Качествените крушки за фарове имат относително дълъг, но все пак ограничен ресурс. Когато някоя крушка изгори, е добре шофьорът да може да я замени сам, бързо и на място. Законите в някои държави изискват най-важните светлини да могат да бъдат сменяни от непрофесионалисти. Следвайки няколко лесни съвета, смяната няма да бъде трудна за никого.
На първо място трябва да се определи точният вид на крушката. Различните видове фарове използват около десет вида крушки. Например лампата тип НВ4 е различна от обичайната Н4. При двойните фарове е възможно късите и дългите светлини да са разделени и да използват различни крушки.
При смяната трябва да се погледне внимателно крушката – на нея е изписана спецификацията. Спецификацията е указана и в упътването за експлоатация на автомобила. Същото важи и за крушките на стоповете. Там обичайно се използват лампи с мощност 4 или 5 вата, като разликата е значителна. Грешният модел може да доведе до смущения в електрическата система. Контактите също могат да бъдат различни.
Упътването за експлоатация следва да бъде прочетено внимателно. Там се обясняват не само вида крушките, но и начина на смяна, който при конкретния автомобил може да има особености.
При смяната е важно да бъдат изключени светлините и контакта. Така ще бъдат избегнати евентуални повреди в електрическата система. Професионалистите използват предпазни очила. Халогенните крушки са с вътрешно високо налягане. Ако стъклото се счупи, парченцата ще се разпръснат с до 15 бара.
Внимание се изисква и при смяната. Ако издърпате по-силно щекера на неизправната крушка, може да се стигне до увреждането му. При силно дърпане може да се повреди и закрепването на фара или на самата крушка.
От особено значение е да не се докосва стъклото на крушките на фаровете – те трябва да бъдат хващани само за металния пръстен в основата им. Дори малки количества телесна пот ще бъдат превърнати от топлината на стъклото в агресивна смес, която ще предизвика счупване на крушката или повреждане на рефлекторите на фаровете.
Бедата никога не идва сама – при крушките това означава, че скоро след едната може да изгори и другата поради малките производствени толеранси. Затова е добре да бъдат сменяни едновременно двете крушки на фаровете.
След смяната на крушка е задължително да бъде проверена изправността на осветителната система. Експертите съветват настройките на фаровете да бъдат проверени допълнително.
Ксеноновите фарове следва обаче да бъдат оставени на професионалистите. Газовите крушки на модерните системи имат нужда от голямо напрежение за кратко време. В зависимост от вида на фаровете то може да достигне до 30 000 волта. Затова експертите съветват смяната на крушка да бъде извършвана единствено в специализиран сервиз.
В някои автомобили смяната обаче изисква повече усилия и време. Според изследване на ADAC някои автомобили изискват влизане в сервиза за всяка смяна. Така например за смяната на крушка на фара на Volkswagen Golf 4 (в зависимост от двигателя) е нужно да бъде разглобена цялата предница с бронята и радиаторната решетка, за да бъдат демонтирани фаровете. При следващите генерации проблемът е решен. Затова, преди покупката на автомобил на старо е добре да се погледне дали смяната може да бъде извършена от непрофесионалист или не.
И на последно място – приберете в багажника комплект крушки, които ще ви позволят да направите смяна лесно на пътя. Ако шофирате с неизправни светлини може да се стигне до глоба от КАТ.
Снимки: AutoScout24