fallback

Колко вредни са електрическите тротинетки?

Скутерите на ток отделят повече вредни емисии от пълен с пътници дизелов автобус

Електрическите  тротинетки стават все по-популярни в големите градове по цял свят, в това число и у нас, което предизвиква много дискусии. Основната е дали те трябва да бъдат регистрирани като обичайни превозни средства и съответно хората, които ги управляват да притежават необходимия лиценз и да носят отговорност за действията си.

Оказва се обаче, че проблемът с тротинетките на ток не е само с правилника за движение по пътищата. Група учени от Университета на Северна Каролина проведоха изследване, в което доказват, че те тези превозни средства са по-вредни за околната среда, отколкото е общественият надземен транспорт, ако той е напълно натоварен. Резултатите от изследването бяха публикувани в списанието Environmental Research Letter.

Учените са взели под внимание изхвърлените в атмосферата вредни емисии (СО2), които са нужни за производството на електроенергия за скутерите, а също така и въздействието на материалите, използвани при тяхното производство,  транспортиране и събиране (в много градове те се дават под наем и съответно се оставят на различни места, което налага тяхното прибиране от фирмата, чиято собственост са). Оказва се, че електроенергията за тяхното зареждане е най-малкият проблем.

"Най-вредни за околната среда са материалите, от които се прави транспортното средство - метал и пластмаса. Те нанасят повече вреда, отколкото самото зареждане. Друг проблем е транспортирането на скутерите до зарядните станции, които на свой ред работят на пълно натоварване по цяла нощ. Повечето тротинетки не са с напълно разредена батерия, но въпреки това се товарят на товарни автомобили, които ги карат до зарядните станции, а тези машини също отделят вредни емисии", коментира един от авторите на изследването Джеремая Джонсън.

Изследователите са направили и любопитна класация на превозните средства, в която показват какви вреди нанасят те на околната среда. Оказва се, че използването на скутер (тротинетка) за придвижване в града е по-вредно, отколкото това на пълен с пътници дизелов автобус.

"Скутерите са ефективно решение на задръстванията в града, но не и на екологичните проблеми, тъй като те не оказват чак такова въздействие върху околната среда от страна на градската транспортна система, колкото се опитват да ни ги представят техните производители, както и компаниите, които ги дават под наем", е заключението на учените.

fallback
  • #23
    Al ( преди 1 година )
    Статията има отчасти право. Всъщност така е със всеки електрокар. При производството му се отделят много повече емисии отколкото при обикновен автомобил с ДВГ.Колкото до автобусите - в статията е казано - пълните с пътници автобуси... четете бе.
  • #22
    Камичето ( преди 3 години )
    Да ти пикая на учените, много условности.Дизеловия автобус не се ли прай от метал и пластмаса , и ако автобуса е пълен със сто човека , сто тротинетки тежът ли колкото него?Тротинеткита си е моя и никой не ми я връща.В бг има ток ВЕЦОВЕ, Фотоволтаици, АЕЦ и Мариците.А дизеларката само дизел .Скоро ще кажат, че тролея и трамвая замърсяват повече от Дизеловия.
  • #21
    iordan_dingo ( преди 3 години )
    Автомобилите и автобусите да не би да са направени от дърво? Там има повече вложени "вредни" материали така че те са още по-вредни от скутерите. Ако искаме да запазим околната среда чиста да се върнем към волските впрягове, въпреки че и там има желязо....
  • #20
    анонимен ( преди 5 години )
    По смешна статия не бях чел, Петър Захариев (автора) моля напусни си работата и не ни карай да ти четем глупостите, надявам се някой да ти е платил за тази статия, щото в другия случай тъпотията ти преминава всякакви граници
  • #19
    Лъчезар. ( преди 5 години )
    Ок ок ок.... Северна Каролина ! Локацията откъде идва проучването е важно ! Ето защо - Северна Каролина произвежда свеоето електичество, на 80% от горене на полезни изкопаеми ! останалите 20% са от атомна енергия. Разбирате ли сега защо там е проблем прекалено използване на електричество ? Разбирате ли каква е идеята на проучването сега ? И разбирате ли как грешно прочетени проучвания водят до грешни изводи ?
  • #18
    анонимен ( преди 5 години )
    Добра прктика би било, всеки път когато се цитира научен колектив или научно изследване, да има линк към тяхната публикация по темата. Нека да видим как е направено изследването, да видим къде е публикувано, да видим научният рейтинг на авторите. Всеки учен, и научно списание си има рейтинг, който се основава на обективни критерии, като брой цитати, направени и публикувани открития и т.н.Иначе се въртим в сферата на "ала-бала с научен привкус".
  • #17
    анонимен ( преди 5 години )
    винаги се намират група учЕни да установят че водата не е за пиене... луди са само тези които им обръщат внимание. По темата - тротинетките (eл.) за момента са най-достъпното елетро превозно средство и имат безброй предимства за определен кръг цели - като ходене на работа, до магазина, до банката и др.
  • #16
    УЧИТЕЛЯ ( преди 5 години )
    Аколко пластмаса има в един автобус? Вие ненормални ли сте?
  • #15
    анонимен ( преди 5 години )
    И колко ще струва да си слънцеелектризираш къщата/ако имаш къща/, ако не панелобалкона, за да потребяваш само еко енергия, с която ще зареждаш тротинетката, колата и пр. И не забравяй, от 01.11 се стъмва в 5. Юлската енергия я пази за зимата.
  • #14
    анонимен ( преди 5 години )
    ОК, утре продавам тротинетката с която навъртях 2000км за 6 месеца което ми струваше 6лв. в ел.енергия и се качвам на колата си, която гори 16/100 бензин (600-700лв за 2000км), щом са толкова вредни скутерите... Що се отнася до автобуса, всеки си прави избора, на мен не ми се вози на автобус.
fallback
Последни