След като "отработят" - тоест след като задвижат буталата в двигателя, газовете от двигателя с вътрешно горене се изпускат навън. И обикновено са почти невидими. Ако забележите промяна в цвета на отработилите газове, трябва да разгледате нещата по-отблизо и да научите причината за това, за да можете да реагирате по подходящ начин.
Бял дим
Има няколко причини за белия дим от ауспуха – не всички обаче означават дефект. По принцип бял дим от ауспуха показва висока влажност. Белите петна от дим и пара през зимата обикновено са безобидни, при условие че този ефект изчезне бързо.
Ако колата е паркирана загряла и дълго време е оставена на студено, при охлаждане от околния въздух се изтегля кондензат. Това причинява появата на бял дим при стартирането на двигателя. Изпускателната система бързо се изсушава от горещите отработени газове и белият дим изчезва.
Постоянният бял дим от ауспуха може да показва дефектно уплътнение на главата на цилиндъра. Охладителната система в двигателя работи с охлаждаща течност, която се състои от вода и антифриз. Точката, в която охлаждащата система и горивните камери са близо една до друга, е уплътнението на главата на цилиндъра. Ако то е пробито, водата може да попадне в горивните камери и да предизвика постоянен бял дим. Бързата подмяна на уплътнението е задължителна.
Черен дим
Черният отработен дим обикновено е индикация за твърде "богато" изгаряне; горивото вече не може да изгори напълно и някои от въглеводородите след това се отделят като черни сажди. Възможните причини са дефектни запалителни свещи, ламбда сонда или неправилно запалване. Ако причината за черния дим от ауспуха бъде изяснена навреме в сервиза, има вероятност за сравнително евтин ремонт.
Син дим
Въпреки че е много вероятно синият дим от отработените газове да показва масло в горивната камера, причините за това могат да бъдат много разнообразни.
Твърде много масло: прекомерно високото ниво на маслото увеличава налягането в маслената система - маслото след това се изтласква покрай буталото в горивната камера, където накрая гори и създава типичния син дим. Единственото противодействие тук е смяна на маслото.
Често срещана причина за "предозиране" обикновено е грешното измерване на нивото на маслото. Тестовата пръчка за масло е проектирана така, че да може правилно да показва нивото на маслото само когато е студено - когато двигателят е топъл, маслото се разпределя в двигателя, което показва, че нивото на маслото е твърде ниско. Затова изчакайте 5-10 минути след изключване на двигателя, преди да проверите нивото на маслото.
Износени бутални пръстени: Синият дим се появява и когато износените бутални пръстени вече не могат да уплътняват правилно буталата към стената на цилиндъра. Резултатът – масло прониква в горивната камера и изгаря с познатото следствие, т.е. син дим. Дефектните бутални пръстени могат да се открият сравнително лесно с помощта на тест за компресия - самият ремонт обаче обикновено е скъп поради необходимото работно време, тъй като двигателят трябва да бъде демонтиран.
Дефектното уплътнение на главата на цилиндъра може да бъде причина не само за белия дим, но и за синия дим. Възможен индикатор може да се намери под капачката на маслото: ако там има кафяво-бяла маслена пяна, най-вероятно причината е дефектно уплътнение на главата на цилиндъра.
Дефектните уплътнения на стеблото на клапана са друга възможна причина за син дим от ауспуха. Те уплътняват клапаните и са предназначени да предотвратят попадането на масло в горивната камера. Ремонтът е възможен самостоятелно с малко специализирани знания. Препоръчителна е смяна в сервиза, тъй като тя може да се извърши с помощта на сгъстен въздух, без да се налага да изваждате цилиндровата глава.
Снимки: Autorevue, ADAC