Героят на Крисчън Бейл е една от най-интересните - и незаслужено забравени - фигури в моторния спорт
"Ford vs. Ferrari" е eкранизация по една от най-вълнуващите истории в автомобилния свят, за прословутия скандал между Енцо Ферари и Хенри Форд II, и последвалия опит на Ford да си отмъсти, като спечели не какво да е, а самите "24 часа на Льо Ман" - традиционното ловно поле на Ferrari. На български филмът бе преведен като "Пълно ускорение", с характерния за дистрибуторите тънък усет към възможно най-баналните заглавия. Но въпреки това си струва, дори и само заради двете главни роли на Мат Деймън и Крисчън Бейл.
Мат Деймън като Каръл Шелби и Крисчън Бейл като Кен Майлс. И двамата вече се спрягат като кандидати за "Оскар" заради ролите си
Деймън играе Каръл Шелби, една от най-познатите и преекспонираните фигури в историята на автомобилния спорт. Но вероятно повечето хора не са и чували за Кен Майлс, персонажа на Бейл, а именно той е интригуващата личност в този история. Инженер и механик, но също и фантастичен пилот, за когото обаче състезанията са били само хоби - разбираемо в една епоха, съвсем различна от сегашната в моторните спортове. Тогава парите са били малко, състезанията - много, а шансовете да загинеш - още повече.
Истинските Кен Майлс и Каръл Шелби
Майлс остава в историята най-вече с партньорството си с Шелби - двамата заедно извеждат Ford до върха в "24-те часа на Льо Ман". Вземат един английски прототип, снабдяват го с исполински американски V8, и превръщат несигурния в началото резултат от тази комбинация в съвършената състезателна машина - легендата Ford GT 40.
Кенeт Хенри Майлс е роден в Бирмингам, Великобритания, в последната година на Първата световна война. На младини се състезава с мотоциклети, после е командир на танк през Втората световна война, като на няколко пъти оцелява по чудо.
Кен Майлс на върха на славата, като водещ пилот и един от най-търсените инженери и механици
След войната се състезава с Bugatti, Alfa Romeo и Alvis, после преминава на Ford V8 Frazer-Nash. В началото на 50-те се мести в Калифорния и през 1953 печели 14 поредни победи в сериите SCCA с автомобил, създаден първоначално като MG, но до такава степен модифициран от Майлс, че е на практика съвсем друга кола.
Финалът на Льо Ман през 1966: след като е водил през цялото състезание, Майлс е принуден да намали и в крайна сметка отстъпва победата на друг
През 1955 Майлс създава втори прототип от компоненти на MG, наречен (с характерното му британско чувство за хумор) "Летящата керемида". С него Кен печели в Палм Спрингс, изпреварвайки и опитния ветеран Сай Йедър, и кинозвездата Джеймс Дийн с неговото Porsche 356 Speedster. Макар и избухлив в живота, на пистата Майлс е джентълмен и по този показател в Щатите често го сравняват със Стърлинг Мос.
Въпреки много си успехи по трасетата Майлс е по-търсен като механик, и в началото на 60-те е ключов участник в състезателните отбори на Каръл Шелби. Бирмингамският му акцент е мъчно разбираем за американските му колеги, да не говорим за саркастичния му хумор. Записва дори един старт във Formula 1, а в състезанията за издръжливост е истинска легенда - и дори е на път да стане първият човек в историята, спечелил и трите най-големи старта в рамките на една година през 1966. След успехите си на Дайтона и Зебринг той води убедително в Льо Ман малко преди края. Но няма да ви разваляме удоволствието от филма, като ви разкажем какво се случва после.
Хапливото му чувство за хумор никога не го изоставя: тези нелепи шапка и палто са начинът, по който избира да се качи на почетната стълбичка в Льо Ман
За съжаление Майлс така и не получава шанса да спечели в Льо Ман - по-късно през същата година той загива, тествайки нова версия на GT 40 в Калифорния. Едва на 47 години е - опитен човек и чудесен баща, но в много отношения запазил момчешкия си дух. "Предпочитам да умра в кола на пистата, докато правя това, което обичам, отколкото бавно да се предавам на рака", казва Кен Майлс година преди смъртта си. Съдбата сбъдна поне това му желание - да си отиде, както той иска.
Още кадри от удивителния живот на Кен Майлс вижте в галерията: