fallback

Защо България е най-жалкият автомобилен пазар в ЕС?

Ниският стандарт е всъщост по-малката част от обяснението, ако съдим по статистиката

Продажбите на нови автомобили в България през октомври са скочили с над 9% спрямо същия месец на миналата година, показва статистиката на европейската браншова организация АСЕА. Като цяло пазарът на Стария континент започва да се възстановява (+8.7%) след чувствителния спад през пролетта и лятото, предизвикан най-вече от проблемите на повечето производители с новите тестове за емисии WLTP.

Измерен според покупателната способност, БВП на България е само с една десета по-нисък от хърватския. Защо тогава автомобилният пазар в Хърватия е над три пъти по-голям?

У нас през октомври са продадени 2798 нови автомобила по данни на вносителите, като добрият резултат вероятно се дължи и на проведения през този месец Софийски автосалон. Числата обаче включват и автомобилите, фиктивно продадени в България и после реекспортирани към западноевропейски пазари.

Ръстът през октомври добринася и годишната статистика да излезе на плюс. От началото на 2019 са продадени 29 692 нови коли, с 2.4% повече спрямо същия период на миналата година. На този фон обаче пазарът в Литва е пораснал с 8%, в Унгария - с 10%, в Румъния - с 19%, а в Литва - с 43%. Сравненията със Западна Европа са напълно неуместни: само за месец в Швеция са продадени толкова автомобили, колкото за всичките 10 месеца у нас.

По западноевропейските пътища в момента се движат 43 милиона "мръсни" дизела, чийто естествен път е на изток - ако правителствата там не намерят начини да се предпазят

България си остава и най-скромният пазар за нови автомобили в Европейския съюз, ако вземем предвид броя на населението. Продажбите от началото на годината се равняват на около 4.2 нови автомобила на хиляда души (без да отчитаме реекспорта, който вероятно надхвърля една десета от пазара). Това е безкрайно далеч не само от страни като Люксембург (79.6 нови автомобила на хиляда души) или Германия (36.5), но дори и от сравнително бедната Португалия (18.4).

Дежурното обяснение е в по-ниските доходи и стандарт на живот у нас. Само че то обяснява единствено последното място на България в класацията, не и огромната разлика с другите страни от нашия регион.

Ако погледнем Брутния продукт на глава от населението, преизчислен според Паритета на покупателната способност, България (24 577 долара) не е чак толкова далеч от Хърватия (27 664), Румъния (27 753), Гърция (30 522), Латвия (31 215), Унгария и Португалия (33 409), дори Словения (38 800) и Чехия (39 300). Разликата между нас и тези държави като между 1.12 и 1.59 пъти. Но разликата в продадените нови коли е 3.2 пъти (в случая с Хърватия) и даже 7 пъти (в случая със Словения).

Другата, и очевидно далеч по-съществена част от обяснението, е в пазара на употребявани автомобили. Срещу 29-те хиляди регистрирани нови автомобила от Пътна полиция за десетте месеца на годината са регистрирани 192 412 "втора ръка". Всъщност даже трета и четвърта ръка, защото от тях само 11 000 са на възраст под 5 години, и още 28 хиляди са между 5 и 10 години. Остатъкът - над 153 хиляди автомобила - е на над 10-годишна възраст.

Никъде другаде в нашия регион няма подобно съотношение между нови и стари коли (4.2 на хиляда срещу 27.5 на хиляда). А причината да няма е, че никъде другаде данъчното и екологичното законодателство не са така толерантни към т. нар. "нов внос". Особено в "премиум" сегмента.

10-годишен дизелов Mercedes-Benz на 198 000 километра (ако вярвате на обявата). Цената му е същата като на чисто нов автомобил от В сегмента

И другите държави в Източна Европа разчитат предимно на употребявани коли (Полша внася 850 000 годишно, или по 22 на хиляда души - донякъде съизмеримо с българския случай). Разликата е, че в страни като Полша данъците, таксите и застраховките наказват купувачите на големи и мощни стари автомобили. България ги поощрява. През миналата година финансовото министерство направи първата стъпка в обратна посока, като прокара промяна в данък МПС, така че той да отчита и екосертификата на автомобила. Но тази промяна е толкова плаха (в повечето случаи се касае за разлики от 10-30 лева в годишния данък), че на практика няма никакъв задържащ ефект.

Това обяснява и защо в Полша BMW е шестата най-популярна марка на пазара втора ръка, а Mercedes е десетата. В България Mercedes e втора, BMW - трета, а в петорката попада и Audi.

Рекордното съотношение между регистрациите на нови и над 10-годишни автомобили е едното обяснение за лошото техническо състояние на автопарка в България. Хлабавият контрол е другото

Тъкмо оттам идва разликата между нашия пазар и тези в Румъния, Полша и т.н.. В България има още немалко хора, които могат да си позволят бюджетен нов автомобил. Но на същата цена могат да си купят и употребяван премиум, който на всичкото отгоре ще им е по-евтин като последващи данъци и такси. Разбира се, няма да е по-евтин за техническа поддръжка, което е една от причините автопаркът у нас да е в лошо състояние и да има толкова много злополуки по пътищата. Освен това употребяваните луксозни автомобили, по-правило по-големи и по-мощни, замърсяват значително повече. Което е и причината навсякъде по света да се облагат в по-голяма степен. Малка колекция в тази посока може да съживи осезаемо пазара на нови автомобили у нас. И да ни нареди ако не до Чехия и Словения, поне до Румъния и Гърция.

 

 

fallback
  • #57
    Спиро ( преди 4 години )
    Изобщо данъка за автомобилите като цяло е безумен..Не може да се сравнява колата на бай Иван ,която навърта на седмица 50км , макар и на 20г. с кола на фирма X , която измина 5000км.( може и повече) ако и да е на 1г. с Евро 5. Според вас коя кола отделя повече вредни емисии и замърсява повече ....Да не говорим, че бай Иван не може да си купи по-нов автомобил, защото пенсия му стига едва да преживява, камо ли да си купи кола на 5г.
  • #56
    иван ( преди 4 години )
    а не ви ли хрумва че нещо с паритета не е в ред ?
  • #55
    Адаша ( преди 4 години )
    Познавам много хора които карат по под 5000 км годишно. Почти всяка нов внос без проблем ще изкара изкара 10-на годинки при тия условия. При това положение що да не си вземат БМВ или Бенц, като повече време им отнема да го мият и чистят отколкото да го карат :)
  • #54
    НСИ ( преди 4 години )
    Аре посмали ***!!! Къде ги видяхте тез 24800 долара у нас и тез 39000 в Чехия.Стига сте публикували стакмистика изсмукана от пръстите. Знам че на шепа търгаши-автодилъри им се иска да се забрани т.н. нов внос ама да се прибягва до пълни фейкове е малко в повечко. Един долар е 1.77лв. 24800 лв не са толкоз долара.За сравка БВП на Франци и Германия е 45000.Е ние с наполвина доходи ли сме или поне 5 пъти по-ниски.Или пък чехите са кат швабите?
  • #53
    КуроЛюба ЛапаДухова ( преди 4 години )
    а вие какво искате ? Силово да наложат на хората да си купуват, базови гнусни *** но нови ? Защо ? Автомобила е емоция всеки си решава дали да си купи нова кола или със същите пари висок клас на старо. 10 годишно БМВ/мерцедес може да се окаже далеч по надеждно и приятно за каране от някаква отвратителна дачия с 1400 кубиков атмосферен мотор от края на 90тте години разработка !
  • #52
    рон бургунди ( преди 4 години )
    Няма как да ме накарат да дам 20 бона или 30 за Дачия или пръдлива Шкода с дървен салон и пейки за седалки. За тия пари взимам по виско клас на 50-80 х км и се возя като човек. Да не говорим за коли над 30 бона - там пък смисъла на нова кола се губи тотално. Пример- имам 30 бона кеш. Никога , ама никогабняма да си купя нов дръгел от ниския клас.Купувам по висок клас на малко км от оторизиран дилър за 20ина бона и с останалите 10 ,ако има нужда ще му направя ремонт. И така ще карам КОЛА!
  • #51
    333 ( преди 5 години )
    А за какво са ви тия ръстове? И докога? Пазарът бил порастнал с 2% ....обаче аууууу ужас - у съседите порастнал с 8%, пък онези там - леле при тях с нананайсет % ! Кошмар! Трагедия! А българите с колко процента порастнаха,че да порадтнат продажбите на каквото и да е?Хайде спрете се малко? Ще изкупите и казаните в ада от алчност!
  • #50
    До А ( преди 5 години )
    искаш да кажеш не "всеки нормален човек", а "всеки нормален сел..дур" с комплекс за малоценност :D
  • #49
    Лудория ( преди 5 години )
    Не мисля, че проблема е само в данъците. Аз не искам да си купя нов автомобил по ред причини: пътищата ни са лоши и често се правят ремонти по ходовата част; *** не могат да паркират, така че цялата ми кола за 3 години е одраскана и даже никой не си оставя тел. номер, за да плати за по-сериозните щети; не ми пука дали ще й стане нещо на колата, ще ми е тегаво да си избера друга и да си я регистрирам; ремонтите са по-евтини, монтьорите по-читави за стари коли....
  • #48
    А. ( преди 5 години )
    Освен това изчисленията за данъците ви са толкова далеч от реалността, че е направо тъжно! Новите изчисления, включващи еко компонента, удрят най-тежко точно ВИСОКИЯ клас стари автомобили с възраст над 10 - 15г. Ако си направите труда да погледнете онлайн калкулатора за данък МПС ще видите че данъка за кола с мощност между 300 - 350 коня, Евро 3, данъка е с около 40% по-висок!
fallback
Последни