Повечето от нас са запознати с технологията за шумопотискане благодарение на широкото й използване в по-високия клас слушалки. С помощта на микрофон за откриване на смущаващ шум от околната среда и излъчване на противоположна отрицателна форма на вълната, системите позволяват на слушателите да се наслаждават на музиката си в пълно спокойствие – от вагона на метрото до самолетната кабина.
Скоро технологията може да бъде използвана и на пътя. В партньорство с дъщерното на Samsung дружество Harman, Hyundai е решен да пусне първата в света система за активно шумопотискане в серийно превозно средство.
Разбира се, тя няма да блокира всички звуци, навлизащи в купето, а ще бъде насочена конкретно към проблема с шума от пътя. Благодарение на нарастващото търсене на по-големи автомобили, които са и по-спортни и по-динамични, каросериите стават по-твърди, а профилите на гумите стават както по-ниски, така и по-широки. Това не само води до повишено генериране на шум от пътя, но и позволява на вълните по-лесно да проникнат в кабината. И тъй като традиционната шумоизолация увеличава значително тежестта на автомобила, където се търси максимална икономичност, решението може да бъде полезно.
За да бъдат регистрирани и след това да неутрализирани натрапчивите звуци, системата на Hyundai "използва референтни сигнали, получени от сензори за ускорение, поставени по протежение на окачването и шасито, за да предскаже шума, прехвърлен в кабината и за генериране на анти-шум в реално време".
Целият процес отнема само милисекунди, като микрофоните за грешки непрекъснато следят работата на системата на всяко място, за да гарантират, че на всички места в купето се гарантира еднакво ниво на спокойствие.
Очаква се първият сериен автомобил, който ще получи новата технологии, да бъде новият SUV Genesis GV80, но можем да си представим предимствата на подобна система и в други модели.
Системата използва наличните високоговорители в превозното средство, с което може да бъде спестено от теглото, а всички пътувания – от по-дългите до излизане за кратко пазаруване, могат да бъдат по-приятни.
Системата ще бъде особено полезна в тих електромобил, който няма двигател с вътрешно горене, заглушаващ шума от гумите и пътя. В заключение, от Hyundai казват: „Когато става въпрос за автомобили, звукът трябва да се разграничава от шума“.
Снимки: Hyundai