Когато Alfa Romeo представи интелигентната спирачна система (IBS) в Giulia и Stelvio, това бе първото вграждане в производството на спирачната система MKC1 на Continental. Тя обединява иначе отделни компоненти в един пакет, който е по-лек и далеч по-компактен от сбора на своите части.
Първоначално концепциите drive-by-wire бяха насочени към всичко електронно, без механична връзка между водача и автомобила. Идеята бе, че електрическите спирачки ще извършват спирането, а електромеханичните кормилни уредби ще дадат възможност за интересни функции, например, автомобилът да може да извършва силно избягване в извънредни ситуации, без да откъсва палците на водача върху волана.
Системата MKC1 е почти изцяло електронна, но не разполага с електрически спирачни апарати. Вместо това тя интегрира главния спирачен цилиндър, който генерира хидравличното налягане за задействане на спирачките, сервото на спирачките и ABS- и ESC-блока, с което се спестяват около 4 кг.
Освен компактните размери и тегло, системата има и друго предимство. С помощта на симулатори за шофиране усещането за педала може да бъде настроено от инженерите, за по-агресивно действие на пистата и по-спокойна реакция на шосето.
Друго предимство е, че ходът на педала не се увеличава, когато спирачките бъдат натоварени и се нагреят. Това, което шофьорът усеща, е симулация, вградена в MKC1, която генерира обичайното усещане от педала, създавано от хидравликата. Единствено тук то остава постоянно, въпреки че спирачките работят усилено.
Цялостните системи drive-by-wire биха позволили на производителите и да се откажат от хидравлична спирачна течност, с което поточните линии да останат чисти. Предварително ще могат да бъдат изработвани цялостни пакети от окачване, главини на колелата, дискове и спирачки, и ще бъдат готови за монтиране в колата. Друго предимство на премахване на хидравличната спирачна течност е, че тя е хигроскопична (абсорбира атмосферна влага), така че се нуждае от периодична смяна.
А как стои въпросът с кормилната система steer-by-wire? Въпреки че електромеханичното усилване на волана (EPAS) вече е често срещано, главно защото намалява консумацията на енергия на хидравлична помпа, то все още поддържа механична връзка между водача и колелата. То просто отнема част от усилията за управление на водача с помощта на мотор. Пълното използване на steer-by-wire би означавало отделяне на водача от кормилната уредба, което ще наложи промяна в законодателството.
Въпреки че цялостните системи brake-by-wire и steer-by-wire още не се вграждат серийно, друга форма на drive-by-wire се използва отдавна. Електронните дроселни клапи нямат механична връзка между педала на газта и дросела на двигателя. Вместо това голям брой сензори в кутията на педалите и двигателя предават информацията, от която компютърът на двигателя се нуждае, за да регулира газта и количеството на впръсканото гориво. Защо се прави? Главно за подпомагане на контрола на разхода на гориво и съответно на емисиите.
Системите brake-by-wire и steer-by-wire вече са в етап на изпитание и вероятно ще се появят в шосейните автомобили. И това ще бъде нужно ако автономните возила станат реалност. Засега те са само помощни системи.
Снимки: Alfa Romeo, Audi, Continental