Под предния капак на всяка кола - независимо дали става дума за бензинова или дизелова трошка, или нов автомобил, има резервоар с течност, която лесно може да "убие" каросерията. Ето за коя субстанция става въпрос и колко е опасна.
В интернет може да намерите много митове и легенди за спирачната течност, като това, че с нея лесно се отстраняват надрасквания и ожулвания по боята на каросерията. Дори пребоядисване не е необходимо, твърдят някои. Просто развивате капачката на резервоарчето със спирачната течност, цопвате в него чисто парцалче и започвате да полирате щетите по каросерията. Няколко минути - и сте готови! Не са необходими нито скъпи полиращи пасти, нито специални инструменти, нито дори пари. Чудо невиждано!
Със сигурност сте чували за този метод, а може и да сте го виждали да се прилага от някои "майстори". Последствията от него обаче могат да бъдат много плачевни. Спирачната течност е един от най-агресивните химически средства по отношение на боята на автомобила. Тя лесно омекотява лака, което създава ефект на запълване на драскотини и ожулвания. Точно в това се състои опасността от тази техническа течност.
Почти всички видове спирачна течност, използвани днес, съдържат въглеводороди с впечатляващ списък от агресивни химически добавки, всяка от които лесно може да бъде абсорбирана от боята и лака по каросерията (полигликоли и техните етери, рициново масло, алкохоли, силициево-органични полимери и др.). Веществата от класа гликол почти моментално реагират с голямо разнообразие от автомобилни емайли и лакове. Каросериите, боядисани с използването на съвременни бои на водна основа, в най-малка степен биват засегнати от тях.
Веднага след като спирачната течност попадне върху боята, слоевете й започват буквално да набъбват и се издигат. Засегнатата област става мътна и буквално се разлага отвътре. При бездействие от страна на собственика на автомобила, покритието ексфолира от металната основа, оставяйки язви по тялото на любимата кола. Почти невъзможно е да премахнете спирачната течност, погълната от слоевете боя и лак - нито разтворители, обезмаслители, нито механично полиране не помагат. От петната няма да се отървете, а освен това агресивната течност ще стигне до метала. В особено трудни ситуации трябва да премахнете напълно боята и да я нанесете отново.
Ето защо със спирачната течност трябва да се борави много внимателно. На пръв поглед една такава безопасна субстанция (все пак не е киселината от акумулатора) може да поднесе много неприятни изненади за ентусиастите и небрежните шофьори, които решат да пренебрегват избърсването на моторния отсек от случайно разлялата се спирачна течност. Частите от каросерията, по която тя попадне, след време напълно остават без боя. Започва да се появява ръжда, е по-късно и дупки. Каросерията буквално започва да гние.
Всеки собственик на автомобил не трябва да забравя, че не само киселината, солта, реагентите или мощните химикали могат да убият каросерията на колата. Под предния капак се намира една много по-коварна субстанция, която има свойството да се разлива и разпръсква. А да се прилага този "чудодеен лек" за отстраняването на недостатъците при боядисване, при появата на надрасквания и ожулвания, абсолютно не се препоръчва.