IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Кой е Кен Майлс, истинската звезда от "Форд срещу Ферари"

Героят на Крисчън Бейл е една от най-интересните - и незаслужено забравени - фигури в моторния спорт

От миналата седмица по кината е "Ford vs. Ferrari" - eкранизация по една от най-вълнуващите истории в автомобилния свят, за прословутия скандал между Енцо Ферари и Хенри Форд II, и последвалия опит на Ford да си отмъсти, като спечели не какво да е, а самите "24 часа на Льо Ман" - традиционното ловно поле на Ferrari. На български филмът е преведен като "Пълно ускорение", с характерния за дистрибуторите тънък усет към възможно най-баналните заглавия. Но въпреки това си струва, дори и само заради двете главни роли, заради които Мат Деймън и Крисчън Бейл вече се спрягат за "Оскар".


Кен Майлс - Крисчън Бейл, Каръл Шелби - Мат Деймън

Мат Деймън като Каръл Шелби и Крисчън Бейл като Кен Майлс. И двамата вече се спрягат като кандидати за "Оскар" заради ролите си

Деймън играе Каръл Шелби, една от най-познатите и преекспонираните фигури в историята на автомобилния спорт. Но вероятно повечето хора не са и чували за Кен Майлс, персонажа на Бейл, а именно той е интригуващата личност в този история. Инженер и механик, но също и фантастичен пилот, за когото обаче състезанията са били само хоби - разбираемо в една епоха, съвсем различна от сегашната в моторните спортове. Тогава парите са били малко, състезанията - много, а шансовете да загинеш - още повече.


Кен Майлс и Каръл Шелби

Истинските Кен Майлс и Каръл Шелби

Майлс остава в историята най-вече с партньорството си с Шелби - двамата заедно извеждат Ford до върха в "24-те часа на Льо Ман". Вземат един английски прототип, снабдяват го с исполински американски V8, и превръщат несигурния в началото резултат от тази комбинация в съвършената състезателна машина - легендата Ford GT 40.

Кенeт Хенри Майлс е роден в Бирмингам, Великобритания, в последната година на Първата световна война. На младини се състезава с мотоциклети, после е командир на танк през Втората световна война, като на няколко пъти оцелява по чудо.


Кен Майлс, Льо Ман

Кен Майлс на върха на славата, като водещ пилот и един от най-търсените инженери и механици

След войната се състезава с Bugatti, Alfa Romeo и Alvis, после преминава на Ford V8 Frazer-Nash. В началото на 50-те се мести в Калифорния и през 1953 печели 14 поредни победи в сериите SCCA с автомобил, създаден първоначално като MG, но до такава степен модифициран от Майлс, че е на практика съвсем друга кола.


Льо Ман 1966, финал

Финалът на Льо Ман през 1966: след като е водил през цялото състезание, Майлс е принуден да намали и в крайна сметка отстъпва победата на друг

През 1955 Майлс създава втори прототип от компоненти на MG, наречен (с характерното му британско чувство за хумор) "Летящата керемида". С него Кен печели в Палм Спрингс, изпреварвайки и опитния ветеран Сай Йедър, и кинозвездата Джеймс Дийн с неговото Porsche 356 Speedster. Макар и избухлив в живота, на пистата Майлс е джентълмен и по този показател в Щатите често го сравняват със Стърлинг Мос.

Въпреки много си успехи по трасетата Майлс е по-търсен като механик, и в началото на 60-те е ключов участник в състезателните отбори на Каръл Шелби. Бирмингамският му акцент е мъчно разбираем за американските му колеги, да не говорим за саркастичния му хумор. Записва дори един старт във Formula 1, а в състезанията за издръжливост е истинска легенда - и дори е на път да стане първият човек в историята, спечелил и трите най-големи старта в рамките на една година през 1966. След успехите си на Дайтона и Зебринг той води убедително в Льо Ман малко преди края. Но няма да ви разваляме удоволствието от филма, като ви разкажем какво се случва после.


Кен Майлс, Льо Ман 1966, стълбичка

Хапливото му чувство за хумор никога не го изоставя: тези нелепи шапка и палто са начинът, по който избира да се качи на почетната стълбичка в Льо Ман

За съжаление Майлс така и не получава шанса да спечели в Льо Ман - по-късно през същата година той загива, тествайки нова версия на GT 40 в Калифорния. Едва на 47 години е - опитен човек и чудесен баща, но в много отношения запазил момчешкия си дух. "Предпочитам да умра в кола на пистата, докато правя това, което обичам, отколкото бавно да се предавам на рака", казва Кен Майлс година преди смъртта си. Съдбата сбъдна поне това му желание - да си отиде, както той иска.

Още кадри от удивителния живот на Кен Майлс вижте в галерията:

 

0 от 500
  • #3
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Просто дистрибуторите на филми са о...френи, които наемат други такива като преводачи
  • #2
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Panko ( преди 3 седмици )
    Само едно ме дразни, защо дистрибуторите на филма променят истинското име? Така се губи интерес към филма още като прочетеш тъпото им заглавие. Така и по-малко пари от прожекции ще спечелят. Все едно да пуснат филма "Батман" като "Черния прилеп". Кой ще се сети, че става въпрос за "Батман". Пък може дистрибуторите да мразят Форд или Ферари.
  • #1
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Loco ( преди 3 седмици )
    И в мотоспорта като в живота: прочува се и преуспява не онзи, който върши най-добре работата, а онзи, който се хвали най-шумно. Гледах филма и , при все че е наистина развлекателен и добре направен, е също доста далеч от реалните факти - а именно, че Ford и Шелби се провалят катастрофално и се налага спешно привлеченият английски екип да спасява положението. Успехите в Le Mans в три поредни години са много повече техни, отколкото на Шелби