Производителите се опитват да го направят по-малък, тъй като големият просвет (клирънс) означава по-лоша аеродинамика, по-висок център на тежестта и не страхотно управление. И също така - по-голям разход на гориво и упрек от еколозите. Шофьорите обаче не се вълнуват от тези неща. Те искат по-голям просвет не само в провинцията, където пътищата наистина не отличават с качество, но и в големите градове. Ето защо кросоувърите са толкова популярни.
С настъпването на зимата и снега "жаждата" за по-висок клирънс само се увеличава. Освен това (този факт се потвърждава от продажбите) - задвижването на всички колела далеч не е основното, хората просто искат повече "въздух под корема".
Какъв просвет обаче ще бъде достатъчен в града, ако слизате от асфалта само 15-20 пъти в годината, когато решите да отидете до село или на вилата? Обикновено, подходът към селската къща или вилата е чакълест. Понякога има и земя, разбира се, но определено не е офроуд, където да ви трябват блокировки, постоянно задвижване на четирите колела и 20 см под картера.
Най-често искаме по-голям клирънс, за да не се притесняваме за бронята при паркиране. Дори ако трябва да качим колата на тротоара, са ни достатъчни само 15 сантиметра под бронята и картера на двигателя. Такъв клирънс днес имат дори доста седани от бизнес класа. Не всички бордюри обаче са еднакви. При каране в заледен коловоз през зимата пък, високият просвет ни пази да не ожулим праговете. А при недобре почистени улици пред блока вратите на кросоувъра няма да се ударят в снега край мястото, на което сме паркирали.
За мнозина ще звучи странно, но просветът не е единствената важна величина за проходимостта на автомобила. Предните и задните надвеси и ъгълът на рампата също са важни. Например, при по-дългите модели клирънсът може да е голям, а ъгълът на рампата - малък. Най-добрият пример за това са лимузините: те имат гигантско междуосие и колата изпитна трудности при преминаването на висок "легнал полицай". А има седани с дълги надвеси. Като Peugeot 407. В този случай бронята няма да ви позволи да се качите или да слезете по стръмен път.
И така, какъв клирънс се счита за идеален за града? Точен отговор не може да бъде даден, защото, както стана ясно, много зависи от размера на автомобила (междуосието му). 140 мм са достатъчни за малките градски хечбеци (като се има предвид, че броните на повечето автомобили, независимо от клирънса, са повдигнати над пътя с 15 см), за седаните и хечбеците от голф класа - 150 мм, за бизнес седаните - 160 мм, за компактните кросоувъри - 170 мм, за средноразмерните кросоувъри - 190 мм, за всъдеходите - 200 мм и повече.
А пък, ако искате да се качите на тротоара, например за да паркирате, направете това на заден ход, съветват специалистите. Задната броня винаги е по-повдигната от предната, така че шансовете да я нараните са много по-малки.