Всяка автомобилна марка се стреми да укрепи своя имидж и да продаде колкото се може повече автомобили, но все пак се случва част от произведените нови коли да останат непродадени. Какво се случва с тези машини, разкрива британското издание Car, според което компаниите предпочитат да запазят мълчание по въпроса, тъй като това удря именно по имиджа на производителя.
Стимулиране на пазара
За да се стимулира продажбата на нови автомобили, във всяка компания има маркетингов отдел. Именно хората в него провеждат проучвания, за да бъде решено в какъв тираж да излезе на пазара даден модел. Ако маркетолозите сгрешат, компанията-производител трябва спешно да търси варианти да увеличи интереса към автомобила, като за това има няколко метода.
Основният от тях е обновяването на конкретния модел. То може да засегне само интериора или екстериора, като се добавят нови системи и технологии. Това се случва на всеки 3-5 години след излизането на автомобила на пазара. Така се стига до ситуации, при които се продават едновременно старата и обновената версии на един и същи модел. По правило, това се случва в различни държави.
Идеята в случая е, че новите автомобили са разчетени да изминават без сериозни проблеми около 150 000 км, след което различни системи започват да излизат от строя. И клиентът предпочита след този пробег (обикновено с него изтича и гаранцията на колата) да вземе новата версия на модела, ако все още той не е сменил поколенията.
Производителите не свалят драстично цената
Въпреки, че някои модели не се продават нито производителите, нито дилърите си позволяват да свалят тяхната цена до приемлива за купувачите сума. И това е напълно логично по някои причини. Основната е, че ако цената на един модел бъде драстично намалена, то това ще застраши продажбите и на моделите, разположени по-надолу в гамата на марката. А от това губи производителя, при това не малко.
Освен това, подобен ход ще накара клиентите бързо да привикнат с намаляването на цените и за компанията ще е много трудно да постигне предишните показатели на печалба. Всичко това се отразява най-вече на служителите в заводите, тъй като, ако даден автомобил не се продава, той просто няма какво да се прави. Съответно се налага намаляване на производството и се стига дори до освобождаване на работници.
Където отиват непродадените коли?
В САЩ и в Европа има цели полета с непродадени нови автомобили, които просто са зарязани от производителя. По споменатите вече причини те няма как те да бъдат предложени на атрактивни цени, така че трябва да се търси изход от положението.
Първият вариант е промоции, които обикновено се случват преди Нова година. Това се отнася най-вече за популярни модели, които са продавани добре. Отстъпката не е кой знае каква, но пък клиентите се привличат с предлагането на допълнителни "екстри" - например, комплект зимни гуми или застраховка за сметка на производителя.
Ако това не даде резултат, се търсят други варианти. Част от колите се продават на минимална цена на работниците и служителите в компанията (или пък на техни роднини), като задължително това се запазва в тайна.
Последният и краен вариант е свалянето на основните части и системи от вече произведените коли и използването им за тези, които тепърва се качват на конвейера. Обикновено се свалят двигателите, както и други компоненти, които могат да се използват, докато каросериите се изоставят на полето или на паркинги, където изгниват. В един момент те просто биват рециклирани, но това не се коментира от производителите, защото нито един от тях не иска да си признае, че е сбъркал.