fallback

Защо моторните масла стават все по-добри

Вискозитетните модификатори са тайната съставка, която защитава най-добре двигателя

Има ли нещо, което автомобилните фенове да не намират за интересно и да не обичат да дават пари за него? Моторното масло е добър пример. То е изключително важно за здравето на двигателя, но тъй като добрите масла са скъпи, често сме изкушени да купим нещо по-евтино. Има ли значение какво вливаме в двигателя, диференциала и предавателната кутия? Определено да.     

      Модерните смазочни масла са сложно нещо и на молекулярно ниво работят като машините, които предпазват. Те се състоят от течност (масло) и добавки – химични смески, които превръщат смазката от еднокласно в многокласно масло. Първото многокласно масло е създадено през 1951 г., но дотогава всички масла са били еднокласни.

Преди 1951 г. автомобилите са използвали масло с нисък вискозитет в студените месеци, за да може то да протича лесно. През по-топлите летни месеци, когато вискозитетът пада и намалява способността на маслото да предпазва от износване, е била наложителна смяна с масло с по-висок вискозитет. Рейтингова система, създадена от Асоциацията на автомобилните инженери (SAE) идентифицира вискозитета на маслото, така че автомобил може да използва SAE 30 през зимата и SAE 50 през лятото. Колкото по-високо е числото, толкова по-висок е вискозитетният клас. Многокласните масла правят смяната ненужна и, в комбинация с други добавки стават много по-дълготрайни.     

Многокласните масла са достатъчно „тънки“ на ниска температура да текат при студен двигател и да увеличават вискозитета при загряване, за да бъде запазен той. И вместо един номер, сега спецификацията е, примерно, SAE 10W-40. Буквата W означава зима и представя вискозитета на студено, а второто число е вискозитетът на топло. Степента на изменение на вискозитета се измерва от производителя на масло чрез вискозитетния индекс. Промяната във вискозитета се контролира от модификатори, които представляват вериги от полимерни структури с уголемяващи се молекули при загряване за запазване на вискозитета и смаляващи се при изстиване.

Модификаторите на вискозитета се поддават на разрушаване, при което полимерните структури могат буквално да бъдат разкъсани от компонентите, които са призвани да предпазват. Когато това се случи, те стават по-малко ефективни и маслото не дава надеждна защита. Химическата промишленост продължава да разработва нови модификатори, които са по-устойчиви на разкъсване и могат да увеличат обхвата на вискозитетния индекс за по-добро представяне при по-широк температурен диапазон.

При развитието на многокласните масла, производителите успяха да създадат нисковискозитетни масла като SAE 0W-40, за да преборят вътрешното съпротивление в двигателя, с което намалява разходът и емисиите въглероден двуокис. Това не означава, че в двигател, който е предвиден да работи със SAE 10W-40, можем да използваме 0W-40, но обратното е възможно. Най-добре е винаги да се придържаме към спецификацията на производителя или да попитаме в специализиран сервиз.  

Снимки: Autocar  

fallback
  • #7
    Стефан ( преди 4 години )
    Не знам дали има в България масло което да не е менте или дериват на някое друго или пречистено масло от братя Бобокови.
  • #6
    Простотията българск ( преди 5 години )
    А според българските драскачи, на двигател с 200 000 км пробег се слага поне 2 пъти по-вискозно масло. Защото така то ще обере отворили се луфтове. И защо не го пише в книжката на автомобила? Защото, видиш ли, немските и японските инженери НЕ СА ПРЕДВИДИЛИ, че след някой друг километър ще се отворят луфтове, и затова българина коригира инженерното недоразумение на тези, които са му направили колата. Защото хората му произвели цял автомобил, но не се сетили, че след 200 хил. ще има износване!
  • #5
    Тотал ( преди 5 години )
    Може да се използват масла с по-широк вискозитетен диапазон от препоръчания от спецификацията на автомобила . Пример 10W40 може да се замени с 5W40
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    пак грешки в превода... почна наистина да дразни...
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    м10д най-доброто масло, става за всичко
  • #2
    Сервиз ( преди 5 години )
    Не, не са добри и не защитават и доказателството е клипа Verylube VS MOBIL1 ESP OIL TEST. Едното издържа тонове, а скъпата синтетика блокира. Отделно от това полусинтетиката не е масло, а подигравка. След края на корковите гарнитури, всички коли трябва да се карат на синтетика.
  • #1
    Чукча ( преди 5 години )
    "Това не означава, че в двигател, който е предвиден да работи със SAE 10W-40 можем да използваме 0W-40, но обратното е възможно." Я пак? Точно обратното е!
fallback
Последни