fallback

Задължителни ли са вече зимните гуми в България?

Нека внесем малко яснота в доста подвеждащите информации преди студения сезон

"Броени дни остават до 15 ноември - крайния срок, в който всички автомобили трябва да бъдат със сменени зимни гуми". Така започва бодър репортаж по Българската национална телевизия, който уж трябва да запознае широката публика със спецификите и нуждите на зимното шофиране.

Задължителни ли са наистина зимните гуми в България след 15 ноември? Заради недотам коректни информации в медиите много хора вярват, че да. Истината е, че не са. Законът за движение по пътищата (член 139) изисква единствено "гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март". Тоест спокойно можете да карате с всесезонни или дори с летни гуми, стига да имат достатъчно дълбок протектор.

Объркването вероятно идва и от предложенията за промяна в закона, публикувани в началото на тази година за обществено обсъждане. Едно от тях действително предвиждаше изискването да се стесни само до специализирани зимни гуми (с означения M+S, M&S, PMSF и така нататък). Тази идея обаче отпадна от окончателните изменения в закона, гласувани и влезли в сила през февруари и през юли.

Така България си остава в групата на страните, които не изискват задължително зимни гуми през студения сезон. Там са още Великобритания, Франция, Дания, Холандия, Белгия, Полша, Испания и Португалия.

Задължителни зимни гуми, но само в снежни условия, изискват Германия, Италия, Словакия и Норвегия.

Безусловно задължителни са зимните гуми през студените месеци в Турция, Румъния, Северна Македония, Сърбия, Хърватия, Черна гора, Словения, Чехия, прибалтийските държави, Финландия, Швеция, Украйна и Беларус.

Категоричното мнение на Automedia.bg е, че зимните гуми са задължителни за всички, които смятат да карат активно автомобилите си през зимата. Нямат нужда от тях онези жители на големите градове, които карат по-малко и могат да си позволят да оставят колата в снежните дни.

 

 

 

fallback
  • #26
    анонимен ( преди 5 години )
    Та като в лафа: Човек в шоурума на Мерцедес оглежда колите интересува се и в един момент пита колко харчи някакъв модел. Тогава дилъра учтиво му казва - Изглежда сте се объркали. Ако ви интерсува разхода на колата, има шоурум на Пежо отсреща.
  • #25
    анонимен ( преди 5 години )
    #24. Тези дни търсех мнения за разни гуми из форумите и попаднах на един образ, каращ S8, който с гордост обясняваше, как кара и е доволен от Нанканг и Нексен. В интерес на истината слушам, че Нексен не са лоши гуми, като за бюджетни. Ама да караш без малко 2 тона кола мин 360 коня. Уж супер луксозна и да се циганиш за гумите е пълен смях. Ама то тук сме така - искаш да те взимат за баровец с много пари, ама караш нафта, че не можеш да си позволиш разхода на бензин
  • #24
    анонимен ( преди 5 години )
    абсолютно си прав придвижването трябва да е с гуми съобразени с климатичните условия на региона и дълбочината на грайфера да не е по малко съгласно маркера на производителя иначе се получава тегаво тръгваш от югоизточна българия от морето да караш ски в планина в югозападна българия трябва да си носиш и ремарке с четири зимни гуми и като стъпиш на сняг да се преобуваш ами няма как да стане
  • #23
    анонимен ( преди 5 години )
    най-много ме радват хората които са взели 15+ годишен "премуим", *** нямат пари за зимни гуми... трагедия :) лошото е че пострадват и невинни, съвестни граждани които са си купили кола по джоба и имат нужното оборудване.
  • #22
    анонимен ( преди 5 години )
    #22 а ти можеш да регулираш кой къде кара през зимата ли? Всеки който бъде хванат да кара в Самоков със летни ще казва, че е от Царево... идеи?
  • #21
    анонимен ( преди 5 години )
    Ако зимните гуми са нещо разумно в градове като Самоков, идеята дътжавата да задължи гражданите на Петрич или Царево да си сложат зимни гуми е безумна.
  • #20
    анонимен ( преди 5 години )
    В БГ не са такъв проблем зимните гуми, колкото са гумите 2-ра ръка и регенератите! Масово хората карат с гуми, които са на над 5 г. и са в такова състояние, че са за изхвърляне. Много зависи и къде в БГ си. В Пловдив или Бургас не ти трябват, но в Плевен, Габрово, Търново, Русе са си нещо задължително, както и в планинските региони. При всички положения обаче трябва да се спре продажбата на гуми 2-ра ръка, както и на китайски ***. Китайчетата за нищо не стават. Пластмаса отвсякъде са.
  • #19
    анонимен ( преди 5 години )
    един комплект всесезонни гуми струва колкото една която купувам толкова по темата
  • #18
    Fury ( преди 5 години )
    А ако предстоящата зима е като миналата в Пловдив и не стъпихме на сняг и температурата на асфалта в слънчевите дни на януари и февруари (повече от 20 дни) достигаше до 20 и повече градуса кво правим? Зимна гума на топъл асфалт се хлъзга и е по-опасна от лятната при тези условия!
  • #17
    Fury ( преди 5 години )
    Законът за движение по пътищата (член 139) изисква единствено "гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март"Това ИЛИ може да се тълкува, че зимните гуми нямат ограничение за дълбочината на протектора!*** депутати:)))
fallback
Последни