Американският автомобилен производител Tesla патентова нов метод за подгряване и вентилация на седалките - с течност. Самата идея не е нова, но подходът на компанията е необичаен.
В колите с подгряване и вентилация на седалките се монтират две независими една от друга системи. За отоплението обикновено се използват много резистори, които се нагряват през преминаване на ток през тях. При другия процес пък се използват вентилатори и охладен с помощта на климатика въздух, който преминава през малки дупки в кожената тапицерия. Tesla обаче реши, че и двете задачи могат да бъдат изпълнени от една, не толкова скъпа система.
Според информацията в патента, подгряването и вентилацията на седалките може да се извърши чрез допълнителен слой под тапицерията, в който ще циркулира течност. В този междинен слой трябва да се поставят нагревателни и охлаждащи елементи, както и малка помпа.
Не се споменава точно каква течност трябва да се използва, но очевидно не става дума за вода, която при минусови температури не е подходяща за такива цели, а степента й на разширяване и свиване при нагряване и охлаждане е твърде голяма. Този въпрос е много важен, тъй като течността не трябва да е отровна, а спиртът е най-добрият вариант. Независимо от това, още не е ясно какъв елемент ще се използва за подгряване и вентилация на седалките.
За съжаление, патентът не гарантира, че системата ще се появи в серийните автомобили - производителите често патентоват някакви неща, които след това не внедряват в моделите. В случая с Tesla обаче, която обича да прави нещата по различен начин, вероятността от появата на седалки с нова система за подгряване и вентилация е доста голяма.