Въпреки затягащите се екологични норми в ЕС няма никакви признаци SUV-манията да забавя темпо, показват резултатите от европейския пазар за полугодието, анализирани от JATO Dynamics.
На фона на цялостното свиване на пазара (-2.5% спрямо 2018) сегментът на малките SUV продължава да расте с внушителните 13 на сто на годишна база, най-вече благодарение на двуцифрените ръстове при модели като Dacia Duster, Volkswagen R-Roc, Ford EcoSport и Seat Arona.
Не всички SUV сегменти обаче отчитат ръст. При големите масови всъдеходи, като Toyota Land Cruiser например, пазарът се свива драстично. Снимки: КОЛЕЛА
Има отлив обаче от пълноразмерните SUV, включително и от премиум моделите. Като цяло SUV моделите - малки, компактни, средни и пълноразмерни - растат с 5.9% до общо над 3 милиона продажби. Общият им пазарен дял вече е 36.1% и според прогнозите най-късно до 2021 ще надмине класическите автомобилни форми.
Последните отбелязват спад във всичките си сегменти, но най-лошо е положението с минивановете - малките са се сринали с 38%, а компактните - с 33%. "Вече няма никакво търсене за миниванове, всеки иска SUV и кросоувъри", коментира Емилио Ерера, оперативният директор на Kia Europe, пред AN. В интервю за Automedia.bg преди няколко месеца Ерера подчерта, че ръстът на "повдигнатите" автомобили затруднява много покриването на новите екологични стандарти, защото SUV-моделите заради повишеното тегло и по-лошата аеродинамика имат по-големи вредни емисии.
Осмата серия на BMW е отличникът в сегмента на т. нар. "екзотични" автомобили. На нея и на Bentley Continental GT се падат над 40% от всички продажби в този клас
Спортните купета и кабриолети се свиват с 33%, колкото и големите SUV. Над 27% е спадът в горния премиум сегмент, тоест при бизнес лимузините, а с 23% спада т. нар. "среден клас", най-характерен със седани от типа на VW Passat.
Най-бързо растящият сегмент в Европа е този на електромобилите - 88%, макар и от сравнително ниска база. С 52% растат продажбите на т. нар. "екзотични" автомобили - по-скъпи купета и кабриолети (тук абсолютен пазарен лидер е новото BMW Серия 8, което изпреварва чувствително Bentley Continental GT). С 18% са се увеличили продажбите на компактни кросоувъри в премиум сегмента, като BMW X1 или Mercedes GLA например.
Кои са 10-те най-популярни типа автомобили в Европа: