Какво означава премиум автомобил? Нито производителите, нито даже данъчните власти, чиито приходи зависят от това, могат да дадат ясно определение.
АКО ПИТАТЕ НАС, дали една кола е премиум, зависи от три фактора. Първо, тя трябва да предлага повече комфорт от останалите. Второ, трябва да предлага повече динамика. И трето, трябва да ви взема по-висока цена за всичко това.
Дано не ви прозвучи цинично, но цената всъщност е най-важният компонент. Това е начинът, по който да покажете на останалите произлезли от маймуната граждани, че се справяте с живота по-добре от тях.
Затова и първите опити на DS, новата луксозна марка на групата PSA, ни изглеждаха толкова абсурдни. В основата на досегашните DS модели на практика бяха автомобили на Citroen. Да се опиташ да превърнеш една от най-достъпните коли в луксозна стока е горе-долу толкова реалистично, колкото да превърнеш Златка от Playboy в кралицата на Англия.
ЕТО ОБАЧЕ ЕДНА КОЛА, КОЯТО ПРОМЕНЯ нещата. DS 7 кросбек е първият наистина самостоятелен модел на марката. Вярно, ползва същата модулна платформа и същите двигатели като Peugeot 3008 или Opel Grandland Х. Но в това няма никакъв проблем, защото французите са променили самото определение за премиум.
Тук няма да откриете нищо динамично. В гамата няма шестцилиндрови мотори или V8. Няма подсилено спортно окачване. Най-големият достъпен мотор е бензинов 1.6 с 225 коня и макар той да е много близък с онзи от 308 GTi, никога няма да ви се прииска да го тествате на писта. Просто защото окачването е с твърдостта на шоколадово суфле.
КЛАСИЧЕСКИТЕ ФЕНОВЕ НА ГОЛЕМИТЕ СИТРОЕНИ са свикнали да очакват от тях две неща: авангарден дизайн и фантастичен комфорт на возене. За първото DS 7 ще ги разочарова: това е съвсем типичен среден кросоувър, който отдалеч като нищо можете да сбъркате с Аudi. Но пък с второто компенсира напълно. Даже стандартното окачване е меко и щадящо пломбите ви. По-високите версии имат и една новаторска система, която следи пътя с камери и ако забележки дупка или неравност, за милисекунди нагажда амортисьорите. Благодарение на това този DS вози меко, но все пак стои уверено в завоите. И е удивително маневрен, с радиус на завой под десет и половина метра.
В ГАМАТА ИМА СЪЩО ДВА ДИЗЕЛА и трицилиндров бензин със 130 конски сили. Но ние тестваме златната среда - 1.6 бензин с по-малкия турбокомпресор и 181 коня. Съчетан с новия 8-степенен автоматик на Аisin, този мотор върши съвсем прилична работа.
181 к. с. максимална мощност 250 Нм макс. въртящ момент 8.9 секунди 0-100 км/ч 220 км/ч максимална скорост |
От DS обещават 5.3 литра на 100 км среден разход с него. Не знаем как точно са го постигнали - може би на Международната космическа станция. В условията на земно притегляне разходът се доближава по-скоро до 7 на сто. Което впрочем никак не е лошо. Има и спортен режим, но той само прави колата по-шумна, задържайки смяната на предавките. Естественото състояние на този автомобил е в режим комфорт.
КАТО КАЗАХМЕ, ЧЕ ЛИПСВА авангардният дизайн, имахме предвид отвън. Отвътре го има в изобилие - от бутона на запалването, така умело скрит пред самите ви очи, до контрола върху прозорците, вграден в централната конзола. Целият интериор е изпъстрен с ромбове, или стилизирани диаманти, както ги наричат в DS. Без усилие изброихме поне петдесет, без да опираме до светлините отвън.
Ромбовидна е и графиката на дигигалните прибори и мултимедията. Харесахме дизайна, но реакциите на системата са малко мудни, а и е досадно всичко да се управлява от тъч скрийн. Има и някои типично френски чудатости - примерно стрелката, указваща от коя страна е резервоарът, е всъщност от точно обратната страна. Да не говорим за часовника от реномирания френски майстор Bernard Richards Manufacture - свеж на вид, но мъчно разгадаем.
ИНАЧЕ ОТКЪМ ТЕХНОЛОГИИ ТОЗИ DS е наистина премиум. Има адаптивни светодиодни фарове, които нощем ви осветяват знаците с насочен лъч. Има система за нощно виждане, предпазваща пешеходци и животни. Има автопилот, който сам си поддържа лентата. Има специално ламинирани прозорци за по-добра звукоизолация. Има безжично зарядно и масажни седалки с отопление и вентилация. Мястото отзад е достатъчно за трима възрастни, багажникът побира 555 литра.
DS 7 се предлага с доста объркващите пет нива на оборудване, но четири стила "вдъхновение" за интериора. Базовата версия с ръчни скорости и трицилиндров мотор тръгва от около 60 000 лева - и дори тя има 18-цолови алуминиеви джанти, дигитални прибори, кожен волан и климатроник с две зони.
Нашата тестова кола, с най-пълно оборудване, панорамен покрив и най-скъпото интериорно "вдъхновение" Оpera, ще ви струва почти 97 хилядарки. А ако искате задвижване на четирите колела, ще трябва да си поръчате plug-in хибридната версия за минимум 110 000 лева. Така че DS 7 Crossback може и да не покрива изискването за динамика, но спокойно отмята другите две условия за премиум автомобил. Особено най-важното.
Още снимки от теста на DS 7 Crossback вижте в галерията: