Докато в миналото автомобилите с двойно предаване бяха предназначени предимно за извън пътя, в днешно време все повече леки автомобили се задвижват с всички колела. Това важи с пълна сила за мощните модели, където е препоръчително тягата да бъде разпределена между четири, вместо между две колела. Предимствата на пътя са подобрена тракция и стабилност, не само на лед и сняг.
Новите системи за двойно предаване, като xDrive на BMW, се различават от старите. Те не използват тежки и сложни разпределителни или редукционни кутии и залагат на решения тип Hang-On.
Принципно моделите с двойно предаване на BMW са обозначени с xDrive. Това означава, че четирите колела се задвижват, но задействането на системата xDrive се извършва при нужда и в зависимост от въртящия момент и не винаги в еднаква степен. Моделите без xDrive са с предно или задно предаване.
При модели с класическа концепция за задвижване – предно разположен надлъжно двигател и задно предаване (Series-3, Series-5, X5), xDrive работи с електронно регулиране. Това означава, че при нормални условия на шофиране мощността се предава към задните колела. Едва когато електрониката усети, че тракцията не е достатъчна, се задействат и предните. Разпределението на мощността зависи от модела. При нужда за кратко към предните колела могат да бъдат изпратени и 100 процента.
Моделите на BMW от по-малките серии, (Series-1, Series-2 Active Tourer, X1) с напречно разположен двигател залагат на концепция с предно предаване. При тях се използва хидравличен Haldex-съединител. Ако сцеплението на предните колела не е достатъчно и бъде разпозната прекалено голяма разлика между оборотите на предния и задния мост, част от мощността се предава назад. Ако нивото на сцепление позволява е възможна дори настройка с повече тяга към задните гуми.
Обозначението sDrive при BMW вече не се отнася само до модели със задно предаване. Автомобили, които се задвижват с предните си колела също го използват. В конфигуратора на марката то може да бъде намерено при X1 и Z4. С други думи sDrive посочва, че се задвижва само един мост.
В зависимост от това дали е предният или задният, пътното поведение се различава сериозно. Автомобилите с предно предаване са „теглени“, а тези със задно – „бутани“. Принципно задното предаване се счита за по-динамично и спортно, а предното – за по-безопасното. Ако задвижващите колела загубят сцепление принципно автомобилът недозавива. Това недозавиване е по-лесно за контролиране и за по-малко опитни шофьори.
Ако загубят сцепление задвижващите колела на автомобил със задно предаване, се стига до презавиване. Под този термин се има предвид, че задницата на автомобила тръгва към външната страна на завоя. Това състояние се контролира от по-опитни шофьори. Предимството на задното предаване е, че няма влияние на задвижването във волана – например при силно ускорение или в бързи завои.
Към коя концепция ще се насочите е въпрос на предпочитания и бюджет. Често BMW отнема тази привилегия на клиентите, защото някои модели се предлагат само с xDrive. Това важи вече и за най-мощните модели М.
Снимки: BMW