Трябва ви автомобил, но бюджетът ви е ограничен. Покупката на кола на старо винаги е свързана със сериозен риск, като често всичко (поне до голяма степен) зависи от късмета на купувача. В случая става дума за 3 сравнително популярни модел втора употреба, които може да бъдат купени за около 4000 евро (около 8000 лв). Нека видим какво споделят техните собственици, които са натрупали сериозен опит, като извадката на мненията им е от различни форуми.
Ford Focus II
За тази сума можете да придобиете Focus от второто поколение на модела, произвеждано през периода 2005-2011 г., в това число и фейслифта от 2008 г. Предлагат се предимно автомобили с 1,6-литрови бензинови и дизелови мотори, 1,8-литрови бензинови и 2,0-литрови бензинови и дизелови. Шансът да попаднете на вариант с 1,0-литровия EcoBoost е по-малък. Скоростните кутии са както механични, така и автоматични.
Както обикновено, не бива да се обръща особено внимание на обявения пробег, защото повечето коли на пазара втора ръка са с превъртян километраж. И все пак, ако имате възможност, опитайте се да проверите реалния пробег на предлагания екземпляр.
За какво хвалят Ford Focus?
Надеждност, икономични двигатели и разумни цени на резервните части и на обслужването (стига то да не е в официален сервиз).
LasloG: „Надеждoна кола, карам я вече 13 години и съм изминал 160 000 км, като съм сменил предни амортисьори и накладки – предните 3 пъти и задните 2 пъти. Всичко останало си и оригинално, дори една лампичка не е изгоряла. Дори акумулаторът „FORD” продължава да си работи“.
Valery: “Колата ми е от 2006 г., двигателят е 1,8-литров със 125 к.с., като е с най-ниското ниво на оборудване. За това време автомобилът се показа откъм най-добрата си страна, тъй като предлага отлично съотношение цена-качество. Двигателят е супер, механичната скоростна кутия – също Разходът е около 6,7 л/100 км, от което съм много доволен“.
Serj: “Като цяло съм доволен от комфорта, управляемостта и ниския (дори след 12 години) разход на гориво. На дълъг път постигам 5,5 л/100 км, което си е отличен показател за бензинов мотор. Веднъж ми се наложи да измина близо 2000 км с малки спирания за почивка и всичко беше наред, а все пак говорим за сравнително стар автомобил“.
За какво критикуват Ford Focus II?
Бюджетен автомобил с малко оборудване. Кола, която е отличен вариант, за тези, които не могат да си позволят нещо по-добро. Общо-взето – компромис. Проблеми с ходовата част, както и с боята и лака.
Denis: “Докато е нова, колата определено е добра, но след като измине 70 000 км (примерно около 5 години), всичко се съсипва. Компютърът първи отказа, последваха го блокът за управление на въздушните възглавници, вентилаторът, климатикът, ламба-сондата, бензиновата помпа. Накрая едва се отървах от това чудо на американското автомобилостроене“.
Еugeny: „Боята е ужасна, като при мен започна да пада на места – предния капак и багажника, още през първата година (купих колата нова). Добре, че беше черна и при препродажбата просто запълних местата с маркер. На 60 000 км изгоря лампичката за налягането на маслото“.
Bashka: “Ford Focus може да те разори направо. За 100 000 км пробег смених почти всичко по ходовата част, както и бензинова помпа. Съединителят приключи още на 40 000 км. За 3 години вложих огромна сума пари в автомобила.“
Извод
„Ако се сравняват положителните и отрицателните отзиви, можеш да останете изненадани, тъй като изглежда, че хората говорят за напълно различни модели. Явно, основна роля играят два фактора – късмет и правилно отношение към автомобила от страна на предишния собственик“.
Mazda3
Японският модел, който дели една платформа с втория Ford Focus, се превърна в едно от най-добрите предложения на пазара. За 4000 евро може да се купи първото поколение на автомобила, произвеждано от 2003 до 2009 г., като повечето предложения са за бензиновите варианти, разчитащи на 1,6-литров мотор със 105 к.с. или на 2,0-литров със 150 к.с. Скоростните кутии са механична или автомат, като обявеният пробег обикновено е между 180 000 и 300 000 км.
За какво хвалят Mazda3?
Надеждност, комфорт за водача и пасажерите, както и добър дизайн – показател, по който японския модел изпреварва своето „братче“ Ford Focus.
AlexDemil: „Купих я чисто нова през 2006 г., като през първите 3 години не е ремонтирана (освен техническо обслужване). След смених предни накладки, а на следващата година – и задните. Акумулаторът изкара 8 години. Едва през 2015 и 2016 г. смених почти всичко по ходовата част, а през 2018 и бензиновата помпа“.
GrafKruk: “Взех я на старо и не съжалявам. Личи се, че е правена от японци. Тази кола дава повече надеждност и комфорт, отколкото очаквах. Седалките са много удобни, не ми харесва само волана, но той може да се смени в крайна сметка“.
GoryabinL: “Притежавах такъв автомобил в продължение на 7 години, като го купих на 25 000 км през 2009 г. Работи напълно безотказно, като съм правил ремонти само по ходовата част, но това си е в реда на нещата. Продадох я с оригиналните японски агрегати, като бях достигнал 270 000 км“.
За какво критикуват Mazda3?
Тесен салон (особено задните седалки), сериозен разход на гориво особено при по-високи скорости, лоша щумоизолация и проблеми с елементи от интериора.
Beauty: “Харчи прекалено много за 1,6-литров мотор (понякога стигам за 12 л/100 км в града при спокойно каране). Ако включа и климатика, разходът скама още. Мощността също не е достатъчна. Не е и достатъчно устойчива на пътя – давам 4 точки от 6 възможни“.
Peter_12: “Тази кола е за ниски хора, аз съм 192 см и след първите 200 изминати километра ми се искаше да я продам. Салонът не е нищо особено. Удариха ме леко отзад, докато чаках на светофар и бронята веднага падна, а по-късно капакът на двигателя, както и този багажника бяха сериозно надрани в автомивка. Добре, че имах каско. Не бих си купил втори път такава кола.“
Craig: “Разходът е много висок за кола с 1,6-литров мотор – 12,5 л/100 км в града, но това зависи и от начина на каране. Налага се и често доливане на масло. Задните седалки се тесни, шумоизолация почти няма, а по неравен път доста тресе.“
Извод
Искаш да караш бързо Mazda3 – плащаш си за удоволствието с повишен разход на гориво и дори на масло.
Opel Astra H
При бюджет от 4000 евро предложенията на пазара са от третото поколение на модела – Astra H, което се произвежда от 2004 до 2009 г. Преобладават офертите с 1,7-литров дизелов двигател (другият вариант е 1,9-литров), но се срещат и такива с бензинови мотори с обем 1,6 и 2,0 литра. В повечето случаи скоростната кутия е механична, но има и автомати.
За какво хвалят Opel Astra H?
Нисък разход на гориво, голям обем на багажника, просторен салон и дизайн.
Andrew: „Страхотна кола, особено като съотношение цена/качество. Поддръжката не е никак скъпа, като това е доста важно в наши дни. Нисък разход на гориво, надеждност на агрегати и удобство в салона. Има какво да се желае само от шумоизолацията, особено при скорост от над 100 км/ч“.
Jeff451: “Машина на семейство, което пътува с повече багаж. Задните седалки се сгъват равномерно и така се освобождава още повече място. Има сензори за дъжд и за светлини. Поддържката е периодична, като разходите не са високи. Надежден и непретенциозен автомобил. Имах притеснения за ръждата, но те не се оправдаха“.
Martin: “Доволен съм от автомобила, което използвам всекидневно, за да пътувам до работата си. Става и за излети сред природата, тъй като клирънсът му е достатъчен. Разходът на гориво е между 5 и 7 л/100 км. Какво да кажа – качествена германска кола“.
За какво критикуват Opel Astra H?
Качество на материалите, недостатъчна динамика, лоша шумоизолация, лоша сглобка.
David: “За града става, но извън него мощността не е достатъчна. Моята е с 1,7-литров дизелов двигател и на дълъг път е истинско мъчение, затова по-добре потърсете вариант с по-мощен мотор. Качеството на материалите в салона също не е от най-високите.“
Guhter: “Имах Astra H с 1,9-литров дизел, което не е особено удачен избор. Проблемите са при EGR (клапан за рециркулация на изгорелите газове), всмукателния колектор и филтъра за сажди, който се запушва често. Електрическата система също се повреди, като ми се наложи да правят сериозни разходи“.
Oleg: “Бях чул, че е сравнително надежден автомобил, но не мога да се съглася напълно. Моята Astra е с 1,6-литров бензинов двигател, като харчи повечко масло. Мощността също не е достатъчна, поне според мен, а за качеството на сглобката не ми се говори. Не бих рискувал отново с подобна кола“.
Извод
Тук явно се вижда, че повечето претенции са към версиите с дизелов двигател, докато бензиновите получават похвали, но и забележки заради ниската мощност на по-слабия вариант.
Снимки: Производителите