За пръв път от много години най-продаваният лек автомобил в Европа не е Volkswagen Golf, показва статистиката на JATO Dynamics за пазара през февруари. В нея първото място се пада на новото Renault Clio, с 24 914 пласирани бройки. Golf e втори с 24 735. За отбелязване е обаче, че на доста от пазарите все още не се предлага новото, осмо поколение на Golf.
Новото Clio е най-продаваният автомобил на европейските пазари през февруари
И двата модела отчитат спад на годишна база - 4% при Clio и цели 21% при Golf. Донякъде куриозно, 10% ръст в продажбите записва Fiat Panda, макар че през февруари основният му пазар - Италия - вече бе засегнат от коронавирусната пандемия. Освен това за пръв път от няколко години сред десетте най-продавани модела на Стария континент няма SUV.
Общо регистрациите в Европа са 1.063 милиона, със 7 на сто по-малко в сравнение с февруари 2019.
Удвоява се обаче броят на продадените електромобили в Германия и Франция, където делът им от продажбите вече достига съответно 11% и 14%. В това отношение лидер си остава Норвегия, където 75% от продадените автомобили през февруари са били с електрическо задвижване.
Новото поколение на Golf още не е стигнало до всички европейски пазари. С оглед на коронавируса обаче германците едва ли ще успеят да наваксат през март
Като цяло перспективите пред европейския пазар не са добри, коментира анализаторът на JATO Фелипе Муньос. "Ситуацията бързо се влошава заради твърде сложните регулации, недостига на достатъчно хомологирани автомобили на склад, и нарастващия натиск върху икономиката. Всички тези фактори имат негативен ефект върху потребителското самочувствие". Трябва да се отбележи, че статистиката и анализът не обхващат ефектите от коронавируса, които в повечето европейски страни започнаха да се усещат едва в средата на март.
Според статистиката на браншовата организация АСЕА спадът на годишна база е 7.4% средно за Европа. Българският пазар обаче се е свил с цели 16.2% за първите два месеца на годината спрямо същия период на 2019. По-сериозен спад на континента се отчита единствено в Румъния. Само шепа пазари са пораснали за този период - най-вече Литва (+36%), Кипър (+15%) и Гърция (+5%).
На фона на общия спад няколко марки обаче отчитат рекордни ръстове - най-вече френската DS (+75.6%), Porsche (+70.5%), Lexus (+35.2%) и Seat (+9.7%). На другия полюс са Jaguar (-31.8%), Mazda (-30.2%), Dacia (-28.9%), Alfa Romeo (-26.4%), Opel (-25.2%), Jeep (-25.0%) и Honda (-24.4%).
Кои са десетте най-продавани марки в Европа през януари и февруари: