IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Ford Capri празнува 50-годишен юбилей

Половин век по-късно той е сред най-обичаните народни купета в историята

Ford Capri празнува 50-годишен юбилей

Ford притежава репутацията на марка, произвеждаща достъпни спортни автомобили за широките маси. Една от легендите, попадащи централно в тази категория, е Capri. Народното купе е произвеждано 18 години в три генерации и близо два милиона броя.

Историята на Capri започва през 1964-а с представянето на Ford Mustang, който е продаден един милион пъти за първите 18 месеца. По това време в Европа вече се продава Capri - Consul Capri с две врати на базата на Consul Classic с 1,5-литров двигател. Английската и германската дивизии на Ford са разделени, но и двете искат успешен продукт като Mustang на Стария Континент. И тъй като оригиналът е прекалено голям, тежък и с големи двигатели, през 1965-а започва съвместна работа между САЩ, Германия и Англия по разработка на купе за Европа.

Ford

Capri е представен в началото на 1969-а на автосалона в Брюксел и в първата си генерация използва платформата на Cortina Mk2, от която взима и четирицилиндровите двигатели с обем 1,3 и 1,6 литра. В началото задният мост е твърд и е оборудван с барабанни спирачки, а предавателната кутия е четиристепенна. Предлага се и тристепенен автоматик за 1,6-литровия двигател. Една легендарна дизайнерска характеристика е черният капак. Съпровождащата маркетингова кампания е под надслова „Автомобилът, който винаги си си обещавал“.

Малко по-късно във Великобритания е въведен 2000-кубиков V4-двигател с оборудването на 1600GT. Нещата стават сериозни с добавянето на 3000GT с 3-литров V6. В Германия клиентите имат възможност да закупят 1,7-литров V4, който не се предлага в Англия.

Успехът на купето е факт. Capri бързо се превръща в елегантен автомобил, за който не ти трябва дебел портфейл. Част от първите Capri са зачислени за работа в британската полиция. Създадени са и състезателни версии за Европейския шампионат за туристически автомобили. Това води до производството на Capri RS2600 за хомологационни цели. Двигателят е 2,6-литров V6 с механичен инжекцион и 150 к.с. Следващата хомологизационна база е RS3100. Двигателят е по-голям с 500 кубика, но мощността е същата. Добавени са вентилирани дискови спирачки, спортно окачване и заден спойлер. Има и версия с двойно предаване за рали.

След 1,16 милиона произведени броя от първата генерация, през 1974-а е представена втората. Багажникът е заместен от голяма врата, което повишава полезната стойност на купето. Автомобилът е по-просторен и с по-добър интериор. Дебют прави двулитров редови четирицилиндров двигател. Предлагат се и 1,3-, 1,6- и 3-литрови. Спортната популярност намалява благодарение на по-мекото окачване. За безопасност и комфорт са добавени дискови спирачки и серво на волана. Capri започва да се продава и в Южна Африка и Австралия. Спортната програма не е забравена, като Capri се използва от заводски и частни отбори в различни състезателни серии.

Макар автомобилът да е промотиран като пригоден за семейства, популярността му намалява и във втората генерация продадените бройки намаляват наполовина. През 1976-а производството в Англия е прекратено и всички Capri идват вече от Германия.

Ford Capri

Третата генерация е представена през 1978 г. на автосалона в Женева. Двигателите отново са с обем 1,3, 1,6, 2 и 3 литра. Промените в сравнение с предишния модел са малки, включително подобрена аеродинамика.

За мнозина, ултимативното Capri е 3,0 V6 във версия X-pack. Тя включва широки калници от фибростъкло, по-големи предни дискови спирачки, блокируем диференциал и подобрен двигател. Мощността е в две нива – 170 и 185 к.с. Променен е и слоганът на рекламната кампания: „Разликата между шофиране и возене“.

Истинският топмодел на Capri е представен през 1981-ва – 2,8i. Трилитровият V6 е заменен с V6 с по-малък обем. Това е и първият автомобил, разработен от специалното отделение Special Vehicle Engineering (SVE) на Ford. Мощността е 160 к.с., а предавателната кутия е четиристепенна, заменена от петстепенна година по-късно. По-екстремният вариант е 2,8 V6 с турбо и 190 к.с. От него са произведени 155 броя. Най-мощната версия на Capri е представена през 1982-ра и е наречена Tickford Capri. 2,8-литровият двигател с турбо вече е с 210 к.с. и развива близо 250 км/ч. От него са произведени само 88 броя.

Capri остава в продажба до 1986 г. От втората и третата генерация са продадени общо по-малко бройки, отколкото от първата, но това не помрачава имиджа му на достъпен за мнозина спортен автомобил. Общо Capri е произведен близо 1,9 милиона пъти. Три десетилетия по-късно автомобилът е ценен като олдтаймер с богато наследство – такова, каквото двата наследника – Probe и Cougar, не успяха да пресъздадат никога.

Вижте още снимки в галерията:

0 от 500