Ще оцелее ли дизелът? Ще се промени ли като цяло автомобилният пазар в ерата на споделянето и наемането? И ще изостанат ли фатално пазари като българския, където модните на запад тенденции още не се забелязват? "КОЛЕЛА" зададе тези въпроси на Матю Харисън, вицепрезидента на Тoyota Europe по продажбите и маркетинга.
Г-н Харисън, съвсем наскоро Мери Бера, изпълнителният директор на General Motors, обяви, че европейският пазар е станал толкова труден и различен от останалите, че за компанията й няма смисъл повече да присъства тук. Какви са според вас предимствата да правиш бизнес в Европа?
- Преди всичко това е един 20-милионен пазар, поне според нашата малко по-широка дефиниция, която включва Русия, Украйна и Казахстан. Това е огромен пазар. Той е много фрагментиран, разбира се, с множество различни законодателства. Но също така е най-конкурентният пазар в света, където трябва да се учиш и да се приспособяваш много бързо.
Другата особеност е, че тук все още доминират по-малките автомобили, по-компактните сегменти, от които е по-трудно да се печелят пари. Добавете и изключително високите екологични изисквания. Накратко, това е регионът, в който един автомобилен производител може да научи най-много. Останалите ни пазари имат полза, че ние присъстваме тук.
Над 40% от продаваните в Европа бройки от кросоувъра C-HR са с хибридно задвижване
Наскоро няколко германски производителя обявиха началото на съвместен проект за изграждане на електрическа и водородна инфраструктура. Какво мислите вие? Смятате ли, че всички производители би трябвало да подкрепят такива усилия?
- Не сме убедени, че е роля точно на автомобилните компании да изграждат инфраструктурата. Ние вложихме много средства, време и усилия да създадем технологиите и автомобилите... Като играч с под 5% пазарен дял в Европа не мисля, че можем да носим и тежестта за изграждането на инфраструктурата. Разбира се, участваме в най-различни партньорства и инициативи, които се опитват да положат основите на това бъдеще.
Убедени сме, че водородът е идеалното решение за утрешните автомобили. Но за момента усилията ни са съсредоточени върху самите автомобили. Оставяме на партньорите си от енергийния сектор да мислят за инфраструктурата.
Иначе е факт, че това е главната спирачка за развитието на този сегмент. Не толкова при електромобилите, където мрежата се разви значително, особено в по-големите градове. Но при водорода нещата ще отнемат доста повече време.
Водородната Toyota Mirai
Прогнозите са, че споделянето и наемането на автомобили ще става все по-популярно за сметка на покупката им. Няма ли това да понижи чувствително продажбите ви?
- Това ще е интересно развитие. По-младите поколения са много по-отворени към споделяне вместо притежание. Но когато говорим за спонтанност, за свободата да можеш да отидеш където поискаш по всяко време, личният автомобил си остава най-доброто решение. Така че не виждаме сериозен риск за пазарните обеми в средносрочен план.
Дизелът има бъдеще при големите SUV и лекотоварните машини, но ще изчезне в по-малките сегменти, предвижда Харисън
Дълги години дизелът бе налаган от правителствата като главно средство срещу глобалното затопляне. Сега изведнъж е на другия полюс...
- Не е наша работа да демонизираме дизела. Макар да знаете, че като производител ние сме доста по-слабо зависими от него - той е по-малко от 20 процента от европейските ни продажби. За дизела ще става все по-трудно сега, когато законодателите започват да се фокусират и върху други неща, освен върху емисиите въглероден диоксид. Нуждата да се покриват бъдещи по-строги изисквания ще увеличи цената на дизеловите технологии. Но в някои сектори на пазара - примерно лекотоварните автомобили или големите SUV - дизелът ще продължи да играе значителна роля. По-съмнително е дали ще оцелее в компактните сегменти.
Матю Харисън пред микрофона на "КОЛЕЛА"
Електрификацията за момента е конкурентна само на най-богатите пазари, които могат да я субсидират. Очаквате ли в следващите години автомобилната индустрия да започне да се движи на две скорости - най-развитите пазари да станат изцяло електрически, а останалите да си останат на днешния етап?
- Това до голяма степен зависи от плановете на законодателите. Но мисля, че лимитите за CO2 ще продължат да се понижават, а електрическите технологии ще продължат да се подобряват от гледна точка на пробег и цена. Комбинацията от тези фактори със сигурност ще продължи да тласка нещата към електричеството. Ние вярваме, че то е оптималното решение за градовете, където инфраструктурата вече съществува. Да, ограничението в пробега си остава фактор и като цяло смятаме, че хибридните технологии ще са по-търсени. При C-HR, който започнахме да продаваме в Европа от края на миналата година, над 40% от сделките са за хибридно задвижване. Но няма съмнение, че електричеството постепенно ще се налага все повече. Това ще е доста по-бавен процес на развиващите се пазари, където законодателството и потребителските тенденции още не са достигнали. Така че съм съгласен с вас - вероятно ни очаква развитие на две различни скорости.