fallback

Защо Porsche Taycan наистина е уникално

Модерни технологии гарантират бързо зареждане и дълъг пробег

Денят дойде. Първият сериен автомобил на Porsche с изцяло електрическо задвижване е тук. Нещо, което допреди 10 години изглеждаше като научна фантастика, днес е инженерно постижение. Но какво се крие под футуристичната каросерия на Taycan?

Taycan е спортен автомобил, позициониран между 911 и Panamera. С дължина от 4,96 м той е по-къс само с 9 сантиметра от Panamera, но е позициониран в сегмент С, докато голямото купе с четири врати е в сегмент D от категоризацията на концерна Volkswagen. Най-отчетливият конкурент за момента е Tesla Model S, но според Porsche целта пред Taycan не е била да се сравнява с него, а да бъде спасена душата на марката в ерата на електрифицирането. От там и слоганът „Soul electrified“.

Две нива на мощност

В момента Taycan се предлага с две нива на мощност, а впоследствие ще се появят и по-слаби версии.

                                              Turbo    Turbo S Пикова мощност (10 сек.)    625 к.с.    625 к.с. Мощност (овърбууст)           687 к.с.    761 к.с. 0-100 км/ч                              3,1 сек.    2,8 сек. 0-200 км/ч                              10,6 сек.    9,8 сек. Брой спринтове от покой    >10 пъти    >10 пъти Максимална скорост             260 км/ч    260 км/ч Макс. въртящ момент           850 Нм    1050 Нм Акумулатор                            93 кВт/ч    93 кВт/ч Пробег (WLTP)                      387 - 453 км    389 - 420 км Бързо зареждане                  5-80 % за 22,5 мин    5-80 % за 22,5 мин Гуми                                       20 цола    21 цола

Основната разлика на двете версии е в пулсовият инвертор на задния мост, което води и до разликите във въртящия момент. Двата модела притежават двустепенна предавателна кутия на задния мост. Идеята на двете предавки е като при конвенционалните трансмисии: първата е къса за бързо потегляне, а втората е дълга за по-висока ефективност при висока скорост.

Два електромотора и 800-волтов акумулатор

И двете версии са с два електромотора, по един на всеки мост, което създава двойно предаване. Електромоторите са синхронни с перманентни магнити. Те са по-скъпи от обичайно използваните асинхронни, но имат по-високо КПД и по-висока продължителна мощност.

За разлика от повечето електромобили тук акумулаторът работи с напрежение от 800 волта, а не 400. Предимствата според Porsche са в по-тънките кабели, по-бързото зареждане, продължителното представяне, по-ниското тегло и по-малкото пространство, нужно за поместване на техниката.

Топ коефициент на въздушно съпротивление

В предницата на Taycan е оставен голям отвор за въздух, който излиза отново зад предните калници. Автомобилът притежава активни клапи за въздух, които се отварят и затварят в зависимост от натоварването, както и регулируем в две степени спойлер. Коефициентът на въздушно съпротивление е отличните 0,22 до 0,24.

Три кръга за охлаждане

В предницата на Taycan се забелязва голям брой маркучи за охлаждане. Комплексната система от дебели и извити черни тръби е наричана галено от инженерите на Porsche „змийското гнездо“. В Taycan има три кръга за охлаждане:

⦁    Високотемпературен кръг (за отопление, с електрически нагревател); ⦁    Среднотемпературен кръг; ⦁    Нискотемпературен кръг (за охлаждане).

Зареждане за 22 минути и защита от блекаут

Taycan има два капака за зареждане зад двата предни калници. От лявата страна е контактът за зареждане само с променлив ток. Идеята е, че в собствения гараж се оставя повече място до стената от шофьорската врата, за по-лесно излизане. Затова и тук е оставен портът за зареждане от уолбокс. От дясната страна е контакт за зареждане от типа CCS2, който позволява зареждане с прав ток. В повечето случаи станциите за бързо зареждане на бензиностанциите и улиците са от дясната страна.

Двата капака се отварят с жест. Когато бъде докосната една малка перка, капакът се отваря нагоре. Това решение трябва да помогне за избягване на вандализми.Зареждането може да бъде извършвано с до 270 киловата, което за момента е рекордна стойност. Ограничението за зареждане е зададено от акумулатора. Дори на по-бързи станции максималната скорост ще остане 270 киловата.

Времето за зареждане от 5 до 80 процента според Porsche е 22,5 минути. С домашен уолбокс и мощност на зареждане до 11 кВт зареждането отнема 6 до 8 часа, т.е. оставен през нощта автомобил ще бъде изцяло зареден на сутринта. Според компанията се подготвя и зареждане с 22 кВт. Специална функция е защитата от блекаут, която гарантира, че домашният бушон няма да се изключи през нощта поради включването на перална машина. Това би било фатално за готовността за шофиране на следващата сутрин.

Услугата Porsche Charging Service предлага възможност за зареждане на 100 хиляди зарядни станции в Европа, като в нея е включен достъпът, но не и цената на заредената енергия.

При въведена цел в навигационната система се изчислява вероятният заряд на акумулатора при пристигане. Когато той е под 13 процента, навигацията калкулира маршрут с възможност за зареждане. В режим Range стойността е 6 процента. Системата също така взима предвид наличните по маршрута зарядни станции, като дава предпочитание на тези с бързо зареждане, което намалява времето за пътуване.

Рекордна рекуперация в три режима

Taycan може да съхранява кинетична енергия с до 265 киловата. Според Porsche това е най-високата стойност на пазара. Спирането се извършва на 90 процента с рекуперация и едва в 10 процента от случаите се използват дисковете. При спускане в планински проход това означава пълна защита срещу фейдинг (намаляване на ефективността на спирачната система).

Taycan притежава три режима на рекуперация: ⦁    Изключен. В този случай автомобилът се движи по инерция; ⦁    Включен. Рекуперацията е с ниска стойност. ⦁    Автоматичен. Силата на рекуперацията се регулира автоматично  с помощта на камера. При силен трафик се задейства по-силна рекуперация, а при по-рехаво движение се използва свободен ход.

Taycan умишлено не използва функцията „един педал“ като BMW i3, защото според инженерите на Porsche усещането за педала не винаги е еднакво. Например при студен и изцяло зареден акумулатор автомобилът ще рекуперира слабо и съответно ще спира слабо.

Окачване и двойно предаване

Окачването в голяма степен идва от Panamera. Taycan притежава трикамерно въздушно окачване, стабилизиране на каросерията Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), адаптивни амортисьори и като опция – завиващи задни колела. Каросерията може да бъде повдигната с 20 милиметра ръчно. Останалото регулиране се извършва автоматично в зависимост от скоростта. Над 90 км/ч каросерията се снижава с 10 мм, над 180 км/ч с 22 мм. Стабилизирането PDCC може да бъде командвано отпред и отзад поотделно.

В нормален режим Taycan може да се движи само с предно или само със задно предаване. В режим Range се активира предното. При динамично шофиране се активира задното. Разпределението на мощността се регулира електронно, което означава много по-бърза и гъвкава реакция спрямо конвенционалните механични системи за двойно предаване.

ESP е с три режима – On, Sport и Off, като в последния е изключена изцяло.

Каросерия и безопасност

Акумулаторът е дебелина 16 сантиметра и е вграден в пода. В случай на удар електрическата система се изключва автоматично.

Снимки: Porsche

fallback
  • #16
    анонимен ( преди 4 години )
    #14 Дадох ти пример с Опел. Една от най-старите марки с огромен опит. Що опитът там не действаше? А? А за китайците не си прав. Правят доста сносни автомобили, но не са имена и не успяват все още да пробият. И между другото си противоречиш. Като опитът е важен, защо Порше не могат да направят автомобил, какъвто може една съвсем млада фирма Тесла? А де? Хем тъй - хем иначе! Да, прав си и е нормално нещата да се подобряват. Защо обаче при немците стават все по-зле и вече ясно се вижда, че са зле?
  • #15
    анонимен ( преди 4 години )
    до #11 Ами да де, точно, е Порше правят коли от 70 г. , Тесла от 10 е срамното за германците. От толкова години правят коли, а една кола, като света не могат да направят. Тесла от вчера е в бизнеса и им показва на самодоволните и високомерни дойчовци как стават нещата и как от немската инженерна мисъл нищо не става. Двойна цена с посредствени характеристики би трябвало да е срам за марката, а не да обявяват скапаният си модел, че бил уникален!
  • #14
    Курасон Акино ( преди 4 години )
    Опитът е важен в автомобилостроенето. Доказателство за това са китайците, които още не могат да направят сносен автомобил. Но както казах - нещата се подобряват всяка година. Другата седмица Нико Розберг ще кара Model S на Нюрбургринг. Очаквам Теслата да даде по-добро време от Тайкан.
  • #13
    анонимен ( преди 4 години )
    #11 Какво значение имат годините?! Нямат абсолютно НИКАКВО! Освен това знаеш кои им бяха акционери на Тесла и кои заводи ползват. Да припомням ли или се сещаш? Така, че годините са без значение в случая. Или си го можеш и го правиш или не. Освен това се ползват роботи при сглобките и заварките. Нещата са стандартни. А за годините да ти припомня ли за Опел. Това е една от най-старите автомобилни марки. Знаеш им сглобките и къде са сега нали. Така, че годините пак повтарям нямат значение!
  • #12
    анонимен ( преди 4 години )
    #10 Немското качество е израз без съдържание. Също, както Фолксваген е лишено от съдържание. В превод означава Народна кола, но колко е народна и колко е кола е съвсем отделен въпрос. До към Гоуф 2 имаха някакво качество, но след това спокойно може да се говори за Немско НЕкачество! А да направиш кола 2 пъти по-скъпа и с по-лоши характеристики от прекият си съперник и да я наречеш уникална е наистина много сериозен психически проблем. По-зле са само тези, които вярват на уникалността му
  • #11
    Курасон Акино ( преди 4 години )
    Порше прави коли от 70 години, а Тесла от 10. Нормално е сглобката и материалите да не са на високо ниво, но това се подобрява всяка година. Идеята тук е, че автомобилния свят очакваше Порше да смаже Тесла по всички параметри. Оказа се, че да правиш ел. коли не е толкова лесно.
  • #10
    Вярващ ( преди 4 години )
    Слаба сглобка дааа вярваме все едно в заводите на Тесла не работят същоте роботи не използват същите под доставчици и не работят квалифицирани турци.Немското качество на доброто вярваме.Както и вярваме че във франция не всички са хомо.Дааа вярваме
  • #9
    Хехе ( преди 4 години )
    Уникално е защото за повече пари получаваш по-слаба кола.Да си балък е уникално и да си гей пак е уникално а за травес.тит да не говорим.
  • #8
    анонимен ( преди 4 години )
    Поршето още никой не го е виждал, но се плюе... Теслата може да се види по софийските улици и вече има хиляди тестове и доказателства за ниското качество на сглобка... та..
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    колко от вас са карали тесла че коментирате и това недоразумение на немската икономическа мощ и хърватска техническа мисъл аутомедия поканете един собственик да ви предостави автомобила за реален тест от софия до морето със скорост от 150 160 км.ч. за да видим колко дни ще трае пътуването с висенето в тапите с ускоренията за изпреварване и със спиранията за почивка за да сложим край на всички спорове
fallback
Последни