Mahle, германската фирма, стояща зад много иновации в двигателите с вътрешно горене през последните 100 години, разработи система, наречена Mahle Jet Ignition (MJI). Тя вече се използва в двигателите на по-големите отбори във Формула 1 и ще бъде част от ново модулно хибридно задвижване, което ще направи производството на бензинови хибриди по-лесно.
MJI работи по следния начин. В нормален бензинов двигател горивото се впръсква в колектора заедно с въздуха или директно в горивната камера. Системата MJI е два вида – активна и пасивна. Първата форма включва двата вида впръскване. Дюзата в колектора работи по обичайния начин, но върховете на директната дюза и на свещта са поместени в малка предварителна камера точно преди главната камера.
При всмукване, дюзата в колектора изпраща 95% от горивото във всмукателния колектор, което след това влиза в главната горивна камера и се сгъстява от буталото. Когато това се случи, останалите 5% се впръскват в предварителната камера и се запалват от свещта. При възпламеняване потоци от отчасти възпламенено гориво се впръскват през малки дупки в основата на предварителната камера и запалват основната смес като изцяло, вместо от една точка до свещта. Изгарянето е по-бързо и по-равномерно с по-бързо вдигане на налягането и бързо генериране на мощност. Целият процес е хомогенен и може да работи с ултра бедна смес, когато не е нужна пълна мощност.
Пасивната версия, използвана във Формула 1, използва директната дюза и само запалителната свещ е в предварителната камера. Идеята не е нова и е използвана в първата генерация Honda Civic от 70-те години, но изпълнението не е толкова сложно като при MJI. Когато сместа бъде погълната в горивната камера и сгъстена, малко количество от основната смес се прокарва през дупките в предварителната камера, където се запалва от свещта. Горящата смес се връща с високо налягане обратно в главната камера, където изгаря.
По-високата степен на компресия от нормалното може да бъде използвана преди детонацията да застраши изгарянето и да подобри икономичността. Рециркулация на отработените газове и студен въздух при „бедно“ изгаряне намаляват температурата на изгаряне и намаляват азотните окиси с 99% при ултра бедна смес. Нивата на хидровъглероди са равни на тези на нормалните двигатели с колекторно впръскване, а нивата на фини частици са някъде по средата.
Двете версии на MJI могат да бъдат използвани във всички видове бензинови двигатели и могат да работят в пълния оперативен диапазон на двигателя. В момента Mahle е в напреднали преговори с много производители.
Mahle обяви и че разработва модулно хибридно задвижване, което ще използва MJI в бензиновия двигател. То може да бъде конфигурирано за два- и трицилиндрови турбодвигатели и едно-, дву-, три- и четиристепенни предавателни кутии.
Снимки: Mahle