Електрификацията, както би казал другарят Ленин, не прощава на никого. Дори и последните мохикани на вътрешното горене вече й се поддават. Ето ви и поредното доказателство: новото Subaru Forester е-Boxer.
Буквичката "e-" ясно ви подсказва за какво става дума - японската машина е получила електромотор и батерия, които работят заедно с добрия стар двигател тип "Боксер". Тествахме го в Италия и бързаме да успокоим феновете, че Forester запазва характера си на корава машина.
Двулитровият атмосферен двигател все така развива 150 конски сили, но е сериозно доработен. Японците твърдят, че над 80 процента от компонентите му са подменени. Електромоторът е вграден в трансмисията, а 0.6-киловатчасовата батерия осигурява пробег само на ток до 40 километра в час. Общата мощност е 167 коня, а въртящият момент - 261 нютонметра.
На теория е привлекателно, но как е на практика? Имате избор от три режима на движение - само на бензин, смесен и само на ток. При само електрическо задвижване скоростта е ограничена до 30 километра в час, но това не е чак такъв проблем в градския трафик. Сложната система за рекуперация зарежда батерията по време на движение.
Този Forester е третият модел, изграден върху новата глобална платформа на Subaru. Благодарение на нея колата е с 40 процента по-устойчива на усукване, но същевременно е и по-лека отпреди (ако не броите батерията, естествено). Допълнителните електрически компоненти са с допълнителна защита, за да не страдат при сблъсъци на пътя.
Не бива да очаквате кой знае каква динамика от този автомобил. Неговата сила не е в изпреварванията или пък на магистралите, въпреки че лесно поддържа необходимата скорост. От Subaru уверяват, че хибридната система понижава разхода средно с 11%. Но ползите са по-видими в града, отколкото на дълъг път. Да не говорим, че японците упорито настояват да използват безстепенна CVT трансмисия, която е приятна и отпускаща горе-долу като визита при зъболекаря.
Извън пътя обаче Forester все така е в стихията си. Имате на разположение емблематичната система на Subaru за задвижване на четирите колела с векторно разпределение на въртящия момент. Имате и две ръчни настройки - за киша и за дълбок сняг или кал. Просветът е минимум 22 сантиметра, така че смело можете да нагазите в калта.
В Subaru са си поставили и друга доста амбициозна цел - през 2030 година техните модели да бъдат напълно безопасни и да няма смъртни случаи при инциденти с тях. Основната роля за това се пада на системата EyeSight - по същество две камери, които сканират пътя на 110 метра напред и подават сигнали до круиз контрола и, ако се наложи, до аварийната спирачка. Водачът може да разчита на асистент за поддържане на лентата на движение, както и на предупреждение за наличие на автомобил в слепите зони.
Новост е и системата за наблюдение на шофьора, която дебне дали не сте уморени или сънливи.
В оборудването на кросоувъра влизат мултимедия с 8-инчов дисплей, съвместимост с Apple CarPlay и Android Auto, система за стартиране на двигателя от разстояние, електрическа врата на багажника, система за автоматично спиране при движение на заден ход, автоматични и адаптивни светлини.
Единствената ни забележка е, че далеч не ги получавате безплатно. Базовата версия започва от 68 000 лева, а за най-високо оборудваната ще трябва да си приготвите цели 80 хилядарки. Доста солено за кросоувър с такива размери. Но в особения ценоразпис на хибридите е почти приемливо.
Още снимки на новия Forester вижте в галерията: