fallback

Задължителни ли са вече зимните гуми в България?

Нека внесем малко яснота в доста подвеждащите информации преди студения сезон

"Броени дни остават до 15 ноември - крайния срок, в който всички автомобили трябва да бъдат със сменени зимни гуми". Така започва бодър репортаж по Българската национална телевизия, който уж трябва да запознае широката публика със спецификите и нуждите на зимното шофиране.

Задължителни ли са наистина зимните гуми в България след 15 ноември? Заради недотам коректни информации в медиите много хора вярват, че да. Истината е, че не са. Законът за движение по пътищата (член 139) изисква единствено "гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март". Тоест спокойно можете да карате с всесезонни или дори с летни гуми, стига да имат достатъчно дълбок протектор.

Объркването вероятно идва и от предложенията за промяна в закона, публикувани в началото на тази година за обществено обсъждане. Едно от тях действително предвиждаше изискването да се стесни само до специализирани зимни гуми (с означения M+S, M&S, PMSF и така нататък). Тази идея обаче отпадна от окончателните изменения в закона, гласувани и влезли в сила през февруари и през юли.

Така България си остава в групата на страните, които не изискват задължително зимни гуми през студения сезон. Там са още Великобритания, Франция, Дания, Холандия, Белгия, Полша, Испания и Португалия.

Задължителни зимни гуми, но само в снежни условия, изискват Германия, Италия, Словакия и Норвегия.

Безусловно задължителни са зимните гуми през студените месеци в Турция, Румъния, Северна Македония, Сърбия, Хърватия, Черна гора, Словения, Чехия, прибалтийските държави, Финландия, Швеция, Украйна и Беларус.

Категоричното мнение на Automedia.bg е, че зимните гуми са задължителни за всички, които смятат да карат активно автомобилите си през зимата. Нямат нужда от тях онези жители на големите градове, които карат по-малко и могат да си позволят да оставят колата в снежните дни.

 

 

 

fallback
  • #16
    ото ( преди 4 години )
    "гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март". Това или сигурно означава, че зимните гуми могат да бъдат и под 4 мм :)))
  • #15
    анонимен ( преди 4 години )
    Тези всесезонни гуми са ОК през лятото, но не и ако караш дълго време с висока скорост или на много мокро. ОК са и за през зимата, но не и ако караш дълго време с висока скорост или в дълбок сняг... та така :)
  • #14
    Италианеца ( преди 4 години )
    Хаха ако ги видите 'талянците като заситни лек снежец и едва-едва лееко кишичка стане как карат с 10, изцъклени и легнали върху волана с 2 ръце и то горе на север, в Болоня. И чуваш някакъв шум, и си мислиш хах, снегорин ли бе?! О нее - обръщаш се и гледаш патрулката, синя Алфа 159... с вериги, братле, тропа по паветата хахахахаа!
  • #13
    Ней ( преди 4 години )
    Откъде се измъквате толкова "разбирачи" по форумите, бе, един приятел има фирма, по цял ден реве, че няма квалифицирани работници, тука, когато вляза има по 300 "философа", компетентни по всички въпроси... Промиват ви мозъчетата всяка есен с тези зимни гуми, хората си плащат, за да им купувате продукцията. Какво ги бистрите толкова дълбоки казуси, няма ли пейки в парковете за вас?!
  • #12
    анонимен ( преди 4 години )
    относно всесезонните нямам думи това е като да ходиш със сандали през зимата и с гумени бутуши през лятото въпрос на вкус казало кучето и си облизало топките
  • #11
    анонимен ( преди 4 години )
    шиповете се поставят заради леда а не заради снега ако някой от вас е чувал за черен лед ще преосмисли живота си и кое е по важно живота на пътуващите и материалните щети от птп или полагането на пътни настилки и подръжката на пътната инфраструктурата съответстващи на световните стандарти а не полагане на някакво покритие което става на вълни и на коловози и кратери относно шипирани гуми съвременните те се проектират за да отговарят на изискванията за придвижване по пътищата
  • #10
    анонимен ( преди 4 години )
    Сложих всесезонни, моля не ме занимавайте повече с гуми и т.н., а вземете да се съобразявате с условията на пътя , като настилка, видимост и т.н. както и с натовареността на движението, спрете да ми се навирате и се научете да карате.
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    задължително е в Италия дръжки. Само при снеговалеж, и в определени области (Трентино и няколко общини във Вал д'Аоста). По същия начин веригите са задължително оборудване за автомобила в отделни области
  • #8
    Пътешественик ( преди 4 години )
    За Италия не е вярно. Там в зимния сезон е задължително или зимни гуми, или да имаш вериги.
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    Гуми с шипове са разрешени само в страни, където снежната покривка е над 80% от зимния сезон, примерно Финландия, Австрия. Никъде не позволяват да се кара с шипове по асфалт
fallback
Последни