IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Легендата Datsun 240Z стана на половин век

Nissan влезе в сегмента на спортните автомобили през 1969 г.

Легендата Datsun 240Z стана на половин век

Буквата Z е легендарна за феновете на високата скорост. В автомобилната азбука тя дойде през 1969 г., когато Nissan представи модела си Z, който трябваше да се превърне във връх на марката.

Идеята идва от Америка. В средата на 60-те години Ютака Катаяма, президент на Nissan USA, настовя да бъде намерен заместник на успешния, но не съвсем подходящ за масова употреба родустър Fairlady.

Катаяма търси относително достъпен спортен автомобил, който обаче трябва да бъде желан точно колкото и най-скъпите европейски спортни модели. Накратко, новият японски болид за американските, европейските и японските магистрали трябва да съчетава невъзможното: форми, които са неустоими не само за феновете, но които вдъхновяват с еднаква сила жени и мъже.

240z

Другите задачи са: максимална динамика на минимална цена и без ограничения в ежедневната пригодност при дневното шофиране до офиса. По това проект Z се различава от американските пони автомобили, които се прицелват и в семейства. В действителност двуместният Nissan Z първоначално е предвиден за Северна Америка, но още с първата си версия 240Z се превръща в посланик на марката за всички важни пазари по света.

Първата генерация Fairlady Z S30, позната и като Datsun 240Z или Z-Car идва на пазара през декември 1969 г. и покорява голям пазарен дял не само в Япония, но и в Северна Америка и други държави. Красивият дизайн смесва елементи от различни спортни легенди – Ford Mustang, Jaguar E-Type и Porsche 911. В размерите си 240Z остава компактен, с дължина 4,11 м, широчина 1,63 м, височина само 1,29 м и междуосие от 2,30 м.

Пад дългия капак работи 2,4-литров шестцилиндров мотор с три двойни карбуратора и два горни разпределителни вала. В Япония се предлага с двулитров шестцилиндров мотор със 160 к.с. Агрегатът идва от третата генерация Skyline 2000GT-R (PGC10) и е наречен 432. Това означава 4 клапана, 3 карбуратора и 2 разпределителни вала. В серийното оборудване са включени спортен диференциал и луксозни магнизиеви джанти.

240z

След победата си в трудното рали Сафари през 1971 г., Datsun 240Z участва и в рали Монте Карло. През 1972 г. Рауно Аалтонен и Жан Тод заемат трето място, което изненадва целия свят. Причината за това е, че 240Z залага на предно разположен двигател и задно предаване. Тази комбинация е считана за проблемна на сняг и лед. В резултат на това все повече пилоти се качват в Z-Car.

Търсенето в САЩ е толкова голямо, че на някои места в Европа 240Z не достига. В Германия моделът се появява през 1973 г., при това записал рекорди. Никой друг автомобил в историята дотогава не постигал 11 хиляди произведени броя месечно. За справка: според автомобилни специалисти обявеното от Nissan в началото производство от 2000 броя месечно е било прекалено оптимистично.

240z

Формулата на успеха не е прекъсната дори през 1973-74 г. от петролната криза. Nissan продължава да доразработва спортното купе, нагажда мощния и икономичен 2,4-литров двигател към всички норми за изгорели газове и допълва гамата с модел 2+2 места. Багажникът също вече поема чанти за голф.
Малко по-късно марката представя 260Z, с който подобрява още един рекорд по продажби. Само за осем години от бестселъра са продадени 542 хиляди броя. Nissan Z е на път да се превърне в най-продавания спортен автомобил на всички времена. Произвеждан от 1969 до 1978 г. Nissan/Datsun Z-Car действително чупи всички рекорди по продажби. Моделите 280Z (1979-1983) и 300ZX (1984-1989) запазват пропорциите на първия модел, но предлагат повече мощност и оборудване, както и променено окачване.

Снимки: Nissan

 

Вижте още снимки в галерията:

0 от 500