Законите на физиката са много досадно нещо. Те изискват за всичко да си плащаме.
АКО ИСКАМЕ БЪРЗИНА И ДИНАМИКА, трябва да се откажем от удобствата. А ако искаме много пространство, кожен салон и багажник за пет куфара, ще пожертваме пъргавината в завоите. Даже при удивителни машини като новото BMW Х6 размерите и теглото се усещат. В крайна сметка ускорението, както доказаха сър Исак Нютон и една ябълка, е равно на силата, разделена на масата. Колкото по-голяма е масата, толкова по-зле за ускорението. Няма как да променим това. Или поне така си мислехме досега.
КАК СЕ СЪЗДАВА ЕДНА ИСТИНСКА спортна кола? Колин Чапман, митичният основател на Lotus, ни е дал доста ясни указания: опростявай, и добави лекота. Ето ви обаче една кола, която прави точно обратното. Озовахме се чак в Аризона, за да се запознаем с два автомобила, чиято цел е просто да размахат неприлично пръст в лицето на споменатия Нютон. Новите Х5 и Х6 от М-поделението на BMW са всичко друго, но не и опростени. Нито пък са особено леки: с човек зад волана тежат два тона и половина.
Но това няма никакво значение, защото германците са напомпали здравата другия показател в уравнението: силата. "Обикновеното" X6 50i има 450 конски сили и в никакъв случай не е маломощно. Но при X6 M конете са 600, а при Competition версията - 625. Това е повече от новото Ferrari Roma, от Lamborghini Huracan и даже от най-мощната Tesla Model S в нейния така наречен "налудничав" (Ludicrous) режим".
ЗА ДА ВДИГНЕТЕ 100 КМ/Ч ОТ МЯСТО, са достатъчни 3.8 секунди - с почти половин секунда по-бързо от предишното поколение. Нека ви кажем няколко коли, които са по-бавни от това. Аston Martin DB11. Ferrari F40. Koenigsegg CCR. Lamborghini Gallardo Superleggera. Pagani Zonda Roadster. Което ясно показва колко напред е отишла технологията на двигателите в последните петнайсет години. Нещото под капака тук е наистина изумително. Има две отделни маслени помпи, за да се омаслява винаги, даже при солидни странични ускорения, и на практика има две отделни охладителни системи.
ТОВА Е СЪЩИЯТ МОТОР, който ще откриете и в новото М5: 4.4-литров V8. Но за разлика от "обикновения" N63 двигател, ползван в простосмъртните модели на BMW, този е специално доработен за M-поделението и се казва S63.
4395 куб. см работен обем (V8) 625 к. с. максимална мощност 750 Нм максимален въртящ момент 3.8 секунди 0-100 км/ч |
Турбокомпресорите му са забележимо по-големи и са монтирани във вътрешността на V-то. Изпускателните клапани са вече не вакуумни, а електронни. Инжекторите и буталото на горивната помпа са от специално подсилен материал, защото горивото се впръсква не при 200, а при цели 345 бара налягане. Повечето спортни коли днес ползват сложни аудиосинтезатори, за да направят звука от мотора по-мъжествен. X6 M ползва заглушител, за да го направи малко по-приличен, когато карате децата на училище.
ИЗОБЩО ТОВА Е ЕДИН МНОГО впечатляващ и удивително сложен двигател. А и останалата част от колата не му отстъпва: като се започне от предното окачване, специално разработено за този модел за повече прецизност в управлението, мине се през активния М-диференциал и се приключи с двата чифта 100-милиметрови ауспухови тръби отзад. Впрочем, за успокоение на еколозите, и двата имат по един филтър за твърди частици.
Както подобава на една истинска М кола, можете да настройвате ръчно почти всичко - реакциите на скоростната кутия, на газта, на волана. Можете да ограничите намесата на електронната стабилизация, или пък направо да я изключите, ако сте достатъчно смели. Ние се държахме прилично само от искрено уважение към аризонската полиция. Което ни помогна да задържим и разхода в рамките на около 13 и половина литра на сто.
НА ТЕОРИЯ ТЕЗИ ДВА АВТОМОБИЛА ще се справят прилично и извън пътя. Те имат доста интелигентна система за задвижване на четирите колела и малко над 21 сантиметра просвет. Досега не сме срещали някой чак толкова неудържимо превъртял, че да кара BMW M офроуд, но хипотетично е възможно.
В същото време тези машини могат да предложат и много приличен комфорт, когато ви потрябва. Специалните М седалки са всъщност дори по-удобни от стандартните. Отзад има три обособени места, така че петчленно семейство ще се чувства отлично в тази кола. Х5 М има 650 литра багажник, при X6 M той намалява до 580 литра, но и това е предостатъчно.
Таблото е тапицирано с мериносова кожа. Алуминиевите декорации могат да се заменят с карбон или дърво, ако предпочитате. Всички системи за сигурност са серийни. В цената са включени също гласовият асистент и хедъп дисплеят. Каква е цената ли? 248 850 лева за Х5 М, и 254 450 лева за X6 M. На пръв поглед това е абсурдно много за един автомобил. Но не и когато автомобилът е победа над самите природни закони.
Още снимки от теста на BMW X6 M и BMW X5 M вижте в галерията: