IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Големият залог на Opel

Компанията окончателно скъса с наследството на GM и разчита на водорода за бъдещето си

Датата съвсем не е избрана случайно. През юни 1899 в един гараж в Рюселсхайм са сглобени първите автомобили на дотогавашния производител на шевни машини Opel - Patentmotorwagen System Lutzmann.
Точно 120 години по-късно, на 4 юни 2019, в един преобразен хангар от завода в Рюселсхайм компанията събира журналисти от цял свят, за да покаже също толкова важен автомобил: шестото поколение на Corsa.


Opel, Михаел Лошелер
Главният изпълнителен директор на Opel Михаел Лошелер представя новата Corsa в Рюселсхайм. Със стартова цена от 29 900 евро за Германия, това ще е един от най-достъпните електромобили на европейския пазар

ТОВА ЩЕШЕ ДА Е ВАЖНА премиера при всякакви обстоятелства: Corsa е най-продаваното име в историята на Opel. Но значението на тази конкретна кола далеч надхвърля това. Първо, шестата Corsa дебютира като чист електромобил, подчертавайки каква посока е избрала за развитието си компанията. И второ, това е първият модел на компанията в епохата "след General Motors".
Новата Corsa е построена върху платформата CMP, разработена от Peugeot-Citroen, и на практика е доста близък роднина на дебютиралото в Женева Peugeot 208.


Opel Corsa E
Идеята за Opel на платформа от Peugeot възмути много хора - вероятно неподозиращи, че предишните две поколения на Corsa стъпваха всъщност върху платформа, създадена от Fiat в Торино

Намерението на групата PSA занапред да използва само две платформи за цялата гама на Opel предизвика възражения от някои почитатели на марката, че така се загубвала "автентичността". Малко странна теза, при положение, че последните две поколения на Corsa бяха построени всъщност върху платформа, разработена от Fiat в Торино (SCCS).
В сравнение с нея новата има три ключови предимства: по-лека е, подходяща е и за електрическо задвижване, и накрая е доста по-рентабилна.

"ПРЕДИ ГОДИНА ОБЕЩАХМЕ три неща за Opel: да го направим печеливш, глобален и електрически", казва ни главният изпълнителен директор Михаел Лошелер, застанал пред новата Corsa. Днес, допълва той, и трите обещания са изпълнени. Глобалното присъствие е факт: Opel стъпи на нови пазари на три континента през 2018, и се подготвя за ключовото си завръщане в Русия, откъдето се изтегли заради натиска на Белия дом върху GM.


Opel Grandland X hybrid
Хибридният Grandland X - 300 коня, задвижване на четирите колела и 52 км пробег само на ток

"Печеливш" също е отметнато: през 2018 компанията продаде 1.038 милиона автомобила и отчете положителен финансов резултат от 859 милиона евро след данъци, при марж от 4.7%. Сумата изглежда скромна на фона на многомилиардните печалби на останалите германски производители. Но всъщност е най-доброто постижение в цялата 120-годишна история на Opel като автомобилна компания. И добре подчертава колко умело е било управлението на GM, която контролираше Opel през 88 от тези години.

"ЕЛЕКТРИЧЕСКИЯТ" КОМПОНЕНТ от плана също вече е изпълнен: и то не само с новата Corsa, която ще дебютира като чист електромобил със 136 коня мощност и 330 км пробег с едно зареждане. Успоредно с нея Opel представя и хибридния Grandland X - автомобил с дори не два, а цели три мотора. Към бензиновия 1.6 турбо тук са добавени по един електромотор на всяка ос. Общата системна мощност е 300 конски сили, а максималният пробег само на електричество - 52 км. Този хибрид обещава среден разход 1.6 на сто и едва 37 грама СО2 на км - важни показатели за онези европейски страни, където данъците се определят от вредните емисии. За България важното е, че разположеният на задната ос електромотор най-после дава на Grandland и 4х4 задвижване.
 

Opel 1899

Първият автомобил на Opel - Patentmotorwagen „System Lutzmann“ от 1899. Снимка КОЛЕЛА

ТОВА Е САМО НАЧАЛОТО на електрификацията на Opel. Догодина ще се появят още два модела на ток: наследникът на сегашния бестселър Mokka X, и електрическата версия на вана Vivaro. До 2024 година всички модели в гамата на Opel ще имат електрическа версия, уверява Лошелер. "Въпросът пред всеки производител днес е дали да има две отделни моделни фамилии - една за електричество и една за двигатели с вътрешно горене, или да заложи на една обща, гъвкава платформа", казва шефът на Opel. Групата PSA е избрала втория подход.
За Opel eлектрическото задвижване не е новост. В съседната зала са изложени единственият по рода си Opel Electro GT, с който Георг фон Опел, внук на основателя Адам Опел, чупи рекорди за скорост през 1971. Тук са и експерименталните серии Impuls от 90-те - Kadett с никел-кадмиева батерия и пробег от 80 км, и Astra първо поколение с 32 оловно-киселинни акумулатора и мощност от 61 конски сили. Тук е и първият опит на компанията в областта на водородните горивни клетки - област, която може да се окаже ключова за бъдещето на Opel.


Opel GT X-Experimental

До 2024 компанията ще представи няколко нови модела с електрическо задвижване, много близки до дизайна на концептуални модели като Opel GT и Opel GT X (на снимката), обеща главният дизайнер Марк Адамс

СПОСОБНОСТТА НА PSA и Карлос Тавареш да извличат печалба отдавна вече не буди съмнение. Но това съвсем не успокоява синдикатите и 43-те хиляди работници на Opel, които вече две години се тревожат дали компанията няма да бъде сведена просто до емблема, без собствен принос към автомобилите, върху които се поставя.
Отговорът на тези опасения е в горивните клетки. Тавареш премести в Рюселсхайм цялата развойна дейност на групата в тази посока. PSA вярва, че бъдещето е на водорода, и че днешните електромобили с литиево-йонни батерии са само временно решение. Това е големият залог на Opel.


Opel e-Corsa
Модулът с батериите за Corsa-e

С малки изключения (Daimler, Toyota, BMW, Honda) водещите производители са се фокусирали върху технологията, която е на мода днес, въпреки очевидните й несъвършенства. Ако се намери политическа воля за изграждането на баснословно скъпата водородна инфраструктура, Opel може да се окаже на гребена на вълната. А дотогава компанията е заета да строи 1300 зарядни станции в околностите на Рюселсхайм. Първите хора, които ще изпробват новото лице на Opel, ще бъдат собствените му служители.

Още снимки на новата електрическа Corsa вижте в галерията:

 

0 от 500
  • #13
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    ПСА досега не споменаваха нищо за водород. Вероятно хеджират с Опел - ако водородът успее (малко вероятно), няма да са много назад. В същото време Пежо ще си работи по задвижването с батерии.
  • #12
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Това насочване към водорода да не се нареди до "гениалното" решение на Опел отпреди няколко годни, когато отрекоха дизела точно преди той да се превърне в тотален хит в Европа? ;)
  • #11
    8 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Дори и в Америка няма Модел 3 за 35 000 долара, само в авторекламите на Мъск отпреди три години съществува такава цена. Реално долната граница е 39 000 долара, под тая цена продават на загуба. За Европа, разбира се, цената е по-висока, дори и преди да добавиш 10-те процента мито
  • #10
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Дадох за пример най-евтиния възможен вериант в Европа. В Германия е по-скъпа от Франция. Въпроса беше, че няма нищо общо с 35 000 долара, тук е поне 50% отгоре цената, не мога дй смятам с точност сега, пил съм и е 2 сутринта
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До 8 ( преди 5 месеца )
    Цената на корсата е за Германия а там Модел 3 е 44.5к евро но няма нищо общо с корсата след като е между Астра и Инсигния, има почти 2 пъти повече мощност(5.6сек до 100), по-икономичен е и с 85км повече пробег
  • #8
    13 rate up comment 0 rate down comment
    До #6 ( преди 5 месеца )
    Бърза проверка за цените на Тесла в Европа за Модел 3 Най-евтина е във Франция 42 600 евро след приспаднати субсидии. А тая Корса при субсидия може да падне на около 20к евро, повече от двойно по-евтина излиза
  • #7
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    При положение че и3 е 8К евро повече и има продажби значи и корсата ще има сигурно искат да попечелят като понадуят цената докато има субсидии
  • #6
    5 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Пропуснах да вметна, че Тесла модел 3 струва 35000 долара, 1 долар е 1.73лв тоест модел 3 струва 60500лв. И е по голяма кола и е с повече коне, по-добра динамика... изобщо не виждам Опел, тоест Пежо, защо се излагат с това недоразумение и къде ще намерят балъци за това смешно моделче.
  • #5
    5 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    60000лв. За Опел Корса!!! Със 130к.с.? Това да не е вица на деня? Не знам дали и от Пежо вярват, че ще има добри продажби. Това ще е гига провал.
  • #4
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Вътре изглежда определено много по-добре от пежото. Предполагам, че и окачването ще е малко по-меко вече и няма да ни падат пломбите по пътищата.