В началото на 70-те години, пистата в Таладега, САЩ, привлича всякакви видове състезатели по време на уикендите в NASCAR с една единствена цел – да опитат да запишат световен рекорд за най-бърза обиколка на затвореното трасе.
Първи е Бъди Бейкър през 1970 г., който прави обиколка със средна скорост 320 км/ч. През 1974 г. Ей Джей Фойт развива 349 км/ч. За 1975 г. организаторите канят Роджър Пенске и Марк Донохю, за да опитат да подобрят рекорда на Фойт.
Донохю решава да използва Porsche 917/30 – автомобил, с който печели шест от осем състезания в шампионата Can-Am през 1973 г. 917/30 е силно модифицирана открита версия на 917, с която Porsche печели първата си победа в Льо Ман, оборудвана с 5,4-литров 12-цилиндров боксер и по-дълго междуосие. Според Porsche автомобилът притежава 1100 к.с. на пистата, но на стенда двигателят развива до 1500.
Болидът тежи малко над 800 килограма. Той е толкова бърз, че е забранен в сериите Can-Am след 1973 г. За рекорда в Таладега, той е оборудван с два охладителя и според Porsche мощността му е 1230 к.с.
Въпреки че притежава една от най-мощните състезателни коли в света, Донохю е изправен пред трудна задача. „Когато приближиш завоя, усетът ти за колата е, че тя няма да успее да го вземе“, казва той в интервю. „Тогава си склонен да върнеш газта и си казваш че ще вземе завоя. Можеш да държиш педала натиснат. До момента не успях да го държа натиснат през цялото време, но съм близо“.
„Автомобилът е много лек и крехък. Много е чувствителен към движенията на волана“, добавя той. „При тази скорост, на такава писта, той е много, много страшен“.
След една обиколка Донохю влиза директно в бокса, вместо да направи обиколка за охлаждане. В резултат на това автомобилът се запалва. Огънят не го унищожава и Донохю продължава да натиска докато накрая зависва средна скорост в обиколката от 221,16 мили в час или 355,84 км/ч. На правите той дори достига над 385 км/ч.
Фойт се отнася с незачитане към новия рекорд на Донохю и обещава скоро да достигне 230 мили в час (370 км/ч). Накрая той постига рекорд за най-висока скорост на затворено трасе през 1987 г. на тестова писта в Тексас със скорост 413,71 км/ч с Oldsmobile Aerotech.
За съжаление Донохю загива седмица след рекорда в Таладега, когато катастрофира заради спукана гума в квалификацията преди Гран При на Австралия. Невероятно, но рекордът му в Таладега не е подобрен. Най-бързата обиколка в NASCAR е със скорост 342,40 км/ч в квалификациите през 1987 г., постигната от Бил Елиът. След това състезание, NASCAR започва да кара с ограничители на тази писта, с което узаконява рекорда на Донохю.
Снимки: Road and Track