Porsche вече разполага с 1,6-литров V6 турбо двигател, който да отговаря на техническите правила, които се очакват да влязат в сила за сезон 2021 година във Формула 1. Германският производител още преди време потвърди, че обмисля завръщането си във Формула 1, но новината, че моторът е готов и дори вече е започнал тестова програма, се оказа голямата изненада.
За последно завръщането на Porsche във Формула 1 беше спряно от масовото ликвидиране на състезателни програми от страна на VW Group в близкото минало, породено от необходимостта за събирани на милиарди за покриване на разходите по „Дизелгейт”. Така Porsche закри изключително успешната си заводска програма в клас LMP1 в световния шампионат за издръжливост (WEC) и Льо Ман, а като малка компенсация беше приета идеята да участие във Формула 1. Но проектът за двигател за Формула 1 беше закрит или поне така изглеждаше отстрани.
Сега шефът на моторспорт програмата на Porsche Фриц Енцингер потвърди едни много интересни спекулации – че точно преди да напусне LMP1, където използва 2-литров V4 турбо мотор, екипът на Porsche е започнал работа по V6 мотор, който да отговаря на изискванията на Формула 1.
„През 2017 вече имаше сигнали от Формула 1, че ще има промени в техническите правила, както и че мотор-генераторната група MGU-H, която възвръща енергия от изгорелите газове на двигателя няма да оцелее – обясни Енцингер. – Също от 2017 Porsche членува в Комисията на автомобилните производители към ФИА и участвахме в дискусии за развитието на системите за задвижване във Формула 1.
„Ние едновременно участвахме в тези дискусии и също така започнахме работа по 6-цилиндров двигател, който обаче беше за WEC, като имахме планове и идеи какво да променим по него, така че да може да се използва и във Формула 1. Една такава трансформация на мотора отнема два дни.”
Енцингер потвърди още, че в Porsche са отделили 40 инженери за нов екип, който да се труди по този 6-цилиндров двигател. По-късно през 2017 обаче става ясно, че моторът няма да стигне до WEC, тъй като компанията напуска световния шампионат. Но работата по проекта продължава, тъй като според Енцингер, 1,6-литров двигател без MGU-H би бил „интересна идея за сериен суперспортен автомобил”.
„В края на 2017 получихме конкретна поръчка за този мотор от борда на директорите на Porsche, да продължим развитието на проекта, като целта беше през 2019 да разполагаме с двигател, който да участва в тестове. И досега планът се изпълнява”, обобщи Енцингер.
Porsche се изтегли от Формула 1 през 1991 година, след като записа провал като доставчик на двигатели на Footwork. Преди това, през 80-те години компанията постигна успехи с McLaren между 1983 и 1987, като печели три световни титли с Ники Лауда и Ален Прост. По това време проектът носи името на инвеститора в програмата за развитие на 1,5-литровите V6 мотори TAG, но е изпълнен изцяло от Porsche.