Toyota има дълга история в Световния рали шампионат (WRC). Днес марката участва с Yaris и си осигури титлите при производителите за 2018 и 2019 г., а От Танак взе титлата при пилотите през 2019 г.
В тези над 60 години по най-бързите отсечки в света само един модел на марката не получи шанса да пише спортна история. Разработеният за световните серии през 1985 г модел Toyota MR2 (222D) с централно разположен двигател не получи хомологация от FIA и не успя да стартира в шампионата.
Най-продаваният японски спортен автомобил с централно разположен двигател сякаш е готов за пистата дори в шосейната си версия. Благодарение на доброто разпределение на масите и класическото задно предаване на MR2 сякаш бе писано да бъде рали шампион. Затова година след старта на продажбите специалистите от Toyota Motor Germany създават и състезателната версия MR2 (222D).
Кралският клас на рали спорта изживява своя зенит в средата на 80-те години с бруталната Група В. С идеално балансирано тегло, брутална мощност от новия 2,1-литров турбо двигател със сух картер и двойно предаване Toyota MR2 (222D) има най-добри шансове за победи в новата Група S на WRC. Група S трябва да замени Група В като отпада скъпото изискване за продажбата на 200 шосейни екземпляра. Затова и шосейна версия на Toyota MR2 (222D) никога не е планирана.
Но нещата не се случват по план. След смъртоносните инциденти в Световния рали шампионат Група В и Група S са забранени. Прототипът на Toyota, изпробван само в тестове в Европа и Япония, представя техниката си само на няколко изложения, преди да изчезне в музея на марката в Кьолн, Германия.
Техническите детайли на спортния MR2 дълго време остават тайна, а 222D за кратко време се превърна в мистериозен легендарен модел – болид, който феновете и медиите наричаха „Черното чудовище“ (макар да е съществувал и в бял цвят).
Прозвището му не е съвсем необосновано, тъй като дългият едва 3,95 м автомобил няма почти нищо общо със серийния модел в задната си част. Тежащият 750 килограма прототип притежава стабилна и лека тръбна рама. Вместо задния багажник и малък капак за двигателя, моделът с 600 к.с. е получил изцяло отваряща се задница.
Под нея се крие турбо агрегатът с максимален въртящ момент от 640 Нм, които се пренасят само към задните или към четирите колела с натискането на бутон от пилота. Налягането на турбото се регулира безстепенно между 1,3 и 1,5 бара от кабината. За горещия темперамент на 222D свидетелства и внушителното съотношение тегло-мощност от 1,25 килограма на к.с.
Днес съществуват само два 222D – едно японско бяло купе, показано в Toyota Mega Web Showroom в Токио и черното чудовище от Кьолн. Вторият модел се представя пред широка публика по специални поводи и тематични дни на Toyota MR2.
Снимки: Toyota
Вижте още снимки в галерията: