Вероятно сте чували, че развитието на легендарната италианска марка Lamborghini не винаги е вървяло по ноти. В историята си тя понася доста удари, като един от най-странните епизоди е свързан с компанията Chrysler. Той едва не довежда до закриване на производителя на спортни коли.
Тази история е от времето, в което Lamborghini е собственост на Chrysler. Тогавашният шеф на американската корпорация - знаменитият Лий Якока, известен като "антикризисният мениджър", за малко не закрива марката. Малко преди това, Chrysler е купил фалиралия италиански производител за смешите 25 млн. долара, като нищо не предвещава подобно развитие на нещата.
Първият резултат от поглъщането на бранда е екстравагантният концепт Lamborghini Portofino. Той е показан на автосалона във Франкфурт, където предизвиква сензация, защото едва ли в историята на марката има Lamborghini, което толкова да не прилича на Lamborghini. Проблемът е, че американците бързат да се похвалят с новата си придобивка и при създаването на концептуалния модел използват готови от по-рано разработки.
По инициатива на Боб Лутц, който по това време е вицепрезидент на Chrysler, прототипът е направен по скиците на слабо известния проект Chrysler Navajo. Той е дело на дизайнера Кевин Вердайн и стига до етап "глинен макет". И Лутц решава, че тази разработка може да се използва, като резултатът е Lamborghini Portofino.
Това е седан с двигател между двете оси, врати тип "гилотина", луксозен салон с 4 спортни кресла и уникално лого. Специално за проекта в качеството на символ на поглъщането на една компания от друг фирмения бик на Lamborghini е поставен в петоъгълника на Chtysler. Шасито и останалите технически детайли обаче са италиански, като в основата на седана е суперколата Lamborghini Jalpa и съответно нейният двигател, който е доста скромен - 3,5-итров V8 с мощност 255 к.с.
За щастие, концептуалният модел не стига до керийно производство, но много от стилистичните и технически решения са използвани по-късно. Спомнете си за Dodge Intrepid и Chrysler Concorde, както и за антикрилото на знаменития Dodge Stealth. Дълго време след това обаче италианците са обект на шеги заради Portofino.
Всъщност, идеята на Лий Якока е с направата на този прототип е да се укрепи имиджа на Chrysler, докато марката Lamborghini изобщо не влиза в плановете му. По-късно Боб Лутц, който вече е напуснал компанията, разкрива, че Якока е искал да превърне името Lamborghini... в обозначение на оборудването на топ-моделите на Chrysler. Нещо такова прави Fors след придобиването на бранда Ghia, както и Mercedes-Benz с Maybach.
Според Лутц, в това решение има логика, но самият той, както и още няколко човека от управата на Chrysler остават шокирани. Затова Лутц посъветвал вицепрезидента на Chrysler по дизайна - Томи Гейл, да направи модела Chrysler Lamborghini Edition толкова отвратителен, че Якока да се откаже от намерението си.
Гейл се заема с това и се ражда първото в историята "Крайслерджини", в чиято основа е големият седан Chrysler Imperial. Пътният просвет е намален, премахнат е виниловият покрив, а интериорът получа светло-кафява кожа в най-добрите традиции на Апенинския полустров. И навсякъде по колата са поставени емблеми на Lamborghini.
Крайният резултат е определен като "кощунство" и проектът е закрит. Скоро след това компанията Lamborghini се измъква от контрола на американците, като все пак именно под ръководството на Якока е направена една от най-знаменитите суперколи на марката -легендарното Diablo. А американците получават за спомен чудовищния 8,0-литров V10, разработен от инженерите от Санта-Агата за проекта Dodge Viper.
Снимки: Road&Tracks