IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Разумни или побъркани са германците, та си купуват все по-големи коли?

Въпреки протестите на еколозите, само за тази година в страната са продадени над милион SUV

Разумни или побъркани са германците, та си купуват все по-големи коли?

Напук на Грета Тунберг и петъчните екологични протести, през тази година в Германия са били продадени над 1 милион нови SUV. Тотално побъркани ли са германците, пита Пол-Кристиан Бриц в коментара си за DW.

"По аутобаните водачите на SUV-автомобили бързат и притискат другите участници в движението, а в препълнените центрове на големите градове блокират по няколко паркоместа. На всичкото отгоре те вредят на климата. Очевидно е, че егото им остава над интересите на всички останали. Такава поне е стереотипната представа за тези шофьори. 

В същото време Германия се слави като страна на разума, на поетите и мислителите. А също се смята и за един от добрите примери в света, що се отнася до защитата климата. Та нали ние, германците, чинно събираме боклука си разделно, а едно време дори бяхме сред пионерите по отношение на енергийния обрат. Означава ли това, че германците имаме двоен морал? Да не би някакви самодоволни идиоти да населяват Германия?

Само без паника!

Причина за паника обаче няма - все още не. Така можем да тълкуваме резултата от проучване, проведено във Финландия, търсещо отговор на въпроса що за хора си купуват големи и мощни автомобили. В изследването, наречено „Не само задници карат мерцедес", са били анкетирани 1 900 финландци. А е известно, че финландците, както твърдят изследователи, са много близки до германците като морал и структура на доходите им. Нагласите им са били оценени според често използвания в психологията модел на петте фактора, който включва: отвореност, съвестност, поносимост, общителност, емоционална лабилност и наранимост.

Не е никаква изненада, че най-вече мъже карат големи и мощни автомобили. Освен това повечето от собствениците на луксозни возила са необщителни и високомерни, мечтата за социалната справедливост им е чужда, освен това те са самовлюбени и егоистични. Дотук нищо ново. 

Плитките на Грета от багажника

Най-зле стоят нещата с една по-особена категория водачи на големи и мощни автомобили. Това е групата на перчещите се с возилата си шофьори, които ги украсяват отзад с лепенки със сентенции против опазването на климата и провесват от багажниците на колите си плитките на Грета Тунберг. Социалната непоносимост и протестът са се превърнали в тяхна запазена марка. Тяхното мото гласи: "Сега повече от всякога!".

Другите резултати от прочуването обаче са много по-интересни. Например това, че много съвестни хора, които не се вписват в описаните по-горе характеристики, също често карат луксозни коли. Моля? - Да, това са хора, които много държат на дисциплината, сигурността и трудовите си постижения.

Странна гледка е когато родители стоварват пред детската градина или училището своите наследници от коли, чийто преден капак стърчи доста над главата на самото дете. Ако пред такава кола внезапно изскочи дете, шофьорът трудно ще го забележи - въпреки че гледа пътя от по-високо. Но като цяло зад решението му да си купи такава кола не винаги се крие лош характер. Може би дори е точно обратното. Но как се обяснява това противоречие? 

Хората карат такива автомобили, които са точно отражение на реалната или идеалната им представа за това какви са, или какви искат да бъдат. Това важи за хората на възраст, в която обикновено се купува автомобил. В Германия средностатистическият купувач на автомобил е на 53 години.

Хората, които не се вълнуват особено от темата за социалната справедливост и поносимост, по правило не се придържат към нормите (например да карат само в тяхната лента на платното), по принцип са нарцистични и по-агресивни. Съвестните хора пък имат по-силно изразено съзнание за качество, стремят се към надеждност, перфекционизъм и гонят успеха. И в двата случая мощните и луксозни автомобили от SUV-сегмента чудесно подхождат на собствената им житейска концепция.

Надежда има

„Ами такива са си, не можеш да ги промениш" – бихме могли да си кажем. И това може и да е точно така при шофьорите, които по този начин изразяват своя протест. И все пак остава някаква надежда за климата и за мира в сектора на транспорта: съвестните хора могат да бъдат убедени. Например с надеждни и висококачествени автомобили с алтернативно задвижване. Или още по-добре: с един надежден обществен транспорт. Може и да звучи наивно, но това е напълно постижимо, ако производителите и политиката се заемат сериозно с решаването на проблемите.

А и ние самите можем да въздействаме върху съвестта на съвестните. В Швеция, например, все повече хора се чувстват гузни, когато пътуват със самолет, което доведе до отлив на използващите този вид транспорт. Подобна тенденция се забелязва вече и в Германия. Пробива си път вече и гузната съвест от карането на SUV-автомобили. Което може да направи този вид коли непривлекателни за съвестните хора - наистина. Защото никой отговорен и социално мислещ човек не би приел собствените му деца или внуци да тежат на съвестта му. Още повече, ако заради това другите променят мнението си за него".

Прочети още в Dnes.bg

0 от 500
  • #12
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Нов ( преди 4 години )
    Дрън дрън та пляс ! Статията е изсмукана от пръсти. Просто SUV са широки ,удобни ,надеждни и мощни . Аз предпочитам големите автомобили . Когато се качвам на двуврата оса имам чувството ,че сядам на земята. А политиците след като много радеят за еко нормите нека си закупят електрички за депутатите и министрите . Ноо те се возят на мощни високопроходими се всъдеходи . Нормите приети от тях самите не са техните возила . Ще мерят газовете само на простосмъртните .
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    А8 ( преди 4 години )
    Всички дишаме мръсен въздух, но в голям луксозен автомобил се диша някакси по-леко.
  • #10
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    #10 абсолютно!
  • #9
    9 rate up comment 5 rate down comment
    пепе ( преди 5 години )
    Тия "над 1 милион нови SUV" ги купуват предимно турци, сърби, българи и т.н. пасмина емигрирала там. На човек без комплекси не му трябва "Джибка".
  • #8
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    какво ти пречи да си вземеш двувратка и да си караш а в другия автомобил жената и децата тъщата да си карат след теб ако жена ти е по широко скроена може и датегледачката да качиш при тебе
  • #7
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    сериозните двг са проектирани да бъдат натискани тогава в оптимален режим работят маслена помпа водна помпа турбина интеркулера и радиатора дишат с пълни гърди
  • #6
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Напълно съгласен с номер 6. Не автомобилът те прави личност. Ако е така, значи не е добре работата в личен план. Овен това, според вас, кой замърсява повече, голям бензинов или дизелов мотор, с работещи пречиствателни системи, каран в ограничение на 1800 - 2000 обораота, или 1,9 ТДИ с изрязан катализатор и каран на ограничител?
  • #5
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Ха ( преди 5 години )
    Аз съм относително дисциплиниран шофьор, но искам да имам под капака мощ, просто защото неведнъж съм се измъквал от напечени ситуации.
  • #4
    2 rate up comment 2 rate down comment
    М ( преди 5 години )
    До#1 беше адресиран предния коментар
  • #3
    14 rate up comment 3 rate down comment
    М ( преди 5 години )
    До #2- по твоята логика след време ако всички карат СУВ, за да се защитим при катастрофа,. трябва да минем на БТРи? За да сме с достатъчна маса при удар със СУВ? Абсолютно егоистично мислене, дай аз да оживея, оня с Фабията да мре... След 10 години - да минем на Т74, че много Х6 на пътя и ако ни ударят...