IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Големите сензорни екрани - залог за безопасността на колите

Проблемите с тях водят до все по-технологично напреднали разработки

Трудно е да се намери нов автомобил, в който да не доминират големите сензорни екран на информационно-развлекателната система, за сметка на физическите бутони и циферблатите. Tesla все още може и да е най-екстремният им привърженик, но тази тенденция се отразява в цялата индустрия.


Екрани


Увеличаване размера на сензорните екрани е пряко свързано с нарастващата им употреба във всички области на обществото. Мелани Лимър, ръководител на отдела за електроника на новото Audi A3, заяви, че решението за премахване на някои физически бутони от този модел се дължи на факта, че "все повече хора започват да използват функциите на смартфоните“.

Въпреки факта, че много екрани на автомобилната инфотейнмънт система също така запазват и физическия контрол, нарастващият брой на интерфейси само със сензорни екрани поражда въпроси колко са безопасни. Има опасения, че големите екрани могат да разсейват и че без тактилната реакция от физическия бутон, за да се убеди, че е избрал правилната опция, по-вероятно е шофьорите да отвлекат вниманието си от пътя, за да ги управляват.

Увеличаване размера на сензорните екрани обаче е стимул за безопасност, смята Матю Ейвъри, директор на научните изследвания във водещата британска организация за безопасност на автомобилите Thatcham Research. "Големите екрани за инфотейнмънт не са непременно проблем, защото позволяват големи икони и по-малко наситени с информация дисплеи. Малките екрани с неудобни икони предизвикват по-големи проблеми", казва той.

Според него, забавянето на такива системи е от решаващо значение: "Екраните трябва да реагират на докосването така, както очаквате от смартфон. Яснотата и общата характеристика на потребителския интерфейс на превозните средства също е от съществено значение, което позволява на водачите бързо да разпознаят иконата, която смятат да натиснат", посочва Ейвъри.


Екрани


Той дава за пример "огледалното" отражение на смартфоните в Apple CarPlay и Android Auto, тъй като те работят еднакво за всички модели автомобили. Те също така заменят необходимостта шофьорите да използват смартфоните си по време на шофиране.

В момента британското правителство работи за премахване на вратички, които позволиха на някои водачи да избегнат глоби за използване на смартфони за функции, различни от телефонни разговори по време на шофиране. Някои от същите притеснения за подобни разсейвания обаче може да са свързани с сензорни екрани. "Не ги харесваме по отношение на сигурността“, казва шефът на Highways England Джим О'Съливан.

Сензорните екрани в автомобилите и смартфоните, разбира се, не са пряко сравними. Когато обмисляше допълнителни ограничения за използването на мобилните телефони по време на шофиране, Британският комитетът за подбор на транспорта изключи забраната за говорене през блутут. И това бе въпреки проучванията, които предполагаха, че рисковете са до голяма степен свързани с когнитивните изисквания, които те налагат на водача, "взаимодействайки с човек, който не е в общата му среда“, а не с реалната работа на смартфона.

За тези, които участват в разработването на сензорни екрани, системите не са просто оформени като смартфоните, а начин да ги допълнят. "Безопасността се проявява под много форми", посочва Харис Рамис от Google, който работи върху нова OS на сензорен екран на базата на Android, чиято версия ще се използва във всички бъдещи модели Volvo и Polestar. "Днес хората изваждат телефоните си и ги използват по време на шофиране, така че когато започнахме да мислим за безопасността, направихме това по отношение на осигуряването на достъп до услугите, които са им необходими и предназначени за използване в колата, за да се гарантира, че ще оставят телефоните си там, където трябва", добавя той.


Екрани


Рамис нарича този подход "оптимизирано разсейване на водача". Всъщност, това е признание, че хората искат да използват телефонната система или музикалните услуги на своите смартфони, и се търсят начини да го предложат възможно най-безопасно, използвайки информационно-развлекателната система на автомобила. „Прекарахме много време, за да сме сигурни, че системата е проектирана да се използва по време на шофиране, така че да не разсейва водачите“, посочва Рамис.

За да се гарантира, че новата система на Volvo Android, която ще бъде представена за първи път на предстоящия XC40 Recharge P8 EV, представлява фиксиран шаблонен дизайн с базови елементи на управление, които трябва да бъдат на едно и също място във всички приложения, трябва да се гарантира, че потребителите са запознати с нея. Това важи дори и за приложения на трети страни, които ще се предлагат в системите, работещи под OS Android.

Друга ключова характеристика, предлагана от новата система на Volvo, е гласовият контрол, чието разширяване може да премахне нуждата от сензорен екран или всякакви физически бутони. От дълги години системата за гласов контрол се използва широко във всички марки автомобили. Volkswagen Group, Mercedes-Benz и BMW предлагат свои версии.

"Гласовите команди имат смисъл, когато шофирате", казва  Одгард Андерсон, шеф на дигиталния отдел на шведската марка. "Той осигурява ясни ползи, като позволява на водача да следи пътя", съгласява се Ейвъри от Thatcham. Той обаче също така отбеляза, че подобни функции често се създават няколко години, преди моделът да влезе в употреба, и следователно са зад кривата на развитие на [Apple] Siri или [Amazon] Alexa. Когато гласовият контрол не може да разпознае какво казва водачът, ползите за безопасността се губят. Андерсон посочва, че достъпът до гласовия контрол на Google Assistant е "ключовото нещо, което наистина ни вълнува“ в това партньорството.


Екрани


Системата на Google непрекъснато се развива въз основа на реални отзиви от използването й в други функции на смартфона и електрониката, и работи на няколко езика и с ударения. Андерсон казва, че "сега тя е много по-напреднала в техническо отношение от останалите". "Това ви позволява да говорите по по-естествен начин, което от наша гледна точка е функция за безопасност“, добавя той.

Надеждата е, че подобни подобрения могат да победят хората, но гласовият контрол ще ги убеди. Това обаче също е въпрос на избор: да се дадат на водачите няколко начина за управление на автомобила, така че да могат да използват това, което е по-удобно за тях - което вероятно ще е най-безопасното. От всеки концептуален автомобил се вижда, че сензорните екрани все повече ще доминират. Това е отражение на търсенето. Важното е, че технологичните разработки ги правят още по-безопасни.

0 от 500
  • #2
    2 rate up comment 4 rate down comment
    пепе ( преди 4 години )
  • #1
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Panow ( преди 4 години )
    Най-доброто решение е всичките тия глупости да изчезнат от автомобилите, за да могат да продължат да се наричат така. Колкото до аудио информационна система, може би най-най-доброто и балансирано поведение е в старият ХМ, който съобщава чрез надпис конкретният проблем, и съответно светлинна индикация. Ако тази система се развие до сегашното ниво, но работи САМО с текстови дисплеи, ЧЕРНО-БЕЛИ, би било прекрасно за водача, за очите му, и за шофирането. Само че снобарлъка тресе яко водачите.