fallback

Напук на физиката: тестваме смайващото ново BMW X6 M

Най-бързият SUV в историята на баварците е надменно - но и неустоимо - отрицание на природните закони

Законите на физиката са много досадно нещо. Те изискват за всичко да си плащаме.

 

АКО ИСКАМЕ БЪРЗИНА И ДИНАМИКА, трябва да се откажем от удобствата. А ако искаме много пространство, кожен салон и багажник за пет куфара, ще пожертваме пъргавината в завоите. Даже при удивителни машини като новото BMW Х6 размерите и теглото се усещат. В крайна сметка ускорението, както доказаха сър Исак Нютон и една ябълка, е равно на силата, разделена на масата. Колкото по-голяма е масата, толкова по-зле за ускорението. Няма как да променим това. Или поне така си мислехме досега.

КАК СЕ СЪЗДАВА ЕДНА ИСТИНСКА спортна кола? Колин Чапман, митичният основател на Lotus, ни е дал доста ясни указания: опростявай, и добави лекота. Ето ви обаче една кола, която прави точно обратното. Озовахме се чак в Аризона, за да се запознаем с два автомобила, чиято цел е просто да размахат неприлично пръст в лицето на споменатия Нютон. Новите Х5 и Х6 от М-поделението на BMW са всичко друго, но не и опростени. Нито пък са особено леки: с човек зад волана тежат два тона и половина.

Но това няма никакво значение, защото германците са напомпали здравата другия показател в уравнението: силата. "Обикновеното" X6 50i има 450 конски сили и в никакъв случай не е маломощно. Но при X6 M конете са 600, а при Competition версията - 625. Това е повече от новото Ferrari Roma, от Lamborghini Huracan и даже от най-мощната Tesla Model S в нейния така наречен "налудничав" (Ludicrous) режим".

ЗА ДА ВДИГНЕТЕ 100 КМ/Ч ОТ МЯСТО, са достатъчни 3.8 секунди - с почти половин секунда по-бързо от предишното поколение. Нека ви кажем няколко коли, които са по-бавни от това. Аston Martin DB11. Ferrari F40. Koenigsegg CCR. Lamborghini Gallardo Superleggera. Pagani Zonda Roadster. Което ясно показва колко напред е отишла технологията на двигателите в последните петнайсет години. Нещото под капака тук е наистина изумително. Има две отделни маслени помпи, за да се омаслява винаги, даже при солидни странични ускорения, и на практика има две отделни охладителни системи.

ТОВА Е СЪЩИЯТ МОТОР, който ще откриете и в новото М5: 4.4-литров V8. Но за разлика от "обикновения" N63 двигател, ползван в простосмъртните модели на BMW, този е специално доработен за M-поделението и се казва S63.  

BMW X6 M Competition

4395 куб. см работен обем (V8)

625 к. с. максимална мощност

750 Нм максимален въртящ момент

3.8 секунди 0-100 км/ч

Турбокомпресорите му са забележимо по-големи и са монтирани във вътрешността на V-то. Изпускателните клапани са вече не вакуумни, а електронни. Инжекторите и буталото на горивната помпа са от специално подсилен материал, защото горивото се впръсква не при 200, а при цели 345 бара налягане. Повечето спортни коли днес ползват сложни аудиосинтезатори, за да направят звука от мотора по-мъжествен. X6 M ползва заглушител, за да го направи малко по-приличен, когато карате децата на училище.

ИЗОБЩО ТОВА Е ЕДИН МНОГО впечатляващ и удивително сложен двигател. А и останалата част от колата не му отстъпва: като се започне от предното окачване, специално разработено за този модел за повече прецизност в управлението, мине се през активния М-диференциал и се приключи с двата чифта 100-милиметрови ауспухови тръби отзад. Впрочем, за успокоение на еколозите, и двата имат по един филтър за твърди частици.

Както подобава на една истинска М кола, можете да настройвате ръчно почти всичко - реакциите на скоростната кутия, на газта, на волана. Можете да ограничите намесата на електронната стабилизация, или пък направо да я изключите, ако сте достатъчно смели. Ние се държахме прилично само от искрено уважение към аризонската полиция. Което ни помогна да задържим и разхода в рамките на около 13 и половина литра на сто.

НА ТЕОРИЯ ТЕЗИ ДВА АВТОМОБИЛА ще се справят прилично и извън пътя. Те имат доста интелигентна система за задвижване на четирите колела и малко над 21 сантиметра просвет. Досега не сме срещали някой чак толкова неудържимо превъртял, че да кара BMW M офроуд, но хипотетично е възможно.

В същото време тези машини могат да предложат и много приличен комфорт, когато ви потрябва. Специалните М седалки са всъщност дори по-удобни от стандартните. Отзад има три обособени места, така че петчленно семейство ще се чувства отлично в тази кола. Х5 М има 650 литра багажник, при X6 M той намалява до 580 литра, но и това е предостатъчно.

Таблото е тапицирано с мериносова кожа. Алуминиевите декорации могат да се заменят с карбон или дърво, ако предпочитате. Всички системи за сигурност са серийни. В цената са включени също гласовият асистент и хедъп дисплеят. Каква е цената ли? 248 850 лева за Х5 М, и 254 450 лева за X6 M. На пръв поглед това е абсурдно много за един автомобил. Но не и когато автомобилът е победа над самите природни закони.

Още снимки от теста на BMW X6 M и BMW X5 M вижте в галерията:

fallback
  • #13
    анонимен ( преди 4 години )
    абе безсмислено било, тежко било... миналата година в българия са продали 300 Хикс шестици и само около 40 Трета серия. Като клиентите, дето дават парите, го искат, дреме им на бмв какво смята някоя форумна мишка
  • #12
    анонимен ( преди 4 години )
    Луксозен SUV е безспорно, ако човек търси мощен и луксозен SUV - да,но никакви закони не са преборили БМВ просто постигат добра динамика с цената на огромна мощност и този разход от 13.5л/100 км го забравете. Няма как V8 би-турбо на автомобил от 2.5 тона да даде такъв разход. В края на краищата какво се получава прави се SUV(паркетен Джип както му казват в БГ), който тежи 2.5 тона и му слагат мотор 600 коня за да има добра динамика. Кому е нужно това?
  • #11
    анонимен ( преди 4 години )
    SUV спортна кола е най-голямата възможна безсмислица. Нямаш стабилност в завоите. Имаш ужасно въздушно съпротивление. Да, разбира се, като сложиш 100000 коня ще ускоряваш бързо и като я направиш твърда и широка получаваш що годе някаква стабилност. Но като цяло това просто е сегмент за селяци мутри които безсмислено да движат това чудовище по пътища с ограничение от 100-140 км/ч. И веднъж в годината да вдигнат 250 на магистралата в Германия с разход от 50 литра на 100 км (при тази скорост) ...
  • #10
    анонимен ( преди 4 години )
    #4 ако това е кло*ет... Рено какво е? страх ме е да си помисля....
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    *** си е, кло*ет си е, понеже струва колкото 10 Лексуса, опа... имах предвид Тойоти с климатичета.
  • #8
    v-1 ( преди 4 години )
    Спорт и СУВ са взаимно изключващи се думи :)Яко е БМВ-то, ама за мен този тип автомобили са безсмислени, ама щом има хора да им се радват и да ги купуват, да си ги карат със здраве и да им се кефят.
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    Тесла модел Х ускорява цяла секунда по-бързо, по-лека е и доста по-голяма като вътрешно пространство. При това е по-евтина. После пак разправяйте колко скъпи и тежки били електромобилите. Поне тежестта им е под оста на гумите и центъра на тежестта прави автомобила невъзможен за преобръщане, за разлика от този тежък *** от статията.
  • #6
    анонимен ( преди 4 години )
    ***, четвърт милион за тва, а една ем тройка е наполовина, и двойно повече кола. Но вкусове всякакви, както казало кучето
  • #5
    ТулуМб ( преди 4 години )
    Не се връзвай на койотаджиите, колега. Яка си е машината
  • #4
    Факт! ( преди 4 години )
    И кое е смайващото на тоя кло*ет?!
fallback
Последни