Системата за автоматично спиране може да забави или напълно да спре автомобила, за да избегне сблъсък, но понякога тази функция има обратен ефект, като намалява значително доверието на шофьора в колата.
Такива системи, подпомагащи водача, като запазване на избраната за движение лента, адаптивен круиз контрол и автоматично спиране са проектирани да направят автомобилите по-безопасни. Въпреки това статистиката показва, че съвременните коли понякога имат способността да спират сами, дори когато няма риск от сблъсък. В последните три години Американската администрация по безопасност на движението е получила над 400 жалби от собственици на Honda, Nissan, Volkswagen и други марки срещу системата за автоматично спиране.
Почти всички оплаквания са били поради факта, че автомобилите неочаквано прилагат аварийно спиране без абсолютно никаква причина - като правило това се случва при движение по магистралата с висока скорост. Други, напротив, твърдят, че автоматичното спиране не работи в случай на реална опасност.
Поради неправилната работа на системата 14 шофьори са загубили контрол и са претърпели инцидент, а други 18 са пострадали от факта, че в резултат на внезапно спиране отзад ги е ударил друг автомобил. Във всички оплаквания се посочва едно нещо - шофьорите твърдят, че системата за автоматично спиране ги плаши и лишава от доверие в автомобила.