IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Тесни или широки гуми - кои са по-подходящи

Изборът е важен, защото влияе върху управляемостта на автомобила

Тесни или широки гуми - кои са по-подходящи

В някои страни, като Финландия например, собствениците на автомобили обикновено имат два комплекта автомобилни джанти - единият за лятото, а другият за зимата. Разпространен избор след местните е за летните гуми да се използват малко по-големи по размер джанти, които са и по-скъпи.

Широчината на гумите оказва влияние върху редица характеристики: сцеплението с пътищата и управлението, шума, комфорта на шофиране и разхода на гориво. Замяната на тесни гуми с по-широки, като правило, увеличава съпротивлението и,следователно, леко увеличава разхода на гориво. При летните гуми размерът също така носи естетичен товар, защото колата с широки джанти изглежда по-добре.

Експертите обясняват, че ако шофьорът иска да сложи джанти с по-голям диаметър, профилът на гумата трябва да се намали. Това позволява външният диаметър да остане в допустимите граници, а гумите ще имат достатъчно място в колесните арки.

Профилът на гумата се изчислява като процент от височината спрямо широчината. Тъй като най-популярните размери гуми са тесни с висок профил, те се произвеждат в по-големи количества отколкото широките гуми с нисък профил. Това е една от причините поради които по-тесните гуми обикновено са по-евтини от по-широките.

Гуми

Количеството въздух в гумите оказва значително влияние върху комфорта по време на пътуване. Колкото по-голям е диаметърът на джантата, толкова по-малко въздух ще се побере в гумата. Високопрофилните гуми с по-голям обем за въздух ще осигурят по-меко возене от широките нископрофилни гуми.

От гледна точка на безопасността и двата вида имат своите предимства: по сух път по-широките гуми осигуряват по-добро управление, но в същото време се справят по-лошото с аквапланинга.

През зимата тесните гуми са по-добри, защото при екстремни условия осигуряват по-голямо повърхностно налягане на пътя. Тесните гуми също работят по-добре на прясно натрупал сняг и киша, а широките гуми от своя страна имат по-добро сцепление с гладък асфалт.

0 от 500
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    140 Километра в час = 39 Метра в секунда надявам се да преосмислиш шофьорските си умения при дъжд няма гума която да те предпази при аква планиниг и придвижване със скорости над 60км си е руска рулетка при тест на финландското списание за гуми Tekniikan Maailma висококачествена лятна гума в добро състояние започва аквапланинг по права линия при движение с 80 км/ч, когато на асфалта има 6 мм вода. Износена лятна гума започва аквапланинг още при скорост от 70 км / ч.
  • #13
    4 rate up comment 0 rate down comment
    apollo11 ( преди 3 месеца )
    ..явно тук или всички са роднини на Мика,или си нямате на идея от аквапланинг по "магистрала" - не 200м, а 2 км няма стигнат! 100т камион може се носи като 100кг по водата дори про скорости от порядъка на 40км..за 140 не ми се мисли!!
  • #12
    1 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Споко дъжда не е такъв, че да нямаш видимост, за да нямаш видимост, дъжда трябва да е супер силен, ако не виждам на повече от 500м. Изобщо не бих карал със 140. И защо да си измислям? Да не мислиш, че някой караше с 50км. Защото нямал спирачен път на дъжд? А това че от 110 имаш 145м. Е предостатъчно за магистрала, особенно както карам основно в лявата лента и пред мен няма автомобили. 200м. Спирачен път си е добре, това не ти е в града, където колите са на по 2м. Една от друга и пешехдци отвсякъ
  • #11
    3 rate up comment 0 rate down comment
    До Номер 9 ( преди 3 месеца )
    Точно така. А ако колата е компактна с стотина коня и 195/65/15 е повече от достатъчна. И по-евтина!
  • #10
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Бърза справка казва че нормален автомобил при 110 км/ч (най-високата скорост която намерих) има 145м спирачен път на мокро. Със 140 сигурно ще говорим за около 200. Предвид че човека твърди че возилото е с 20цола гуми и 4х4 очаквам голям джип/сув клонящ към 2+ тона та очаквам че и 200м няма да му стигнат. Добави и че при дъжд обикновено и видимостта е нарушена и получаваме или че си измисля или че е камикадзе
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Бай хуйстил ( преди 3 месеца )
    Така сие по принцип,зимата с по високи и тесни гуми което помага много и при дъжд,а лятото възможно по ниско профилни с голяма джанта и по често при гумаджията да ги изправя че с тези нашите пътища пази Боже,може би най оптимален вариант си остава размерът 205/55/16,лично мнение!
  • #8
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    как ще караш със 140 при дъжд ти имаш ли представа колко ти е спирачния път на мокро при сухо при скорост около 100 с времето за реакция спираш за около 50м на мокро умножи го на три което прави 150 м
  • #7
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Не съм съгласен напълно със статията, широки-тесни важен е грайфера, по-дълбоките канали отвеждат повече вода и пазят от аквапланинг, ако пък локвата е по-дълбока ако ще с велосипедни гуми да си, губиш сцепление, същото е и на сняг, дълбоки ламели има сцепление, плитки ламели, няма сцепление. Дълбочината на грайфера е най-важното, справки Формула-1 на дъжд.
  • #6
    6 rate up comment 0 rate down comment
    12345 ( преди 3 месеца )
    Добре са го обяснили в статията. Тесните гуми имат по- добро повърхностно налягане, затова при дъжд са по- добри. Те осигуряват по- малка площ, върху която стъпва автомобила, следователно повече кг. на кв. см., поради което гумата по- трудно попада в аквапланинг и губи контакт с пътя.
  • #5
    0 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Напротив карам доста често по Тракия, последно в Четвъртък карах от Пловдив за Бургас и валя доста проливен дъжд към Стара Загора, карах си спокойно със 140км. въпреки, че още бях във идиотското ограничение от 90км.. А за снега няма никакъв проблем с широки гуми, не знам в рали спортовете, но карам само коли 4Х4 и никога, никъде не съм имал проблеми със снега. Веднъж дори пресякох към 100 метра пясък и никакъв проблем.