fallback

Защо центърът на тежестта е толкова важен?

Непознаването на основни принципи може да има опасни последици

Във ежедневието си живот всеки собственик на автомобил практически не се замисля за промените по превозното средство при поставяне на допълнителна тежест. За да се разбере как влияят те върху автомобила, трябва да се знае, какво представлява центърът на тежестта. 

Какво е център на тежестта? Това е условната точка, върху която може да се съсредоточи цялото тегло на автомобила. Тя се разполага на определено място и определя каква тежест ще бъде насочена върху осите на превозното средство. При леките коли принципът на разпределение е между двете оси, тъй като така автомобилът става по-устойчив и това позволява той да се държи по-уверено на пътя.

Центърът на тежестта може да се промени, ако автомобилът бъде натоварен. Затова е важно, да се помни, че подобно нещо може да доведе до преобръщане на машината по време на движение. Ето няколко примера, при които точката на тежестта се измества:

 - Претовареният багажник принуждава центъра на тежестта да се измести нагоре.

 - Разположените в салона на автомобила предмети също повдигат този център нагоре.

И в двата случая превозно средство с допълнително тегло, което не е предвидено в конструкцията му, губи своята устойчивост на пътя. Самото понятие "център на тежестта" е важно при разпределение на теглото при ускорение, спиране и различни маневри (като завои, например).

В своите проекти на автомобилна конструкция инженерите се опитват да я направят така, че центърът на тежестта да бъде разположен максимално близко до пътната настилка. Особено важно е това за спортните автомобили. Ясно е, че всеки седан е по-стабилен на пътя, отколкото кросоувър с голям пътен просвет.

С понятието "център на тежестта" е свързана и "силата на тежестта". Съсредоточеното в центъра тегло на автомобила направяла силата на тежестта към  центъра на Земята. Устойчивостта на превозното средство се запазва, докато силата на тежестта се намира във въображаем четириъгълник, проектиран между четирите колела. Именно те са опорните точки на всяка превозно средство. И ако векторът на силата на тежестта излезе от този периметър, се появява опасност от загуба на устойчивост от автомобила и от преобръщането му.

Пример за това е преминаване през завой с висока скорост. В случая силата на тежестта се смесва с инерцията във вътрешната страна на завоя и така се стига до опасност от изхвърляне настрани и съответно преобръщане. Налага се внезапно спиране, при което силата на тежестта отива рязко напред и така също се увеличава от преобръщане. При висока скорост загубата на равновесие е възможна дори при най-прости маневри.

Изводът от всичко споменато дотук е, че понятията "център" и "сила на тежестта" са от особена важност за безопасното шофиране. Разбирайки принципите на физическата промяна на тези параметри, водачът може да се предпази от животозастрашаващи пътно-транспортни произшествия.

Снимка: Autocar

 

fallback
  • #4
    carpe_diem ( преди 5 години )
    А СУВ-овете много обичат да се преобръщат и в града при супер ниски скорости, ако някой "пилот" "без да иска" мине на червено и съвсем леко ги чукне отстрани ;)Като цяло внушават някаква сигурност, ама колкото и степени на окачването да имат, са си тежки коли с висок център на тежестта.За Модел Х е ясно, с половин тон в пода е танк...А и човек колкото да кара по правилата, ако иска да може да реагира на екстремна ситуация (дори предизвикана от някой друг), си трябва стабилен автомобил.
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    Накратко статията казва не си товарете колата ако искате да живеете. Всъщност и вие не се качвайте в колата, освен ако не се с теглото, при което производителя е смятал стойностите.
  • #2
    Ричи Рич ( преди 5 години )
    Браво пич, добре че ме подсети, трябва да питам шофьора ми дали знае как се сменят степените на въздушното окачване , че да не стане беля.
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    Ако спазваш ограниченията и не се правиш на състезател статията не би трябвало да те вълнува! Карам с максимум 10-15 км/ч над ограниченията и никога не съм имал какъвто и да е проблем с колите: седан, хечбек и СУВ. По едни и същи маршрути с едни и същи скорости и трите вида коли се държат по съвсем адекватен начин без изобщо да има каквато и да е наченка за поднасяне или нестабилност. Разбира се и гумите са важни. Карам с добри гуми, купени нови и не повече от 4-5 г.
fallback
Последни