Японските и германските коли са надеждни, френските и италианските са чупливи: всички сме чували компетентни мнения в този дух. Истината е, че всякакви обобщения са подвеждащи, и че качеството на автомобилите се променя значително от модел до модел, от завод до завод и от година до година.
В предишни години повечето модели на BMW бяха в средата на таблицата. Сега обаче X3, X5 и Пета серия влизат в Топ 20, и то с внушителен среден пробег
Показателно е например, че докладът на TUV за най-надеждните автомобили на 10- и 11-годишна възраст тази година включва едва три азиатски автомобила в Топ 20, и то далеч не на върха. В предишни издания "японките" доминираха в тази категория, миналата година например в Топ 20 имаше девет.
Както обикновено, начело при употребяваните автомобили е Porsche 911, с eдва 11.1 процента констатирани дефекти. Трябва да се отбележи обаче, че средният пробег при спортния модел е най-ниският от всички разглеждани автомобили, едва около 75 000 км, докато класираното във втората десетка Volvo V70 има 24.6% дефекти, но при среден пробег 202 000 км.
Прави впечатление и присъствието на цели пет модела на Volkswagen в Топ 20 - необичайно добро постижение на марката, която в предишни доклади на TUV по-често се класираше в средата на таблицата. За сметка на това два от основните модела на VW - Polo и Passat - сега са доста назад.
Вижте 10-те най-надеждни автомобила на 10-11 години (ГАЛЕРИЯ):
Първата А-класа от 1997 бе трагична - и като качество, и като пътно поведение. Затова в Mercedes вложиха много усилия второто поколение (2004-2012) да изтрие тази представа.
Среден дял дефекти: 23,1%
Среден пробег: 108 000 км
Най-челно класираният френски автомобил е Peugeot 107, на 53-а позиция (интересно е, че Toyota Aygo, която е технологично идентична с него и се прави в същия завод, е 15 места по-напред). Peugeot 107 дели мястото си с Hyundai i30, който пък е най-високо оценен от корейските коли. От италианците най-напред е Fiat Punto - 74-и. За отбелязване е и поредното много слабо класиране на популярния Nissan Qasqai - едва 86-и.
КЪДЕ СА НЯКОИ ПОПУЛЯРНИ У НАС МОДЕЛИ: 12. BMW X3 (23,3%), 13. Audi A3 (23,6), 15. BMW Серия 5 (23,7), 15. Volkswagen Golf (23,7), 17. BMW X5 (24,6), 23. Toyota Yaris (25,2), 28. Ford Fiesta (26,0), 29. Ford Kuga (26,5), 30. Mercedes C-class (26,6), 31. VW Touareg (26,7), 33. BMW Серия 1 (26,8), 34. Mazda 6 (26,9), 35. Toyota RAV4 (27,0), 36. Toyota Avensis (27,2), 38. BMW Серия 3 (27,7), 42. Opel Corsa (28,4), 43. Audi A6 (28,5), 44. Skoda Fabia (28,6), 45. Skoda Octavia (28,7), 46. Opel Astra (29,0), 47. Seat Leon (29,2), 48. Mercedes M/GL-class (29,3), 49. Honda Civic (29,4), 51. VW Polo (29,8), 55. VW Passat (30,7), 58. Ford Mondeo (30,8), 58. Opel Vectra (30,8), 58. Opel Zafira (30,8), 61. Mitsubishi Outlander (31,1), 62. Mercedes E-class (31,2), 64. Peugeot 308 (31,3), 66. Volvo S40 (32,1), 72. Mazda 3 (33,2), 73. Ford Focus (33,6), 79. Fiat 500 (34,3), 82. Renault Clio (35,0), 84. Kia Ceed (35,4), 85. Hyundai Tucson (35,8), 86. Nissan Qashqai (36,0)
Първото поколение на Nissan Qashqai е много близо до дъното на подреждането
На дъното са "обичайните заподозрени" - Dacia Logan и Chevrolet Matiz, които са били и най-евтините предлагани модели навремето. Непосредствено преди тях обаче е далеч по-скъпият Sharan, който се утвърждава като най-ненадеждния модел на Volkswagen в последните две десетилетия. В десетката отдолу нагоре са и три от най-масовите френски коли - Renault Megane, Citroen C4 и Peugeot 207.
10-ТЕ НАЙ-МАЛКО НАДЕЖДНИ АВТОМОБИЛА:
89. Renault Kangoo 36,8 %
90. Peugeot 207 37,1 %
91. Citroen C4 37,5 %
92. Mazda 5 37,9 %
93. Citroen Berlingo 38,4 %
94. Renault Megane 38,6 %
95. Ford Ka 39,0 %
97. VW Sharan 39,6 %
98. Chevrolet Matiz 43,1 %
98. Dacia Logan 43,1 %
Първата генерация на Dacia Logan е най-чупливият автомобил на възраст 10-11 години - разбираемо, защото беше и най-евтиният на пазара. Доста по-малко извинения има за присъствието на дъното на четири пъти по-скъпия VW Sharan
TUV, германската Асоциация за технически инспекции, всяка година класира автомобилите според отчетените при прегледите дефекти. Ранглистата е доста по-обективна от други, основани на анкети с клиенти, но все пак и тя си има недостатъци. Първо, не отчита достатъчно категорично степента на дефекта - дали е изгоряла крушка, или повредена трансмисия. И второ, отнася се до автомобили, които са купени, поддържани и шофирани в Германия, докато по-голямата част от т. нар. "нов внос" у нас идва от Италия, с доста по-различни пътни и сервизни условия.