Fiat планира да се оттегли от сегмента на миниавтомобилите, в който са най-големите му успехи и където си остава убедителен пазарен лидер в Европа, потвърди главният изпълнителен директор на групата FCA Майк Менли. Вместо това италианците ще насочат клиентите, ползващи днес модели като 500 и Panda, към по-големия В сегмент, където маржът на печалба е по-добър. Менли направи коментара след публикуването на резултатите за третото тримесечие, които сочат 55 млн. евро загуба за групата Fiat-Chrysler в Европа.
"Съвременният" Fiat 500 се появи през 2007. С дизайн на Франк Стивънсън (създателя на обновеното MINI, на Ferrari F430 и на McLaren P1), тази кола се оказа пазарна сензация и до голяма степен спаси Fiat от банкрут
Оттеглянето на Fiat от А-сегмента звучи горе-долу толкова разтърсващо, колкото ако Ferrari се откаже от спортните автомобили. Компанията изгради международния си успех върху модели като 500 и Panda. Дори и днес техните последни поколения са най-продаваните й продукти: Fiat 500 продаде 100 150 бройки за първото полугодие, а Fiat Panda - 105 534.
В същото време обаче и двата модела са доста остарели технологично. Fiat 500 бе представен за пръв път преди 12 години, а платформата, която дели с Panda и с Lancia Ypsilon, е дори по-стара.
Новият шеф на FCA Майк Менли потвърди, че италианската марка ще се пренасочи към по-големи и доходни модели
Най-малкият сегмент е все по-труден за правене на бизнес заради новите изисквания на ЕС за вредните емисии. За да ги покрият, малките коли трябва да се оборудват със скъпи филтри и системи, които на практика заличават ценовата разлика с горните класове. В същото време бройките в А-сегмента са относително малки и трудно се постигат икономии от мащаб. Затова и компании като Ford и Opel вече се отказаха от миниавтомобилите за Европа.
Изявлението на Манли, че ще пренасочва клиентите на Panda и 500 към В-сегмента, до голяма степен потвърждава, че компанията смята да ползва платформите на Peugeot-Citroen след сливането между двата гиганта.
Fiat, някога водещ играч в В-сегмента, сега няма свой представител там. Последният беше Grande Punto, който се радваше на прилични продажби, но покойният шеф на FCA Серджо Маркионе отсече, че малкият марж на печалба не оправдава разработването на ново поколение. Grande Punto бе спрян окончателно преди повече от година.
Сега най-вероятно италианците ще създадат нов модел върху модулната платформа на Peugeot, на която стъпват Peugeot 208, Opel Corsa и Citroen C3. Сметките на Манли са, че в по-горния сегмент компанията ще може да продава колите с по-висока надценка. Доста спорно е обаче как ще се приеме това на пазари като италианския, където не само цената, но и размерите на модели като Panda ги правят предпочитан избор в градовете.
Tipo, предложението на марката в С-сегмента, е разработено и произведено от Tofas, турския джойнт венчър на Fiat и Koc Holding
Освен 500 и Panda, в момента Fiat произвежда и два модела върху компактната платформа на Jeep: 500L и 500X, но те се продават в доста по-скромни бройки. В С-сегмента италианците разполагат с Tipo, разработен съвместно с Tofas и произвеждан в Турция. Той обаче се предлага само на отделни пазари.