ротационен.За по-наблюдателните-нека погледнат снимка номер 2.
fallback
Последни