Властите в ЕС готвят забрана да продажба на нови автомобили, които не са оборудвани с някои асистенти на водача. Ограничението ще влезе в сила през 2022 г., но още преди това се оказва, че помощните технологии стават все по-важни за шофьорите и те постепенно се отказват от превозни средства, които не разполагат с тях.
Производителят на автомобилна електроника Bosch направи проучване на продажбите на нови автомобили в Европа, което показа именно подобна тенденция. Най-яркият пример за това е Франция, където 85% от новите коли задължително са оборудвани с една или друга система, подпомагаща паркирането. Точно на обратния полюс по този параметър е Италия с едва 44%.
Друг пример е система за автоматично спиране. В Германия през 2016 г. с нея са били оборудвани само 38% от автомобилите, а през 2017 г. вече са 54%. С аналогичен резултат може да се похвали Белгия, а в Холандия той е 45%. Тук отново на обратния полюс е Италия - 30%.
Анализаторите посочват, че популярност набират и други електронни асистенти - например, системата за контрол на състоянието на водача, функция за поддържане на лентата на движение и адаптивният круиз-контрол. Близо 10% от регистрираните през 2018 г. нови коли в Германия разполагат с полуавтоматична система за движение в задръстванията.
Най-интересното е, че разпространяването на тези асистенти е най-голямо не сред премиум-автомобилите, а при моделите от масовите сегменти. В Германия 55% от компактните и средноразмерни коли са оборудвани с асистент при паркиране, докато при премиум-моделите процентите са едва 25%.
Експертите смятат, че разпространението на тези системи е свързано не само с удобството, но и с възможностите за увеличение на безопасността на автомобилите. Това е и основната причина за решението на ЕС, според което всички нови автомобили, произведени през 2022 г., трябва задължително за бъдат оборудвани със система за автоматично спиране.