fallback

Европа ще се бори за малките си автомобили

Новите екологични стандарти се оказват сериозен проблем за тези модели

В САЩ се купуват големи автомобили с по-слабо оборудване, но в Европа се случва точно обратното - малки коли с много допълнителни опции и системи. Точно това обаче поставя тяхното бъдеще под сериозна въпросителна, като причината са новите екологични стандарти, които стават задължителни за държавите от ЕС.

"Новите правила за вредни емисии ще изискват от всяка кола технологии, струващи хиляди евро. При големите автомобили маржът в цената може да покрие тези разходи, но при малките това няма как да стане. Съответно, цената им ще скача, а това може да бъде фатално", коментира Марк Уорбъртън, анализатор в брокерската фирма Sanford C. Bernstein, цитиран от Automotive News.

Финансовият експерт привежда и конкретни примери за това. Компанията Opel се отказа от моделите Karl и Adam, а колегите от PSA Group вече обявиха, че техните Peugeot 108 и Citroen C1 вероятно няма да оцелеят. Източник от Ford потвърди, че компанията спира продажбите на Ka+ в Европа, докато Volkswagen се готви да направи от мъника Up! електромобил. Същото ще се случи и със  Seat Mii и Skoda Citigo.

Концернът Daimler на свой ред мести производството на бранда Smart в Китай, което поставя под въпрос бъдещето на Renault Twingo. Това обаче няма да бъде всичко, тъй като промените, според Уорбъртън, ще засегнат и моделите от следващия клас. Застрашен е VW Polo, а ако той бъде спрян от производство, със сигурност ще го последват изградените на същата платформа Audi A1, Skoda Fabia и Seat Ibiza.

"Тази платформа е много важна за VW Group, но тя ще се изправи пред сериозно икономическо предизвикателство. BMW също ще трябва да преосмисли и евентуално да намали производството на MINI", допълва експертът.

Автомобилната индустрия трябва да намали средните нива на вредни емисии при всеки производител до 95 гр СО2 на километър. През 2018 г. този показател е бил 120,5 гр/км. Новият стандарт няма как да бъде постигнат при малките модели, без да включва някаква форма на електрификация. А това ще доведе до увеличаване на цените на автомобилите.

Куриозното в случая е, че досега именно малките модели помагаха на големите за постигане на по-ниски средни резултати. Те обаче вече не могат да компенсират по-високите вредни емисии и се превръщат в неизгоден икономически модел, като поставят производителите под сериозен натиск.

Друг очертаващ се проблем са допълнителните системи за безопасност, които ще станат задължителни за всички нови автомобили през 2021 г. Сметките показват, че това няма да бъде изгодно. Експертите пресмятат, е превръщането на един автомобил в "мек хибрид", тоест добавяне на стартер-генератор ще оскъпи цената му с между 600 и 1000 евро. Стандартният хибрид добавя 2000 евро, а Plug-in хибридът (този, който се зарежда от мрежата) - 5000 евро.

Статистиката а JATO Dynamics показва, че средната цена на най-малките автомобили, регистрирани в Германия, Испания, Франция и Италия през 2018 г. е 14 512 евро, а тази на колите от следващия сегмент - 17 459 евро. Превръщането им в хибриди и добавянето на задължителните системи ще увеличи сериозно тези стойности и ще направи колите почти непродаваеми.

Единственият начин за спасяване на тези класове и превръщането им в електромобили. Изпълнителният директор на Citroen - Линда Джаксън, вече обяви, че бъдещето на C1 е именно такова. Skoda на свои ред показа версия на ток на Citigo, а на автосалона в Женева компанията Peugeot показа модела e208, който е готвен за конкурент на успешното Renault Zoe. Компактен електромобил за Европа подготвя и Honda, а подобни планове в средносрочен план имат Dacia, Nissan и Mazda.

Според анализаторите от LMC Automotive продажбите на малки автомобили ще намалеят от 3 160 000 бройки през 2018 г. до 2 900 000 през 2020 г. През 2023 г. обаче те ще се стабилизират около 3 млн. При мини-автомобилите прогнозата е за спад от 1,1 млн. през 2018 до 900 000 през 2021 г., след което ще последва показване до 1 млн. през 2023 г. Просто, на хората ще им трябва малко време, за да свикнат с увеличението на цените, което ще е средно с около 2000 евро на модел.

Снимки: Производителите

fallback
  • #15
    анонимен ( преди 5 години )
    Пак лъжи и прах в очите на хората! Как коли зад океана струват почти 2 пъти по-евтино отколкото в Европа. Всеки сам може да си отговори! Убиват ни с данъци просто, такси, акцизи, еко дивотии и какви ли не други простотии, за да могат политиците и меринджеите да стават още по-богати, а хората още по-бедни. Това е положението. Не може един и същи автомобил на 2 континента да има такава голяма разлика в цените. В прогнилата Европа не само, че малки табуретки караме, ами и тях ще ни вземат!Бааа-си!
  • #14
    анонимен ( преди 5 години )
    ОНН вече приеха план за забрана на личните автомобили и някой държави вече започнаха да изпълняват точките. Забраната естествено няма да стане изведнъж а постепенно до 2040г. като последователно се въвеждат различни закони и екоправила които малко по малко ще направят притежаването на автомобил невъзможно. От една страна ще има все по строги изисквания за производителите, а от друга все високи цени и данъци за потребителите. Електрическите коли също ще попаднат по ударите на новите правила!
  • #13
    Име ( преди 5 години )
    Малий, то понеже малките електрички са едни евтини и достъпни, направо ума да ти хвръкне. Има-няма 2 пъти по-скъпи от бензинките, дето ще ги шкартират. И моделите на електрическите пионери Тесла също са едни евтини и ширпотреба, мани, мани, не е за разправяне.Сега чакам мъсковистите да ми обяснят колко са евтини Теслите в сравнение с разни Мерцедеси, БМВ-та и други подобни, но да не забравят, че Поло-та и Клио-та се продават в пъти повече от "премиумите".
  • #12
    пена ( преди 5 години )
    А добива на нефт ректификацията и транспорта с петеолни танкери не е замърсяващ.Аец не замърсява нищо тва че немците използват въглища си е техен проблем.Вагините са си проблемни как Рено Зое няма проблем с батериите а ги доставят същите ЛГ.
  • #11
    анонимен ( преди 5 години )
    Минаването на електрички не решава проблема, вместо отровните газове да идват индивидуално от всяка една кола ще идват от електроцентралите и изключително мръсния добив на редките метали необходими за батериите. И най-важното, сега не се произвеждат много електрички, а вагините вече имат проблеми с намирането на достатъчно ресурси за производство на широка гама еректромобили, а какво ще стане когато всички се юрнат да правят само коли на ток? Просто няма толкова ресурси за такова начинание
  • #10
    анонимен ( преди 5 години )
    мисля, че е крайно време да направят и малките коли еко - като им сложат Ecoboost 2.7 литра V6.
  • #9
    Warwicksz ( преди 5 години )
    Да сега струват по-скъпо ама технологията ще поевтинява с времето и цените ще се нормализират.Не може Ц1 да струва колкото Тесла.няма как да стане.
  • #8
    анонимен ( преди 5 години )
    3 - чети внимателно - довежда до оскъпяване на производстовото на малките коли, което вдига и крайната им цена. Стават трудно за продажба, защтото доближават ценита на по горен клас. И нормално хората да не ги купуват тогава. Пример: ВФ Ъп за 15к или Поло за 18к ще предпочетеш?
  • #7
    Warwicksz ( преди 5 години )
    Електричките нестават викаш малките двигатели не стават викаш ми тогава да минаваме на Кулинани всички.Хехе.Вери фъни.
  • #6
    анонимен ( преди 5 години )
    1 е абсолютно прав. Много регулации, правила и задължително оборудване, но разбира се безплатен обяд няма. До 4 - не съм забелязал, хората да бият за ел. коли. В Германия удължиха дори периода за субсидиата с 1г, защтото не е използвана и на 1/3. Ако ел. коли имаха предимства, то и без субсидиите щяха да се продават. Но още не са готови, за нищто повече освен градска употреба. Познавам доста хора, които ползваха 3-4г ел. кола (и3, Рено Зое) - и ги смениха за ДВГ.
fallback
Последни