IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Пътниците на задните седалки рискуват повече при инцидент

Причината е банална - на предните места освен колани има и фронтални еърбеци

Пътниците на задните седалки рискуват повече при инцидент

Ново изследване на американския институт IIHS, основаващо се на данните за жертвите при ПТП по време на челни удари, показа, че пътниците на задните седалки в леките автомобили са по-малко защитени от предните. Ако по-рано като основна причина за смърт или тежки наранявания се считаше това, че пътниците на задната седалка често не си слагат предпазните колани, сега се оказва, че дори тези, които го правят получават по-тежки травми шофьора и спътника до него.

Причината за това е банална - отпред има не само предпазни колани, но и фронтални въздушни възглавници. В добре оборудваните автомобили има също така устройства за предварително натягане на коланите и ограничителите на напрежението, които при инцидент заедно правят възможно поддържането на човешкото тяло в правилната позиция. Отзад, дори при премиум моделите, често има само колани и странични завеси, предпазващи от странични удари или преобръщане, но не и при челни сблъсъци.

предпазен колан

Поради това експертите от IIHS установиха, че предпазните колани са най-голямата заплаха за пътниците отзад, тъй като при челен удар с висока оказват прекомерно усилие върху гърдите и в 45% от случаите причиняват нараняване, несъвместимо с живота. Ключов фактор е теглото на пътника - при проучените 117 катастрофи всички деца под 9-годишна възраст са оцелели, тъй като са били правилно закрепени в детски седалки.

Това съвсем не означава, че сега отзад не е необходимо да се използват предпазни колани. Това проучване показва, че когато колата е пълна с пътници, шофьорите не трябва да надвишават скоростта, а автомобилните производители - да обръщат повече внимание на защитата на пътниците на задната седалка.

краш тест

Разработки в тази насока вече се правят. Ford и Mercedes-Benz например, предлагат надуваем предпазен колан, който по-добре разпределя силата на удара върху тялото и гърдите. Вярно е, че в този случай е необходимо да се спазва много деликатен баланс, защото при охлабен колан има опасност от нараняване на главата при удар в елементите на салона.

Автомобилните производители търсят аналози на предните въздушни възглавници, които например такива, които излизат отзад от покрива. Засега такива устройства не съществуват в серийните автомобили, поради което IIHS предлага въвеждането на специален краш тест за оценка на защитата на задните седалки, за да бъдат принудени автомобилните производители бързо да намерят оптималната технология.

0 от 500