IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как Lamborghini се размина със закриването си

За щастие, идеята на легендарния Лий Якока остана нереализирана

Как Lamborghini се размина със закриването си

Вероятно сте чували, че развитието на легендарната италианска марка Lamborghini не винаги е вървяло по ноти. В историята си тя понася доста удари, като един от най-странните епизоди е свързан с компанията Chrysler. Той едва не довежда до закриване на производителя на спортни коли.

Тази история е от времето, в което Lamborghini е собственост на Chrysler. Тогавашният шеф на американската корпорация - знаменитият Лий Якока, известен като "антикризисният мениджър", за малко не закрива марката. Малко преди това, Chrysler е купил фалиралия италиански производител за смешите 25 млн. долара, като нищо не предвещава подобно развитие на нещата.

Lamborghini Portofino

Първият резултат от поглъщането на бранда е екстравагантният концепт Lamborghini Portofino. Той е показан на автосалона във Франкфурт, където предизвиква сензация, защото едва ли в историята на марката има Lamborghini, което толкова да не прилича на Lamborghini. Проблемът е, че американците бързат да се похвалят с новата си придобивка и при създаването на концептуалния модел използват готови от по-рано разработки.

По инициатива на Боб Лутц, който по това време е вицепрезидент на Chrysler, прототипът е направен по скиците на слабо известния проект Chrysler Navajo. Той е дело на дизайнера Кевин Вердайн и стига до етап "глинен макет". И Лутц решава, че тази разработка може да се използва, като резултатът е Lamborghini Portofino. 

Lamborghini Portofino

Това е седан с двигател между двете оси, врати тип "гилотина", луксозен салон с 4 спортни кресла и уникално лого. Специално за проекта в качеството на символ на поглъщането на една компания от друг фирмения бик на Lamborghini е поставен в петоъгълника на Chtysler. Шасито и останалите технически детайли обаче са италиански, като в основата на седана е суперколата Lamborghini Jalpa и съответно нейният двигател, който е доста скромен - 3,5-итров V8 с мощност 255 к.с.

За щастие, концептуалният модел не стига до керийно производство, но много от стилистичните и технически решения са използвани по-късно. Спомнете си за Dodge Intrepid и Chrysler Concorde, както и за антикрилото на знаменития Dodge Stealth. Дълго време след това обаче италианците са обект на шеги заради Portofino.

Lamborghini Portofino

Всъщност, идеята на Лий Якока е с направата на този прототип е да се укрепи имиджа на Chrysler, докато марката Lamborghini изобщо не влиза в плановете му. По-късно Боб Лутц, който вече е напуснал компанията, разкрива, че Якока е искал да превърне името Lamborghini... в обозначение на оборудването на топ-моделите на Chrysler. Нещо такова прави Fors след придобиването на бранда Ghia, както и Mercedes-Benz с Maybach.

Според Лутц, в това решение има логика, но самият той, както и още няколко човека от управата на Chrysler остават шокирани. Затова Лутц посъветвал вицепрезидента на Chrysler по дизайна - Томи Гейл, да направи модела Chrysler Lamborghini Edition толкова отвратителен, че Якока да се откаже от намерението си.

Lamborghini Portofino

Гейл се заема с това и се ражда първото в историята "Крайслерджини", в чиято основа е големият седан Chrysler Imperial. Пътният просвет е намален, премахнат е виниловият покрив, а интериорът получа светло-кафява кожа в най-добрите традиции на Апенинския полустров. И навсякъде по колата са поставени емблеми на Lamborghini.

Крайният резултат е определен като "кощунство" и проектът е закрит. Скоро след това компанията Lamborghini се измъква от контрола на американците, като все пак именно под ръководството на Якока е направена една от най-знаменитите суперколи на марката -легендарното Diablo. А американците получават за спомен чудовищния 8,0-литров V10, разработен от инженерите от Санта-Агата за проекта Dodge Viper.

Снимки: Road&Tracks

0 от 500
  • #4
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Родна реч... ( преди 4 години )
    "Chtysler"... "3,5-итров V8"... "Нещо такова прави Fors"...На автора много му са е спало неделя сутрин, когато е писал новината.
  • #3
    3 rate up comment 2 rate down comment
    provadiatechnics ( преди 4 години )
    ТАЗИ ПОПАДА СРЕД ТОП 20 НАЙ-ГРОЗНИТЕ АВТОМОБИЛИ В СВЕТОВНАТА ИСТРОРИЯ
  • #2
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Леон ( преди 4 години )
    Двигателят на Viper V10 е базиран на фамилията двигатели Chrysler LA.Италианците от Lamborghini го преправят от излято желязо в чугунен блок V10 двигател специално за Viper,но този прототип е много тежък,което в последствие води до изхвърляне на прототиповите блокове и двигателя Viper V10 си става алуминиев.
  • #1
    7 rate up comment 0 rate down comment
    112 ( преди 4 години )
    Не знаех че двигателят с който Вайпър токова се гордееше е италиански.