IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ще изостане ли окончателно България от автомобилна Европа?

Очаквам развитие на две скорости, споделя вицепрезидентът на Toyota Europe пред "КОЛЕЛА"

Ще изостане ли окончателно България от автомобилна Европа?

Ще оцелее ли дизелът? Ще се промени ли като цяло автомобилният пазар в ерата на споделянето и наемането? И ще изостанат ли фатално пазари като българския, където модните на запад тенденции още не се забелязват? "КОЛЕЛА" зададе тези въпроси на Матю Харисън, вицепрезидента на Тoyota Europe по продажбите и маркетинга.



Г-н Харисън, съвсем наскоро Мери Бера, изпълнителният директор на General Motors, обяви, че европейският пазар е станал толкова труден и различен от останалите, че за компанията й няма смисъл повече да присъства тук. Какви са според вас предимствата да правиш бизнес в Европа?

- Преди всичко това е един 20-милионен пазар, поне според нашата малко по-широка дефиниция, която включва Русия, Украйна и Казахстан. Това е огромен пазар. Той е много фрагментиран, разбира се, с множество различни законодателства. Но също така е най-конкурентният пазар в света, където трябва да се учиш и да се приспособяваш много бързо.
Другата особеност е, че тук все още доминират по-малките автомобили, по-компактните сегменти, от които е по-трудно да се печелят пари. Добавете и изключително високите екологични изисквания. Накратко, това е регионът, в който един автомобилен производител може да научи най-много. Останалите ни пазари имат полза, че ние присъстваме тук.

Ще изостане ли окончателно България от автомобилна Европа?
Над 40% от продаваните в Европа бройки от кросоувъра C-HR са с хибридно задвижване

Наскоро няколко германски производителя обявиха началото на съвместен проект за изграждане на електрическа и водородна инфраструктура. Какво мислите вие? Смятате ли, че всички производители би трябвало да подкрепят такива усилия?
- Не сме убедени, че е роля точно на автомобилните компании да изграждат инфраструктурата. Ние вложихме много средства, време и усилия да създадем технологиите и автомобилите... Като играч с под 5% пазарен дял в Европа не мисля, че можем да носим и тежестта за изграждането на инфраструктурата. Разбира се, участваме в най-различни партньорства и инициативи, които се опитват да положат основите на това бъдеще.
Убедени сме, че водородът е идеалното решение за утрешните автомобили. Но за момента усилията ни са съсредоточени върху самите автомобили. Оставяме на партньорите си от енергийния сектор да мислят за инфраструктурата.
Иначе е факт, че това е главната спирачка за развитието на този сегмент. Не толкова при електромобилите, където мрежата се разви значително, особено в по-големите градове. Но при водорода нещата ще отнемат доста повече време.

Ще изостане ли окончателно България от автомобилна Европа?
Водородната Toyota Mirai

Прогнозите са, че споделянето и наемането на автомобили ще става все по-популярно за сметка на покупката им. Няма ли това да понижи чувствително продажбите ви?
- Това ще е интересно развитие. По-младите поколения са много по-отворени към споделяне вместо притежание. Но когато говорим за спонтанност, за свободата да можеш да отидеш където поискаш по всяко време, личният автомобил си остава най-доброто решение. Така че не виждаме сериозен риск за пазарните обеми в средносрочен план.

Ще изостане ли окончателно България от автомобилна Европа?
Дизелът има бъдеще при големите SUV и лекотоварните машини, но ще изчезне в по-малките сегменти, предвижда Харисън

Дълги години дизелът бе налаган от правителствата като главно средство срещу глобалното затопляне. Сега изведнъж е на другия полюс...
- Не е наша работа да демонизираме дизела. Макар да знаете, че като производител ние сме доста по-слабо зависими от него - той е по-малко от 20 процента от европейските ни продажби. За дизела ще става все по-трудно сега, когато законодателите започват да се фокусират и върху други неща, освен върху емисиите въглероден диоксид. Нуждата да се покриват бъдещи по-строги изисквания ще увеличи цената на дизеловите технологии. Но в някои сектори на пазара - примерно лекотоварните автомобили или големите SUV - дизелът ще продължи да играе значителна роля. По-съмнително е дали ще оцелее в компактните сегменти.

Ще изостане ли окончателно България от автомобилна Европа?
Матю Харисън пред микрофона на "КОЛЕЛА"

Електрификацията за момента е конкурентна само на най-богатите пазари, които могат да я субсидират. Очаквате ли в следващите години автомобилната индустрия да започне да се движи на две скорости - най-развитите пазари да станат изцяло електрически, а останалите да си останат на днешния етап?
- Това до голяма степен зависи от плановете на законодателите. Но мисля, че лимитите за CO2 ще продължат да се понижават, а електрическите технологии ще продължат да се подобряват от гледна точка на пробег и цена. Комбинацията от тези фактори със сигурност ще продължи да тласка нещата към електричеството. Ние вярваме, че то е оптималното решение за градовете, където инфраструктурата вече съществува. Да, ограничението в пробега си остава фактор и като цяло смятаме, че хибридните технологии ще са по-търсени. При C-HR, който започнахме да продаваме в Европа от края на миналата година, над 40% от сделките са за хибридно задвижване. Но няма съмнение, че електричеството постепенно ще се налага все повече. Това ще е доста по-бавен процес на развиващите се пазари, където законодателството и потребителските тенденции още не са достигнали. Така че съм съгласен с вас - вероятно ни очаква развитие на две различни скорости.
 

0 от 500
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Еленко ( преди 4 години )
    Това което е с Евро 5 да не изкарва през ауспуха балкански въздух ? Фините прахови частици в градовете с голям трафик, до голяма степен се генерират от мръсните улици, които се мият само от дъжда. А когато няма дъжд, а времето е сухо и топло какво правим ???? Само че властта не иска да говори за това, защото това е ангажимент на управата на града. Дори не си правят труда да направят експеримент и да се види какви са нивата при единия и другия случай. Познайте защо???
  • #6
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Станчев ( преди 7 години )
    Като нямат пари, ще ходят пеш или с организиран транспорт. Притежанието на автомобил не е неотменимо човешко право като въздуха и водата. Освен това е и задължение!
  • #5
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ами хайде да видим как шофьорите на 16-годишни BMW-та и Пасати ще се качат на Дачия или Лада, защото за друго няма да имат пари.
  • #4
    10 rate up comment 3 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 7 години )
    вси4ко под евро 5, марш към моргите!
  • #3
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ми, АРЕ!
  • #2
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ами да започнем да ги спазваме ?
  • #1
    22 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Сякаш сега не е изостанала България?! Тук-там някой нов автомобил, другото е пълен леш, който се движи благодарение на липсата на контрол в БГ! Ако, се спазваха западните стандарти, по улиците я видиш автомобил да преминава, я -не....