IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Радиусът на завой става все по-важен за автомобилите

В някои държави има задължителни параметри за този показател

Радиусът на завой става все по-важен за автомобилите

Всеки от нас се е срещал с трудната задача да маневрира в тясно пространство - например в паркинга на мол. Колкото по-дълга е колата, толкова по-трудно е и паркирането. Затова и в градовете най-полезни са автомобилите с малък радиус на завой. Освен междуосието, значение за него имат и други фактори.

При 360-градусов завой всеки автомобил „рисува“ външен и вътрешен кръг. Ако приемем, че завоят е по посока на часовниковата стрелка, външният кръг се описва от гумите от шофьорската страна, а вътрешният – от тези от дясната.

При движение в кръг радиусът на завой на всеки автомобил може да бъде определен индивидуално, независимо дали става дума за ван или компактен автомобил. Най-малкият радиус на завой е равносилен на най-голямо завъртане на волана, което позволяват осите. Това е важно при паркиране или при обръщане на посоката на движение.

Радиусът на завой може да бъде определен може да бъде калкулиран по формулата D = 2 * L / sin α. D в случая е диаметърът на кръга, L е междуосието, а α е ъгълът на завъртане на гумите.

Радиус

Автомобилите с малък радиус на завой се управляват по-лесно от тези с голям. Това важи особено при движение на в тясно пространство, например в града. С по-малкия радиус по-лесно става паркирането, както и движението на по-трудно достъпни места, например офроуд.

Производителите предоставят информация за така наречения каросериен радиус на завой за своите автомобили. Той е средно между 10 и 12 метра при леките автомобили. Радиусът се влияе силно от междуосието.

В някои държави в Европа, например Германия, е нормативно заложено, че автомобилите трябва да имат радиус на завиване от поне 12,5 метра. В противен случай те няма да бъдат регистрирани. Причина за това изискване са завоите и кръговите движения, които автомобилите трябва да могат да вземат с отстояние до бордюра.

В българския Закон за движение на пътищата е уточнено единствено следното: „Чл. 35. (2) Когато радиусът на завиване на пътното превозно средство е по-голям от радиуса на завоя, завиването може да започне и от друга част на платното за движение, но водачът на завиващото превозно средство е длъжен да пропусне пътните превозни средства, преминаващи от дясната му страна.“

За камионите, автобусите и други тежки машини важат различни изисквания. Стойностите при тях са далеч на 12 метра. За преминаване по тесни шосета е необходимо да завиват и гуми от задния мост. По този начин радиусът на завиване намалява.

Снимки: интернет

0 от 500