fallback

Кое е по-важно при автомобил на старо - пробег или година на производство?

Германското дружество DEKRA се опитва да даде отговор на този въпрос

В първите три-четири години един нов автомобил, в зависимост от марката и модела, губи половината от стойността си. След това кривата на загубата на стойност става по-равна. Модели от този период са оптимални за тези, които търсят употребяван автомобил с добро съотношение цена-качество и които няма да губят драматично от стойността си.

Един от най-старите въпроси при избора на такъв автомобил е кое е по-важно: изминатият пробег или възрастта на возилото. Според германското дружество за технически прегледи DEKRA отговорът е еднозначен на база събраните от него данни. Средният пробег на един автомобил според DEKRA е 15 до 20 000 километра годишно (освен ако вярвате на показанията на километражите в Горубляне, според които средният пробег е поне наполовина по-малък). Дружеството стига до извода, че ниският пробег при покупката на автомобил на старо е по-важен от възрастта.                     Защо километрите са така важни? Според DEKRA автомобили, с които е изминат по-голям пробег, показват повече недостатъци, причинени от износване. При автомобили, които стоят паркирани по-дълго време, тенденцията е обратната.

Опасността да се появят недостатъци като износени лагери, е по-висока при автомобили на повече километри. Напуканите уплътнения с лекота могат да бъдат приписани на възрастта, но не са толкова тежък или скъп проблем като недостатъците, възникнали при употреба и съответно повече изминати километри.

Изводите на DEKRA са извлечени от техническите прегледи на около 15 милиона автомобила. При анализа автомобилите са разделени на четири групи: с пробег до 50 хиляди км, 50-100 хиляди км, 100-150 хиляди км и 150-200 хиляди км.

Тук са взети предвид недостатъци, причинени от типичната употреба, включително класиките загуба на масло и разбити лагери. Недостатъци, причинени от лоша поддръжка, включително от износени гуми или пера на чистачките, не са взимани предвид.                  Но не всички експерти са съгласни с това мнение. Някои от тях твърдят, че въпросът не може да получи толкова прост отговор. Като аргумент те посочват и следните критерии, които трябва да бъдат взети предвид:

Къде и как е каран автомобилът? От значение са не само броят изминати километри. Къде и как са изминати също има значение.

На къси или на дълги отсечки? Километри, натрупани предимно при движение на дълги отсечки, са много по-малко натоварващи за голяма група части в автомобила, от километри, изминати на къси отсечки.                    Налична ли е сервизна история? Ниският пробег е предимство само когато автомобилът е обслужван редовно. Поглед към добре попълнената сервизна книжка също е важен.

Къде е държан автомобилът, как е каран и какви грижи са полагани за него? Въпросът дали става дума за гаражен автомобил и как е гледан той също трябва да бъде взет предвид. Роля играе и начинът на шофиране на предишния собственик, за който обаче трудно могат да бъдат направени изводи.

Снимки: Autorevue  

fallback
  • #21
    слон ( преди 8 месеца )
    Разбира се най-важно е правилното обслужване,но има значение и км.преход до 100 к км,не повече от двама собственици,гаражна,сервизна история.Струват си вложените повечко пари за такъв автомобил :)
  • #20
    анонимен ( преди 4 години )
    новите автомобили решават и двата проблема - и километри и години :) пожелавам на всеки да успее да си купи нов автомобил. Удоволствие е да си го поръчаш такъв какъвто искаш, а не каквото изпадне. И употребата му е безпроблемна в общият случай - което е безценно.
  • #19
    Байчо ( преди 4 години )
    Хонда акорд 2006та ,на 270 000км карана в Бг , купувал съм я нова.За тия години всичко което съм сменил е - дискове , накладки , съединител на 230к , ремък 2 пъти.Масла , течности филтри.Върви все още като нова.По окачването нищо не е пипано , още държи.Така че зависи от марката най вече , после как и къде се кара и най-накрая км
  • #18
    анонимен ( преди 4 години )
    Има детайли, които стареят но има и други детайли, които се износват с километрите и това са детайлите, които могат да те оставят на пътя.
  • #17
    Цветан ( преди 4 години )
    Нито пробега,нито годината. Ключа е, как е подържана.Ако всичко е сменяно на време и не е пестено за качествени части пробега не я бърка и годуната
  • #16
    до 17 ( преди 4 години )
    Сигурен ли си че не си пропуснал една цифра от километрите или без ДДС. Аз в сайта на Пежо виждам на 35к км базово та дрънка за 17к. А тези около 13к са 7 годишни. Та ако е така купувай бързо и продавай с печалба
  • #15
    #15 ( преди 4 години )
    Дизелите винаги са вървяли евтино Нов дизел винаги е по-скъп от бензин със същите коне, а употребяван е по-евтин. Просто европееца не купува дизел, ако не планира да го сцепи от каране. Или да има някакви директни облаги - ниски или никакви данъци, достъп до ценъра и тн. И като цяло не са уважавни. Конкретно в Германия (Меката на дизела) 60% от пазара на нови коли е служебни, но само 40% от новите коли са дизели. Тоест дори бизнеса не работи изцяло с дизели.
  • #14
    анонимен ( преди 4 години )
    #13 Само така си мислиш! Колите в продължителния тест на АБ са чисто нови и се карат и поддържат както трябва. Прав ли съм? Кажи тогава защо има коли със сериозни проблеми? Защо на Фолксвагените возят 5 л масло в багажника да доливат, че много го гори? Защо двигатели и трансмисии умират пак предимно при същите? Така, че мантрата за доброто гледане на колата, която няма да се счупи я забрави! Много автомобили излизат счупени още от завода. Факт! За цените в мокмента дизелите вървят евтино.Защо ли
  • #13
    анонимен ( преди 4 години )
    Ако е гледана както трябва - карана нормално и всичко е сменяно когато и както трябва нито километри нито години са толкова голям проблем. Ох тук пак започнахте с мантрата че на 1 ден цената на колата е 30% надолу а на една година 50% и на 5 години я подаряват. Покажете ми ги тия коли на под 5 години и до 100к км и под 50% от началната цена. Аз дори 5г нов внос вече рядко виждам да е на 50% от продажната цена в БГ.
  • #12
    Ме ( преди 4 години )
    На работа катерим многоетажни корабни палуби с микробуси Форд.Три годишните вече са хвърлили няколко съединителя, турбота, имат някакви изкривявания и винаги теглят на една страна.Вратите се затварят трудно и шумно.На почти никакви километри и вече са по зле от 20 годишни частни машини. Водачите каращи нови автомобили още с потеглянето усещат недостатъците при стари или недомислени автомобили.За мен автомобила е толкова по добър колкото по малко ме удря в джоба според клас за километър на г-на
fallback
Последни